تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 6:37
کد خبر : 13898

امکان گازرسانی به تمام روستاهای استان تا پایان سال آینده

امکان گازرسانی به تمام روستاهای استان تا پایان سال آینده
مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان خواستار صرفه جویی گاز در بخش نیروگاهی برای مدیریت مصرف گاز زمستانه استان شد.


به گزارش نسیم صبا:محمدرضا سلیمانی ماهانی در نشست خبری درجمع خبرنگاران استان کرمان گفت:شرکت گاز شرکتی عملیاتی است و هدف ما
گازرسانی ایمن به اقصی نقاط استان است امسال دی ماه ما سی امین سال تاسیس شرکت گاز استان کرمان را شاه هستیم.

وی افزود: ۷۸ شهر از از ۸۴ شهر استان گازرسانی شده است ۷۰۲ هزار و ۹۷۷ اشتراک دراستان داریم که ۱۱ درصد در دوسال اخیر واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با اشاره به اینکه بیشتر اشتراک‌ها در شهر‌ها و ۲۲ درصد در روستا‌ها قرار دارند، اظهارکرد: ۵۵۰ هزار و ۷۸۴ علمک گاز در استان داریم.

سلیمانی با بیان اینکه ۱۵۳۶ صنعت استان به گازطبیعی اتصال دارند افزود: ۳۰ درصدصنایع در دو سال اخیر به شبکه گاز وصل شدندو ۷۹ جایگاه سی ان جی نیز به شبکه متصل هستند.

وی تصریح کرد: ۵ هزار و ۲۸۰ کیلومتر در دو سال گذشته سوخت مایع صرفه جویی شده است که معادل ۱۲۹ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی شده است که به عبارتی معادل ۳۸ درصد برنامه اجراشده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان همچنین ازمراحل پایانی عملیات اجرایی گازرسانی در ۴ شهر استان خبردادو گفت: درشهر‌های علی آباد ارزوئیه، جبال بارزجیرفت، ده کمان کهنوج و نودژ منوجان در حال اجرای شبکه توزیع هستیم وبه زودی به شبکه گاز استان متصل خواهند شد.


گازرسانی به منطقه محروم رمشک

وی ازاجرای مطالعات گازرسانی به رمشک وچاه دادخدا به همراه ۳۸۲ روستا درمنطقه محروم جنوب کرمان در قلعه گنج خبر داد و اظهار کرد: کار دراین دو شهر در مرحله انتخاب پیمانکاراست و از آنجایی که گازرسانی دراین منطقه به سبب بعد مسافت هزینه بالایی دارند تلاش می‌شود قبل سال عملیات اجرایی آغاز شود این پروژه بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارداشته که در راستای بهره برداری از آن باید ۲ هزار و ۴۷۳ کیلومتر خطوط تغذیه و توزیع اجرا شده و ۲۴ هزار و ۶۲۰ انشعاب واگذار شود.

سلیمانی با بیان اینکه در بخش روستایی ما با میانگین کشوری که ۸۴ درصد است فاصله دارد گفت: هم اکنون میانگین گازرسانی روستایی در استان کرمان ۶۳ درصد است، ولی ۹۹ درصدبخش شهری ما تحت پوشش شبکه گازطبیعی هستند، اما عزم راسخی وجود دارد برای عبور ازمیانگین کشوری، ما نیز در بخش توسعه گازرسانی تاقصد داریم تا ۱۴۰۴ گازرسانی راخاتمه داده و بر کیفی سازی متمرکز شویم.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در این نشست به تحقق برنامه لوله کشی خطوط گازرسانی استان به میزان ۱۱۰ درصداشاره کرد و گفت: ۱۶۴۶ کیلومتر شبکه در استان داریم و از تکلیف ابلاغ شده دراین بخش عبورکردیم.

وی تاکید کرد: درنصب انشعاب وعلمک ۹۵ درصد تحقق برنامه داشتیم که ۲۵ هزارعلمک تکلیف ما بوده که تاکنون ۲۳ هزار و ۸۵۴ انشعاب را نصب کردیم.

اغلب پروژه های گاز امسال استان استراتژیک و پدافندی هستند

سلیمانی با اشاره به تحقق ۹۷ درصدی برنامه‌های مدنظر دراین شرکت خدمات رسان، افزود: هم اکنون ۶۲ پروژه گازرسانی دراستان کرمان داریم که پروژه‌های استراتژیکی هستند واغلب درحوزه پدافندی و بحث‌های تاب آوری مطرح هستند که برای این پروژه‌ها ۶ همت اعتبار برآورد شده است که ۳ همت آن جذب بودجه انجام شده است.

ضرورت صرفه جویی گاز در نیروگاه‌های استان کرمان/عدم استقبال از گاز درجنوب کرمان

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان تصریح کرد: روند افتتاح شهر‌های گازرسانی به این شکل بود که در ۱۴۰۱ ما ۹ شهر گازرسانی کردیم، سال بعد ۴ شهر وامسال ۳ شهرگازرسانی می‌کنیم.

سلیمانی سپس به آمار کار درروستا‌های استان اشاره کرد و افزود: امسال در هفته دولت گازرسانی به ۱۰۶ روستا به بهره برداری رسید و تاپایان امسال نیزگازرسانی در ۳۲۱ روستا را افتتاح می‌کنیم که تا پایان ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۲۷ روستا وارد مدار گازرسانی می‌شوند که عملا رکورد گازرسانی روستایی سال قبل ما که ۳۸۰ روستا بود، شکسته خواهد شد.

امکان گازرسانی به تمام روستاهای استان تا پایان سال آینده

وی ازگازردار بودن ۱۹۰۵ روستای استان خبرداد وبیان کرد: ۷۷۳ روستا در مرحله امکان سنجی و طراحی بوده، ۷۹۳ روستادر دست اجرا و ۲۹۳ روستا در مرحله انتخاب پیمانکارهستند و تمام هدف ما این است که تا پایان سال اینده گازرسانی به تمام ۳۷۶۴ روستا انجام شود.

وی عمده روستا‌های فاقد گاز استان را در منطقه جنوب استان اعلام کرد وگفت: برای هرخانوارروستایی سرانه هزینه‌ای ۴۵ میلیون تومانی برای گازرسانی در نظر گرفته شده است، از سویی در شمال استان بالای ۹۴ درصد روستا‌ها گازدارند، ولی در جنوب کرمان با مساله‌ای بنام عدم استقبال از گازطبیعی روبرو هستیم.

سلیمانی بیان کرد: میانگین گازرسانی کشور ۹۸ درصد است که کرمان امسال و سال اینده از میانگین کشوری عبور می‌کند، سال ۱۴۰۲ ما ۳.۹ همت درهفته دولت برای ۱۰۶ روستا و ۷۰ واحدصنعتی بهره برداری داشتیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان افزود: با افتتاح گازرسانی به سه شهر اعلام شده تاپایان سال، نرخ بهره مندی گازشهری استان به ۹۹ ونیم درصد می‌رسد و از ۸۴ درصدکل گازرسانی به ۸۷ درصد خواهیم رسید.

عدم استقبال از گازرسانی در مناطق جنوب استان کرمان، بحران شرکت گاز

وی تصریح کرد: امسال به تفکیک ۸ شهرستان جنوبی و شهر‌های شمالی ظرفیت اشتراک پذیری گازاستان ۹۰ هزار اشتراک است، اما با ۶۸ درصد عدم استقبال روبرو هستیم که از رسانه‌ها برای کمک به توسعه فرهنگ استفاده از گاز طبیعی کمک می‌خواهیم.

سلیمانی از پیگیری شرکت گاز استان برای تخصیص تسهیلات گازرسانی به مناطق فاقد گاز استان خبرداد وگفت: در صورتی که بانک‌های عامل کمک کنند ۱۳۰ هزار تسهیلات ۱۵ میلیونی با بازپرداخت ۵ ساله در نظر گرفته شده است که ما نیز درخواست کردیم به کرمان نیز سهمیه داده شود.


ضرورت صرفه جویی گاز در نیروگاه‌های استان کرمان/عدم استقبال از گاز درجنوب کرمان

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با اشاره به گازرسانی به واحد‌های جدید الاحداث صنعتی استان اظهار کرد: ۳۶ واحد جدید درخواست گازرسانی داشتند که به ۲۲ واحد گازرسانی انجام و بقیه در دست اقدام هستند و جزتکلیف ماست.

سلیمانی با اشاره به وجود ۱۵۶۱ گلخانه در جنوب استان بیان کرد: از این تعداد ۴۸۵ گلخانه در محدوده شرکت گازاست و امکان گازرسانی به آن‌ها وجود دارد، اما تنها ۲۵ گلخانه به ما مراجعه کرده اند این درحالی است که گازب‌های گلخانه حتی ارزان‌تر ازگازب‌های خانگی است و اگرقرارباشد گازوییل بخرندهم باز گازمقرون به صرفه تراست، اما دراین بخش هم با عدم استقبال روبرو هستیم درحالی که ازسوی جهاد کشاورزی نیز برای گازرسانی به گلخانه‌ها تسهیلات درنظر گرفته شده است.

وی سهم گاز طبیعی در سبد انرژی استان را ۷۵ درصد ذکر کرد وگفت: این نشان ازاهمیت گاز در تامین انرژی برای واحد‌های خانگی تاصنعتی ونیروگاهی است.

سلیمانی گفت:در کرمان ۱۲ هزار و ۷۷۷ واحد تجاری وخانگی دارای موتورخانه داریم و ۶ هزار و ۱۸۷ مورد موتور ثبت شده و ۵ هزار و ۸۵۳ موتورخانه بهسازی شدند که موتورخانه بیمارستان باهنر، افضلی پور ونوریه و نیزدانشگاه باهنر، موزه دفاع مقدس، فرودگاه کرمان ازجمله موتورخانه‌های بهسازی شده اند.


نیروگاهها با صرفه جویی می توانند به مدیریت گاز استان کمک کنند

مدیرعامل شرکت گاز استان با اشاره به تمهیدات لازم اندیشیده شده برای عبور از زمستان دراستان کرمان بدون قطع گاز، گفت: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به کاهش قطعی‌ها کمک کند بخش نیروگاهی است، از انجایی که ۴۵ تا ۴۶ درصد مصرف گاز استان دربخش نیروگاهی وسپس صنعتی است؛ اگر این دو بخش در حوزه صرفه جویی به شکل جدی ورود کنند می‌توانند به شرکت گاز درمدیریت مصرف کمک کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص مصارف غیرمجاز گاز وفشار آن به حوزه مصرف خانگی گفت:افراد زیادی سالیان قبل به عنوان پیمانکارهمکار شرکت گاز بوده اند که جداشدند، ولی بعضا خود را همکار ما معرفی وبه شکل غیر مجاز گازرسانی درحاشیه‌ها را انجام می‌دهند که انتظار داریم با سامان دهی مناطق حاشیه‌ای شهر‌ها با کمک دولت بتوانیم نسبت به سامان دهی مصرف گاز دراین محدوده‌ها اقدام کنیم و کاز گازرسانی را نیز به زودی دراین مناطق به دست پیمانکاران طرف قراردادمان بسپاریم.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان همچنین خواستار رعایت استفاده از لوازم گازسوز با برچسب انرژی مناسب شد وگفت: اینکه بتوانیم حتی یک شعله کمتر روشن کنیم درکاهش مصرف گاز قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

سلیمانی تصریح کرد: ما به جد پیگیر مسائل گازرسانی هستیم تا از میانگین کشوری عبورکنیم و این کمک دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد، عقب افتادگی درحوزه کاری مان را درجنوب کرمان را قطعا با تقویت یا تغییر پیمانکار جبران خواهیم کرد، ۱۶۹ هزار ظرفیت اشتراک پذیری فقط در جنوب کرمان ایجاد کردیم، اما استقبال نشد ما به زودی تور خبری برای دیدن وضعیت گازرسانی در جنوب کرمان خواهیم داشت.

وی با قدردانی از تلاش‌های روابط عمومی این دستگاه گفت: در بخش دسترسی آزاد به اطلاعات ونیز انتشار اخبار روابط عمومی شرکت گاز کرمان بین شرکت‌های گاز کشور رتبه اول و دوم کشور را دارد که جای قدردانی دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.