تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 6:45
کد خبر : 13582

پرداخت شهریه برای امور فوق برنامه اجباری نیست

پرداخت شهریه برای امور فوق برنامه اجباری نیست
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: اگر مرکزی به دنبال کسب مجوز یا تمدید آن است؛ مانند همه کسب و کارها باید به دنبال کسب گواهینامه صلاحیت باشد.

به گزارش نسیم صبا از مهر، مجتبی همتی فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در برنامه تلویزیونی با اشاره به اهمیت موسسین و صاحبان مراکز پیش دبستانی گفت: مؤسس باید با حقوق کودک آشنا باشد و متخصص امور تربیتی باید مؤسس چنین مراکز تربیتی باشد.

همتی فر با اشاره به اینکه دوره‌هایی برای کسب گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای طراحی شده است؛ گفت: هم موسسین پیشین که از قبل مجوز داشتند و هم برای متخصصانی که به دنبال تأسیس مرکز هستند؛ ملزم به شرکت در دوره‌ها و کسب گواهینامه لازم هستد.

وی با بیان اینکه پیش از تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، بسیاری از مراکز فعال فعلی در حال فعالیت بودند؛ بودند؛ گفت: سازمان باید ریل گذاری می‌کرد و مراکز فعال را روی ریل قرار می‌داد.

همتی فر با بیان اینکه سامانه‌ای طراحی شده و تمامی پرونده‌ها الکترونیکی شده است؛ گفت: ۳۲۷۰۰ پرونده در سامانه ثبت شده است که ۲۵ هزار مرکز تعیین تکلیف شدند. بخش تطبیق به پایان رسیده است. در حال تکمیل پرونده‌های تشکیل شده باقی مانده هستیم. تلاش می‌کنیم تا دو ماه آینده همه پرونده‌ها تعیین تکلیف شوند.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با اشاره به درگاه صدور مجوزها گفت: الکترونیکی سازی جز دستورات به ما بود و این الکترونیکی شدن به ما هم بسیار کمک کرد تا مراکز را تعیین تکلیف کنیم.

همتی فر افزود: بزرگوارانی که می‌خواهند به تازگی به دنبال اخذ مجوز مرکز باشند باید اول گواهی صلاحیت حرفه‌ای را کسب کنند. تاکنون ۳ هزار درخواست داشتیم که دو هزار درخواست برای شرکت در دوره داوطلب شدند. یکی از الزامات ثبت و اعطای مجوز شرکت در دوره کسب گواهی حرفه‌ای است.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد: اگر مرکزی به دنبال کسب مجوز یا تمدید آن است؛ مانند همه کسب و کارها باید به دنبال کسب گواهینامه صلاحیت باشد. در غیر این صورت قادر به تمدید مجوز فعالیت آنان نمی‌باشیم.

وی با اشاره به اهمیت استقلال مرکز ملی تعلیم و تربیت گفت: متأسفانه در استان‌ها هنوز آن طور که باید استقلال کافی را نداریم. ما حدود ۴۵ نفر در ستاد مرکز ملی هستیم. امیدواریم بتوانیم با آن کار کیفی با صیانت از حقوق کودک اولاً از فعالان توانمند و متخصص حمایت کنیم و در ثانی مانع از فعالیت افرادی شویم که متخصص نیستند.

همتی فر در خصوص پذیرش اتباع خارجه در مراکز گفت: اتباع کشور افغانستان مهمان کشور ما هستند و بنا بر دستور مقام معظم رهبری از سال ۹۳ خدمت دریافت می‌کنند. برای دوره پیش دبستانی تا پیش از دوره مسئولیت من بدون مشکل ثبت نام می‌کردند در این دوره هم تاکنون هیچ منعی برای ثبت نام وجود ندارد و اگر کسی از اتباع هم مایل به تأسیس مرکز باشد از آن استقبال می‌کنیم.

همتی فر تاکید کرد: پرداخت هیچ شهریه‌ای بابت دوره‌های فوق برنامه نباید اجباری شود.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک افزود: گاهی حتی دوره‌های فوق برنامه برگزار می‌کنند که تنها کودک در آن بازی می‌کند البته که در همه فعالیت‌ها باید بازی محور باشد. اما فعالیت خاصی در بسیاری از این دوره‌های فوق برنامه صورت نمی‌گیرد که بابتش چنین شهریه‌هایی اخذ می‌شود.

پیش از این در آموزشگاه‌هایی که زیر نظر آموزش و پرورش بودند یا مراکز مهدهای کودک که زیر نظر بهزیستی بودند شهریه‌ها، کفاف مخارج را نمی‌داد و شهریه‌ها به صورت غیرقانونی دریافت می‌شد. ما در این دوره دریافت شهریه را ضابطه‌مند کردیم.. بر این اساس ما هزینه استهلاک تجهیزات مراکز را هم روی شهریه محاسبه می‌کنیم.

وی در خصوص عدالت در پرداخت شهریه‌ها گفت: ما به دنبال یکسان سازی نیستیم. یک شهریه پایه داریم و سامانه بر اساس توانمندی‌ها و تجهیزات ارائه شده مؤسسان نرخ گذاری می‌کند. برخی از مؤسسان و مراکز هنوز اقدامات لازم برای کسب مجوز را طی نکردند و مدارک خود را در سامانه تکمیل نکردند بنابراین نرخی برای شهریه آنها اعلام نشده است و این چالش ماست.

همتی فر خاطر نشان کرد: گاهی برای دریافت مدارک لازم برای اخذ گواهینامه، موافقت نهادهای دیگر همچون وزارت دادگستری مورد نیاز است.

وی در خصوص فعالیت پیش دبستان‌ها در مناطق کمتر برخوردار گفت: در زمانی که سازمان بهزیستی متولی مهدهای کودک بود ۱۴ هزار مرکز فعال بودند که نیمی از آنان در مناطق محروم و کمتر برخوردار فعالیت داشتند. با پیوستن مراکز پیش دبستانی به وزارت آموزش و پرورش خوشبختانه کودکان زیر ۷ سال در مدارس هم به صورت داوطلبانه حضور داشتند. اما متأسفانه اگر بخواهیم مراکز تراز در مناطق محروم را در نظر بگیریم باید تلاش بیشتری کنیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.