تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 5:46
کد خبر : 11982

ابوترابی‌فرد: اصلاحات اقتصادی موجب رشد ۶.۷ درصدی نرخ تشکیل سرمایه در کشور شده است

ابوترابی‌فرد: اصلاحات اقتصادی موجب رشد ۶.۷ درصدی نرخ تشکیل سرمایه در کشور شده است
خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه میزان نرخ تشکیل سرمایه در پایان ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۶ معادل ۱۸ درصد کاهش یافته بود، تصریح کرد: با اصلاح ساختارهای اقتصادی از سوی دولت، نرخ رشد تشکیل سرمایه به ۶.۷ درصد رسیده است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، حجت‌الاسلام «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» در خطبه‌های نمازجمعه تهران که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، در تبیین فرازهایی از منشور حکومتی امیرالمؤمنین علی (ع) خطاب به مالک اشتر گفت: وجود مبارک علی (علیه‌السلام) به یکی از مهم‌ترین ارکان نظام سیاسی و توحیدی اشاره می‌کنند که تبیین کننده نگاه قرآن کریم، پیامبر اعظم (ص) و امیرالمؤمنین به انسان است و رسالت آحاد جامعه در برابر انسان‌ها و مسئولیت ویژه حکمرانان در نظام اسلامی است.

خطیب جمعه تهران در توضیح این رسالت با بیان آنکه امیرالمؤمنین به مالک اشتر می‌فرمایند قلب خود را لبریز از محبت، رحمت و لطف به انسان‌ها قرار بده، اظهار کرد: مطالبه حضرت علی (علیه‌السلام) قلب لبریز از لطف و محبت نسبت به انسان است؛ ما در جمهوری اسلامی شعارهای بلندی مانند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را داریم که در حرکت عظیم ملت شکل گرفت و شعارهای مهمی است اما امیرالمؤمنین به شعاری مهم‌تر اشاره می‌کنند که قلب سرشار از لطف و محبت برای عموم انسان‌هاست.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه سطوح مدیریتی در نظام اسلامی نسبت به شهروندان چنین احساسی داشته باشند، تصریح کرد: این حرکت زمینه‌ساز دولت اسلامی است که رهبری می‌فرمایند از آن فاصله داریم.

مدیران دولت مردمی نماد لطف و محبت به شهروندان باشند

خطیب نمازجمعه تهران ادامه داد: شعار دولت مردمی توسط رئیس‌جمهور محترم از همین پیام الهام می‌گیرد؛ لذا مدیران در دولت مردمی باید نماد رحمت، محبت و احسان به عموم شهروندان باشند.

وی با بیان اینکه هنگام صدارت مالک اشتر بر استانداری مصر میلیون‌ها انسان بودند که با اسلام آشنا نبودند، به تبیین فلسفه نگاه رحمانی به انسان‌ها در کلام امیرالمؤمنین خطاب به مالک اشتر پرداخت و افزود: امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند مخاطبان شما در مصر از دو گروه خارج نیستند؛ یا برادران و خواهران دینی تو هستند یا انسان هستند و از حقوق انسانی برخوردارند که باید از حقوق آنها پاسداری شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: نظم نوین جهانی و تمدن نوین جهانی که امام عصر بنیان خواهند گذاشت، از سه رکن اساسی برخوردار است؛ یکم مرجعیت علمی در دوره تمدن اسلامی است که رهبر معظم انقلاب هم بر آن پافشاری دارند و بر مبنای این نگاه، علم حکومت می‌کند و دانش حکفرماست. ویژگی دوم تمدن نوین جهانی نگاه به انسان است که انسان در این نظام سیاسی کرامت دارد و ویژگی سوم عدالت است که راه را برای به‌پاخاستن جامعه بشری هموار خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر پُررنگ بودن قیام به عدالت در مکتب امام حسین (علیه‌السلام)، به راهپیمایی عظیم و ۲۲ میلیونی اربعین امسال و سهم ۴ میلیونی ایرانیان از این حرکت عظیم اشاره کرده و گفت: به کربلای اباعبدالله بنگرید که این نظم تحسین‌برانگیز دستاورد تربیت حسینی و عاشورایی است.

وی در تبیین وجود جوهره کلام امیرالمؤمنین خطاب به مالک اشتر در نهضت حسینی گفت: اباعبدالله به انسان عشق می‌ورزید و دغدغه نجات مردم جاهل و گمراه موجب شد برای رهایی بشریت از جهل، خون مقدس خود را بذل نمایند.

ملت ایران در اربعین حماسه آفرید

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد همچنین در فراز پایانی خطبه اول به وجود این نگاه در رفتار و کردار شهید «سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد» پرداخت و اظهار کرد: یکی از عللی که این شهید عزیز، جهنم اسارت در چنگال دژخیمی به نام صدام را برای آزادگان سرافراز و مقاوم ما به بهشت تبدیل کرد، رفتار و سخن سید آزادگان بود که در همه آثار ایشان توصیه به کرامت و احترام به انسان دیده می‌شود.

خطیب نمازجمعه پایتخت، در خطبه دوم نماز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام ۱۷ شهریور ۵۷، به بیان ویژگی‌های شخصیتی دو چهره عالم مجاهد و انقلابی، آیت‌الله طالقانی و شهید آیت‌الله مدنی دومین شهید محراب پرداخت.

وی در ادامه به ابعاد حماسه پرشور اربعین حسینی پرداخت و گفت: کنگره عظیم اربعین شکوه و عظمت تاریخ‌ساز عاشورا را به نظاره گذاشت و ملت ایران در این حرکت عظیم سیاسی، فرهنگی، دینی و اجتماعی حماسه بزرگی آفرید.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با قدردانی از نقش دولت و ملت عراق در برپایی این حماسه عظیم جهانی گفت: مردان، زنان و جوانان، اقشار و اصناف و ادیان گوناگون در عراق که قلب آنها در شوق تکریم زائرین اباعبدالله می‌تپید، نقش ویژه‌ای در خلق این حماسه داشتند.

وی همچنین با تشکر از اهالی کردستان ایران و عراق که با همت بلند و عزم استوار به سیاحت سیدالشهدا (ع) این حرکت عظیم و پرشور انسانی را گرامی داشتند، از دولت و نهادهای دخیل در برگزاری راهپیمایی اربعین از جمله فراجا به‌دلیل برنامه‌ریزی مناسب برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین قدردانی کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به راهپیمایی جاماندگان در روز اربعین در تهران تصریح کرد: حضور متراکم مردم تهران در راهپیمایی بزرگ اربعین حکایت از ایمان راسخ و باور مستحکم و خلل‌ناپذیر مردم شریف تهران به معارف قرآن و اهل بیت دارد.

دفاع امام جمعه تهران از حذف ارز ترجیحی

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه با اولویت اصلی پیشرفت اقتصادی توام با عدالت در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد، به ذکر برخی دستاوردهای اقتصادی در مدت اخیر پرداخت و گفت: برخی شعارهای اقتصادی که جذاب و فریبنده هستند، در میان‌مدت و بلندمدت پیامدهای ناگوار اقتصادی برای مردم و کشور دارد؛ در مقابل سیاست‌هایی که ظاهری خوشایند ندارند، دستاوردهای مطلوب دارند که موجب افزایش رفاه مردم می‌شود.

وی تصمیم دولت در حذف ارز ترجیحی را یک نمونه از این تصمیمات دانست و گفت: حذف ارز ترجیحی ظاهری فریبنده و خوشایند نداشت و در کوتاه‌مدت موجب تغییر قیمت کالاها شد اما در بلندمدت دستاوردهای مطلوبی برای کشور خواهد داشت.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با برشمردن مزایای این تصمیم دولت، متذکر شد: با حذف رانت ارز ترجیحی یکی از عوامل گسترش فساد حذف شد و همچنین ضربه مهلکی به قاچاق کالاهای یارانه‌ای وارد ساخت.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بخشی از منابع آزادسازی حاصل از ارز ترجیحی باید به دهک‌های پایین جامعه اختصاص پیدا کند و برخی دیگر باید برای رونق تولید استفاده شود.

وی افزود: دولت سیزدهم فعالیت خود را در شرایطی آغاز کرد که نرخ تشکیل سرمایه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده بود که به‌معنای کوچک‌تر شدن اقتصاد کشور بود اما با اصلاح نسبی سیاست‌گذاری‌ها توسط دولت شاهد جهش نرخ تشکیل سرمایه هستیم و رشد ۶/۷ درصدی در این زمینه داشتیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه به رشد ۴ درصدی اقتصاد در ۱۴۰۱ که می‌تواند پیام آور خروج از رکود باشد اشاره کرد و با تبیین گام‌های بلند دولت در دیپلماسی اقتصادی اظهار داشت: ارتقای جهش دیپلماسی اقتصادی کشور در شرایطی است که امروز سطح روابط اقتصادی با همسایگان افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه عضویت در پیمان شانگهای به‌عنوان مهمترین پیمان راهبردی در شرق آسیا فرصت مناسبی برای ایفای نقش فعال‌تر در اختیار ایران قرار داده است، به عضویت ایران در گروه بریکس اشاره کرد و افزود: امروز دو طیف در جهان وجود دارند؛ طیف نخست که به رهبری آمریکا برنامه‌های خود را در قالب گروه هفت (G۷) دنبال می کنند و طیف رقیب آنها که اقتصادهای نوظهور هستند و بریکس که ده‌ها کشور خواهان پیوستن به آن هستند، نماد این طیف برای تأثیرگذاری بر فرآیند اقتصاد نظام بین الملل است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: اقدام بزرگی که توسط رئیس‌جمهور در پیوستن ایران به بریکس انجام شده، باید توسط مدیران ارشد و میانی پیگیری شود و از این فرصت برای گشترش همکاری‌های دوجانبه با اعضای بریکس و افزایش سرمایه‌گذاری کشورهای عضو این گروه در ایران بالاترین بهره را ببریم.

پرهیز از هزینه‌آفرینی قوا در حوزه اقتصادی

امام جمعه موقت تهران در خاتمه با تأکید بر اینکه دستیابی به رشد اقتصادی پایدار که مطالبه رهبری است، جز با تمرکز دولت و مجلس بر اجرای دقیق و همه‌جانبه برنامه هفتم توسعه تحقق پیدا نخواهد کرد، متذکر شد: از هر اقدام هزینه‌آفرین که در راستای رشد اقتصادی و مهار تورم و جهش تولید نیست پرهیز شود و این مطالبه رئیس‌جمهور و نیروهای هوشمند نظام است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.