تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 6:34
کد خبر : 13958

پوشش فیبرنوری در کشور به ۴.۵ میلیون خانوار رسید

پوشش فیبرنوری در کشور به ۴.۵ میلیون خانوار رسید
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تامین آسایش و آرامش مردم تاثیر دارد، گفت: اکنون ۴ و نیم میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری هستند و تا آخر سال ۸ میلیون خانوار را به فیبرنوری متصل خواهیم کرد که این میزان تا پایان دولت سیزدهم به ۲۰ میلیون خانوار می‌رسد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، «عیسی زارع‌پور» روز (پنجشنبه) در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» اظهار کرد: اکنون دنیا به سمت استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین برای تامین آسایش و آرامش مردم قدم برمی‌دارد. مهم‌ترین فناوری که می‌تواند در این مسیر به بشر کمک کند ارتباطات و فناوری اطلاعات است. بستر تمام اتفاقات خوب مانند شهر هوشمند، صنعت هوشمند، زندگی هوشمند همگی زیر سایه فناوری اطلاعات است.

وی افزود: ظرفیت‌های خوبی برای استفاده از فناوری در کشور داریم و چهره کشور را به چهره فناورانه تبدیل می‌کنیم. وضعیت ما در دنیا با وجود جوانان خلاق وضعیت خوبی است که آثار کار آن‌ها را امروز در زندگی خود می‌بینیم. بسیاری از کشورها اکنون سکوها و پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌کنند، اما ما امروز از نسخه‌های بومی استفاده می‌کنیم و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد تا مسیر دستیابی به اهداف این حوزه کوتاه‌تر شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه هوشمند سازی نیازمند چند شاخص جدی است، گفت: یکی از آن‌ها ارتباطات است. تمام اشیا مانند خانه هوشمند، شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند، زندگی هوشمند و ایران هوشمند همگی به ارتباطات مربوط است. در پایین‌ترین سطح جریان «داده» به شکل مستمر در دست تصمیم‌گیران که در گذشته انسان‌ها بودند و اکنون ماشین‌ها هستند قرار بگیرد. لازمه آن این است که ابزارهای هوشمند بتوانند داده‌های محیط پیرامون خود را دریافت و پردازش کنند.

زارع‌پور ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا ۲ سال آینده بیش از ۴۰ میلیارد حسگر بی‌سیم متصل وجود داشته باشد. این حجم از داده‌ای که در لحظه باید جمع‌آوری، ارسال و پردازش شود و نتیجه آن در کسری از ثانیه در اختیار آن وسیله هوشمند قرار بگیرد نیازمند بستر ارتباطی با کیفیت، امن و پرسرعت است.

برخی زیرساخت‌های ارتباطی کشور خوب نیست

وی بیان کرد گفت: متاسفانه برخی زیرساخت‌های ارتباطی کشور خوب نیست و همین مساله آمادگی ما را کاهش می‌دهد. پروژه بزرگ منازل و کسب‌وکارها را مدتی قبل آغاز کردیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: توسعه فیبرنوری در یک‌صد شهر از ۱۴۰۰ شهر تمام شده و سرعت‌های نزدیک هزار مگابیت بر ثانیه در اختیار مردم قرار گرفته است. شاید حس کاربر این نباشد ما هم قبول داریم و در آینده بهتر خواهد شد. این کار بزرگ باید ۱۰ سال قبل آغاز می‌شود، پروژه‌ای که به اعتقاد من زیرساخت پیشرفت کشور در نیم قرن آینده است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: اکنون نزدیک یک سال است که به شکل جدی آن را آغاز کردیم و تا پایان دولت این امکان را در تمام شهرها برای مردم فراهم می‌کنیم. کار بسیاری سختی است چراکه در گستره جغرافیایی ایران باید تمام کوچه‌ها حفاری و فیبر گذاری شود ما قصد داریم این کار را ۳ ساله انجام دهیم.

زارع‌پور گفت: نتایجی که می‌بینیم نشان می‌دهد این کار با تمام سختی شدنی است اکنون ۴ و نیم میلیون خانوار و تا آخر سال ۸ میلیون خانوار را به فیبرنوری متصل خواهیم کرد. تا پایان دولت سیزدهم این عدد به ۲۰ میلیون خانوار خواهد رسید.

وی تصریح کرد: ممکن است این سوال پیش بیاید که فیبرنوری چه ارتباطی با توسعه اینترنت نسل پنجم دارد. باید بگویم اگر نتوانیم بستر فیبرنوری را فراهم کنیم چیزی به اسم نسل پنجم اینترنت معنا ندارد. تنها زمانی نسل پنجم اینترنت قابلیت بروز و ظهور پیدا می‌کند که از طریق فیبرنوری متصل شده باشد. امکان ارائه سرویس‌های پرسرعت با تاخیر پایین تنها از این طریق ممکن است. توسعه فیبرنوری هم چهره ارتباطات ثابت کشور را تغییر می‌دهد و هم ما را برای ورود به تکنولوژی نسل پنجم و ششم آماده می‌کند. برنامه‌ای که وزارت ارتباطات دنبال می‌کند رفتن به سمت نسل پنجم ارتباطات سیار است و برای نسل ششم نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که برای دستیابی به ایران هوشمند نیاز داریم، پردازش در کسری از ثانیه است. برای پیشبرد این موضوع در حال راه‌اندازی سه قطب‌ مرکز داده در کشور هستیم که در شهرهای مشهد، اصفهان و تهران راه‌اندازی می‌شود. فاز نخست این مراکز داده توسط بخش خصوصی در منطقه ویژه پیام در حال راه‌اندازی است. نکته مهم این است که همه این موارد در برنامه هفتم توسعه بر اساس ماده‌های قانونی ۶۴ تا ۶۷ برای دولت تبدیل به تکلیف شده است. در قانون آمده است که پوشش فیبرنوری تا پایان ۱۴۰۷ به اتصال تبدیل شود و تمام ساختمان‌های کشور از طریق فیبرنوری متصل خواهند.
زارع‌پور گفت: برای نخستین بار در تاریخ‌نویسی کشور یک فصل برای هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال پیش‌بینی شده است که این نشان می‌دهد مجلس و دولت فهم و درک درستی از تحولات آینده و چشم‌اندازی خوب برای ۵ سال آینده کشور دارند.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از الزامات هوشمندسازی کشور، به رسمیت شناختن دارایی دیجیتال است که جزو سرمایه اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است که به رسمیت شناخته نمی‌شود. تا یک سال قبل بورس در ارزیابی دارایی‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان دارایی دیجیتال آن‌ها را به حساب نمی آورد. البته با همت وزیر اقتصاد و پیگیری‌های وزارت ارتباطات و دوستان در بورس، اکنون آیین‌نامه ارزیابی دارایی‌های نامشهود در بورس شکل جدیدی به خود گرفته و یک شرکت بزرگ وارد بورس شده و برخی در صف هستند؛ اما باید به یک رویه تبدیل شود. هر زمان تاثیر نرم افزار را در ترازهای مالی شرکت‌ها به عنوان دارایی دیدیم، آن‌وقت می‌توانیم بگوییم این مسیر به نتیجه رسیده است. در قانون هفتم توسعه تصویب شد که وزارت اقتصاد و ارتباطات با یکدیگر نحوه به رسمیت شناختن دارایی‌های دیجیتال را به مجلس پیشنهاد دهند.
زارع‌پور افزود: موضوع دیگر نیروی انسانی است. تمام اتفاقات خوب رقم خورده در حوزه فناوری، توسط جوانان خوش‌فکر و مجموعه‌های دانش‌بنیان رخ می‌دهد اما موانعی سر راه آن‌ها برای ایفای نقش فعال وجود دارد. متاسفانه مهاجرت در بچه‌های آی تی روند پرشتاب‌تری نسبت به بقیه بخش‌ها دارد. در قانون برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف شده که سالی ۱۰۰ هزار نفر در این حوزه تربیت کند تا نیروی انسانی ماهر برای ایجاد تحول در کشور در اختیار داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.