تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 6:15
کد خبر : 11754

یازده هزار کرمانی عضو سامانه سجام هستند

یازده هزار کرمانی عضو سامانه سجام هستند
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بابیان اینکه یازده هزار کرمانی عضو سامانه سجام هستند،

به گزارش نسیم صبا:سید مهدی قویدل اظهار داشت:سجام، سامانه جامع ارتباطات مردمی است ودر این سامانه مردم می توانند گزارشات خود را نسبت به اعلام هر جرم و تخلفی، از طریق این سامانه به دستگاه قضایی اطلاع دهند.

قویدل با اشاره به اینکه در استان ۱۱ هزار نفر عضو سامانه هستند، اضافه کرد: گزارشات دریافتی کاملا محرمانه است و دسترسی به اطلاعات شخصی افراد غیر ممکن است.

این مقام قضایی اظهار داشت: در چند ماه گذشته بیش از ۴۰۰ گزارش تخلف و اعلام جرم از سمت مردم به ما اعلام شده که بهترین نمود آن در زمان بیماری کرونا بود که مردم گزارشات متعددی را اطلاع می دادند.

وی با اشاره به جایگاه عفاف و اجتماعی گفت: موضوع عفاف و حجاب موضوعی است که دارای پشتوانه شرعی است و به عنوان اصلی عقلانی و فرهنگی در پیشینه ما ایرانیان است.

وی با بیان اینکه در شرع مقدس اسلام نیز به موضوع حجاب بصورت ویژه پرداخته است، ادامه داد: حجاب برای پایداری جامعه وبه نوعی یک مصونیت برای افراد وخانواده بوده است و در قانون هم، در همین راستا برای بی حجابی و بدحجابی جرم انگاری شده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: در تمام جوامع برای همه انسان ها حقوق و تکالیفی وجود دارد و هرفرد تکلیف و حقی را دارد و این حقوق فردی نمی تواند موجبات اضرار به غیر را فراهم کند و برای حقوق اجتماعی افراد تزاحم ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه قانونمداری و احترام به قانون را باید سرلوحه زندگی خود قرار داد، گفت: اجتماع بصورت مهره و زنجیرهایی به هم متصل هستند و هرکسی بخواهد خللی ایجاد کند، قطعا در جامعه گسستی ایجاد می شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اضافه کرد: دشمنان ما در جنگ سخت، وقتی که متوجه شدند که نمی توانند با کشور ما مقابله کنند.از سال‌های گذشته یک سری اهدافی را در بحث جنگ نرم برنامه ریزی کردند و مهمترین مولفه آنها بحث خانواده و زنان در جامعه ایرانی است.

وی افزود: با تاکیداتی که مقام معظم رهبری مدظله العالی نسبت به موضوع تهاجمات فرهنگی و فرهنگ سازی و اخیرا درخصوص جهاد تبیین داشتند، موضوع جهاد تبیین باید که در دستور کار همه دستگاه ها قرار گیرد.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه در قالب قرارگاه در هر استان موضوع عفاف و حجاب پیگیری می‌شود، گفت: تمام دستگاه های متولی که طبق قانون وظایف و تکالیفی بر عهده دارند باید در راستای عفاف و حجاب ورود کنند و اقدامات تبیینی و فرهنگی را نیز عملیاتی کنند.

وی بیان داشت: نهادهای فرهنگی و دینی و دستگاه های اجرایی، قضایی، انتظامی و… عضو قرارگاه عفاف و حجاب هستند و بصورت دقیق موضوع را ارزیابی و اقدامات ایجابی و فرهنگ سازی و برنامه ریزی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی را در دستور کار دارند.

قویدل با بیان اینکه هر فعل و ترک فعلی که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده باشد نیز جرم محسوب می شود، ادامه داد: در ماده ۳ قانون مجازات اسلامی آمده است که هر کسی در قلمرو حاکمیت ایران مرتکب جرمی شود، با قانون و قوانین جمهوری اسلامی ایران مجازات می شود و به جرم آن رسیدگی می گردد.

وی با تاکید بر اینکه حتی افراد غیر مسلمان که در قلمرو حاکمیت ایران ساکن هستند، باید قوانین جمهوری اسلامی را رعایت کنند، افزود: برای بی حجابی در قانون جرم انگاری شده است.

قویدل گفت: جرائم برابر قانون جنبه حق الهی، حق الناسی و برخی جنبه عمومی دارند لذا جرائمی که جنبه حق الهی دارند مواردی هستند که برای آنهاحدود تعیین شده و جرائمی که جنبه حق الناس دارند با شکایت شاکی خصوصی رسیدگی شروع و با اعلام گذشتش، رسیدگی متوقف می شود.

قویدل در ادامه به جرائم عمومی اشاره کرد و افزود: در این نوع از جرائم، مردم هم می توانند اعلام کننده جرم باشند و مدعی العموم به عنوان نماینده جامعه می تواند اعلام کننده جرم باشد و همچنین ظابطین در صورت مشاهده به عنوان جرم مشهودو بدون نیاز به اخذ دستورقضایی حسب مورد، تکلیف به برخورد قانونی دارند.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تاکید بر اینکه پشتوانه قانونی برای برخورد با بدحجابی وجود دارد، عنوان کرد: هرنوع رفتار غیرقانونی در داخل خودرو که در دید عموم است از حریم خصوصی خارج است و قابلیت تعقیب کیفری دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.