تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 - 7:11
کد خبر : 15373

امیرعبداللهیان: به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی داده‌ایم

امیرعبداللهیان: به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی داده‌ایم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) شرکت کرده است، گفت که به آمریکایی پیام و هشدار جدی داده‌ایم که اقدام مشترک آنها با انگلیس در دریای سرخ و علیه یمن، یک «خطای استراتژیک » بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب به وقت محلی پس از پایان دیدارهای دوجانبه خود در نخستین روز سفرش به نیویورک این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا بیان کرد.

خبرنگار ایرنا از وزیر امور خارجه ایران پرسید: رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که ما به ایران پیامی خصوصی درباره حملات در دریای سرخ داده ایم. آیا قرار است از تریبون شورای امنیت به این پیام پاسخ دهید یا اینکه از طریق دیدارهای دوجانبه یا کانال های مخصوص پاسخ داده اید؟

امیرعبداللهیان پاسخ داد: «ما به آمریکایی پیام و هشدار جدی دادیم، اقدامی که آمریکا و انگلیس بطور مشترک انجام دادند و به مناطقی در یمن حمله کردند، تهدید صلح و امنیت در منطقه است. تشدید دامنه جنگ است.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «در همان ساعاتی که آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه یمن انجام دادند، تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که حدود ۲۳۰ کشتی تجاری و نفتی در دریای سرخ در حال حرکت بوده؛ این به این معناست که پیام یمنی ها را به خوبی دریافت کرده اند که صرفا کشتی هایی که به مقصد بنادر رژیم اشغالگر اسرائیل در حرکت هستند، توسط یمنی متوقف می شوند.»

امیرعبداللهیان در عین حال گفت: «من البته هفته گذشته در داووس (سوئیس) در ملاقاتی که با آقای دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس داشتم به صراحت گفتم که اقدام شما در تنش افزایی در دریای سرخ و علیه یمن، یک خطای استراتژیک بود.»

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

امیرعبداللهیان درباره هدفش از سومین سفر به نیویورک در سال جاری شمسی نیز گفت: سفرم به نیویورک با هدف اصلی شرکت در نشست وزاری خارجه در شورای امنیت سازمان ملل است که ذیل موضوع صلح و امنیت بطور ویژه مساله فلسطین و غزه در دستور کار قرار دارد.

او گفت که ریاست دوره ای شورای امنیت با فرانسه است و این جلسه نیز به ریاست این کشور برگزار می شود و «فرصتی است همه مواضع جمهوری اسلامی ایران را در حمایت از فلسطین و مخالفت با نسل کشی و محاصره انسانی غزه ، کوچ اجباری مردم غزه بیان کنیم و ایده ها و راهکارهایی که وجود دارد در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: با استفاده از این فرصت با برخی از مقامات بین المللی و همتایان خودم نیز دیدارهایی را برنامه ریزی کرده اند از جمله امروز با تعدادی از وزرای خارجه گفتگو شد.

امیرعبداللهیان با اشاره نخستین دیدارش با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: از این فرصت استفاده کردیم ضمن اینکه موضوعات دو جانبه را مورد بحث و تبادل نظر و پیگیری قرار دادیم از جمله توافقاتی که در سطح سران ایران و روسیه در سفر اخیر جناب اقای دکتر رئیسی انجام شده بود که توافقات مهمی صورت گرفت که بطور کامل با آقای لاوروف این مسائل را پیگیری کردیم و ارزیابی مشترک ما این است که توافقات دو رئیس جمهور در مسیر خوبی، توسط دولت های ایران و روسیه در حال پیگیری است.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد که در دیدارش با لاوروف، « در عین حال موضوعات تحولات منطقه از غزه تا دریای سرخ هم مورد توجه قرار گرفت.»

امیرعبداللهیان درباره دیدار خود با وزیر خارجه لبنان و گیر پدرسون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز گفت: در خصوص لبنان، طبعا به دلیل اینکه بخشی از گسترش دامنه جنگ، در نتیجه نسل کشی و جنایات رژیم اسرائیل در غزه، به جنوب لبنان و شمال سرزمین های اشغالی کشیده شده است.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «برخی از تهدیدات را اسرائیلی ها مطرح کرده اند و از احتمال گسترش دامنه جنگ گفته اند. آنها حرف بی ربطی می زنند. از ابتدای جنگ، این اسرائیل است که بشدت نگران گسترش دامنه جنگ از سوی حزب الله و مقاومت در جبهه شمالی و لبنان است و آنها می دانند لبنانی که در حال حاضر هنوز گسترده وارد جنگ نشده است، معادله را به نفع فلسطین و غزه تغییر داده است و اگر حزب الله تصمیم بیشتری بگیرد و سناریوهای جدید خودش را بخواهد پیگیری کند، تغییرات جدی در عرصه تحولات غزه رخ خواهد داد و در صورت لزوم، هر تصمیمی بر اساس آنچه ما از آقای سید حسن نصرالله شنیده ایم، در دستور کار حزب الله قرار دارد.»

امیرعبداللهیان گفت: «تهدید اسرائیل بیان از روی ترس است و آنها همانطور که جهانیان می بینند، درغزه جز کشتار زنان و کودکان و ویرانی هیچ دستاورد میدانی قابل افتخاری را نداشته اند؛ به همین دلیل روی آورده اند به عملیات های تروریستی در محیط پیرامونی فلسطین.»

او درباره دیدارش با فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: درباره آثار جنگ غزه بر صلح و امنیت در منطقه از جمله سوریه نیز با آقای پدرسون نماینده دبیرکل سازمان ملل دیدار داشتم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.