تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 دی 1402 - 7:54
کد خبر : 15119

وزیر بهداشت: طرح نسخه الکترونیک تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می‌شود

وزیر بهداشت: طرح نسخه الکترونیک تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح نسخه الکترونیک تا کنون ۹۰ درصد اجرایی شده و تا پایان دولت سیزدهم به صورت کامل تکمیل می‌شود.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، بهرام عین اللهی چهارشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی تصریح کرد: در دولت سیزدهم یک کمربند بیمارستانی در تهران پیش بینی شده که شامل بیمارستان شهید سلیمانی فردیس، شهریار، ملارد، فاز دوم بیمارستان فیروزآبادی شهرری، فاز جدید بیمارستان ورامین و پیشوا و بومهن است.

وی افزود: این بیمارستانها یا به تازگی افتتاح شده اند و یا در آستانه بهره برداری قرار دارند.

به گفته وزیر بهداشت، تاکنون ۲ هزار خانه بهداشت افتتاح شده و تا پایان سال بیش از ۲ هزار خانه بهداشت دیگر به بهره برداری می رسد.

عین اللهی همچنین افزود: ۱۵ جلسه قرارگاهی جمعیت نیز تشکیل شده و به اجرای قانون جوانی جمعیت اهتمام داریم.

به گفته وی، ۴۳۰۰ بهورز و ۶۵۰۰ نیروی بهداشتی در دولت سیزدهم به کار گرفته شدند و ۱۳۴ پروژه درمانی تا پیش از دولت سیزدهم افتتاح شده بود که در این دولت به بیش از ۴۳۰ پروژه افزایش یافته است.

وزیر بهداشت گفت: در ۲ سال و ۵ ماه گذشته ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کل کشور افتتاح شده است. بیمارستان حضرت مهدی(عج) با ظرفیت یکهزار تخت و سه ماه بعد بیمارستان غدیر با ۸۲۰ تخت افتتاح شد یعنی در کمتر از چهار ماه ۱۸۰۰ تخت به ظرفیت بیمارستانی تهران افزوده شد. اکثر تجهیزاتی که در این بیمارستان ها استفاده شد، دانش بنیان و تولید داخل بوده است.

عین اللهی به موضوع جذب نیروهای لازم در مجموعه بهداشت و درمان پرداخت و اظهار داشت: در آزمون اخیر وزارت بهداشت ۲۵ هزار نیروی جدید جذب شد که ۱۴ هزار نفر مربوط به حوزه پرستاری است.

به گفته وی، هفت هزار تخت بسمارستانی در کل کشور در دست افتتاح قرار دارد. ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که ۱۲ درصد آن در این دولت افتتاح شد و امیدواریم تا پایان دولت سرانه تخت های بیمارستانی به ۲ برسد.

عین اللهی افزود: افزایش ظرفیت های دستیاری و تخصصی از دیگر اقدامات دولت است که نتیجه آن را سه تا چهار سال بعد در نظام سلامت خواهیم دید.

وی با بیان اینکه سالی ۱۰ هزار پرستار در دانشگاه های کشور تربیت می شوند، تصریح کرد: قرار است پیشنهادی به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کنیم که افزایش تربیت پزشکان عمومی از سال آینده متوقف شود زیرا باید بین پزشک و بیمار نیز تعادل وجود داشته باشد.

عین اللهی افزود: میزان اعتبار حوزه بهداشت در ۶ سال قبل از دولت مردمی حدود ۲۰ همت بوده و به ۴۶ همت افزایش یافت. ۲ هزار خانه بهداشت عمدتا در مناطق محروم ایجاد کردیم و تا پایان دولت ۲۴۰۹ مرکز بهداشتی نیز به بهره برداری می رسد.

وزیر بهداشت به جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: اگر چند سال توجهی نشود دچار بحران جمعیت می شویم. حدود ۱۵ جلسه قرارگاه جوانی جمعیت داشتیم و باید به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی ادامه داد: در دولت مردمی چهار هزار بهورز و ۶ هزار نیروی بهداشت به بکار گرفته شد.

عین اللهی همچنین تصریح کرد: حدود ۵۰۰ دستگاه خودرو و ۴۵۰۰ موتورسیکلت در مناطق محروم و صعب العبور برای رسیدگی به بهداشت و درمان ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه سرانه تخت بیمارستانی در کشور ۱.۰۶ است، تصریح کرد: ۱۳۴ پروژه درمانی پروژه قبل از دولت سیزدهم بوده اکنون به ۴۹۴ پروژه افزایش یافته است. حدود ۱۰۶ بیمارستان تجهیز شده است.

وی ادامه داد: اکنون ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی اکنون داریم و ۱۲ درصد آن در دولت سیزدهم افتتاح شد.

عین اللهی افزود: ۲۲ هزار نیروی پرستاری در سال ۱۴۰۰ استخدام شدند و امسال نیز ۲۵ هزار نیروی جدید که ۱۴ هزار پرستار و نیروی اتاق عمل هستند، جذب می شوند.

وی ادامه داد: ۲۸۰۰ متخصص را در مناطق محروم توزیع کردیم، همچنین باید ۷۵ هزار نیرو در مراکز بهداشتی و درمانی را جذب کنیم و سال گذشته ۶۷ هزار ایثارگر را تبدیل وضعیت کردیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تجهیز بیمارستان ها نیز در اولویت است. ۲۸۰ دستگاه پیشرفته پزشکی در نقاط مختلف کشور از جمله شتاب دهنده ها، سونوگرافی، رادیولوژی و غیره به استانها توزیع شد و دنبال آن هستیم مردم خدمات سلامت را در شهرهای خود انجام دهند.

وی به بحث گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: اکنون ۲۸۰ بیمارستان خدمات سلامت برای گردشگران ارائه می دهند و از عراق و سایر کشورها برای درمان به ایران می آیند و نزدیک به هفت هزار دانشجوی خارجی نیز در کشور در حال تحصیل هستند.

عین اللهی با بیان اینکه در دولت مردمی پنج دهک پایین جامعه بیمه رایگان شدند، گفت: ۱۲ میلیون نفر رایگان بیمه شدند و ۲۰ میلیون نفر نیز تحت پوشش بیمه روستایی هستند.

وزیر بهداشت گفت: زنان باردار تحت پوشش خدمات درمانی و زایمان رایگان هستند و تا پنج سال می توانند از خدمات رایگان استفاده کنند.
عین اللهی ادامه داد: درمان کودکان نیز در اولویت قرار گرفته و در گذشته ۵۵۶ تخت داشتیم که به ۱۵۰۰ تخت در دولت سیزدهم افزایش یافت.

وی همچنین به حادثه تروریستی کرمان اشاره کرد و گفت: نیروهای بهداشت و درمان کرمان در رسیدگی به مصدومان زحمت زیادی کشیدند، اکنون ۴۷ مصدوم بستری هستند که از این تعداد ۲۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند و در زمینه اهدای خون نیز با مشکلی مواجه نشدیم.

وزیر بهداشت در حوزه دارو گفت: با توجه به اینکه عوارض واردات دارو چهار درصد و ارزش افزوده ۹ درصد بود، افراد ترخیص را انجام نمی دادند و از تیر سال جاری قانون اصلاح و ترخیص ها انجام شد.

عین اللهی ادامه داد: در حوزه تهیه دارو مشکلات تبادل بانکی به دلیل تحریم ثبت سفارش های دارو به سختی و کندی انجام می شود، با تلاش شبانه روزی سازمان غذا و دارو این مشکلات رفع می شود.

وی تاکید کرد: اکنون ۹۹ درصد دارو را تولید می کنیم، امسال از نظر تامین دارو وضعیت خوبی داریم.

عین اللهی با بیان اینکه طرح دارویار از قاچاق دارو جلوگیری کرد، گفت: قبل از اجرای این طرح اقلام دارویی ایران به ۱۰ برابر قیمت ارز در خارج از کشور به فروش می رسیدند و دارویار از این اقدام جلوگیری کرد.

وی به بحث فروش اینترنتی دارو نیز اشاره کرد و افزود: زنجیره تامین دارو بسیار مهم است و مسوول توزیع دارو در بحث فروش اینترنتی باید داروخانه باشد.، اکنون با وزارت ارتباطات در حال برنامه ریزی هستیم که این کار بدرستی انجام شود.

عین اللهی با بیان اینکه داروهای بیماران خاص باید حضوری باشد، تصریح کرد: آیین نامه فروش اینترنتی دارو در حال تدوین است زیرا بحث های حقوقی و قانونی است و شاید به شکل آزمایشی از دهه فجر آغاز شود.

وی در بحث کمبود شیرخشک گفت: با توجه به اینکه شیرخشک قاچاق می شود، قرار شد بر اساس کد ملی در داروخانه ها توزیع شود و در ماه گذشته ۱۲ میلیون قوطی شیرخشک توزیع شد و به هر نوزاد ۱۰ شیرخشک تعلق می گیرد.

به گفته وزیر بهداشت، ۶۹ داروی جدید با فناوری بالا در کشور توسط شرکت های دانش بنیان تولید شد و هر روز در تولید داروها و تجهیزات جدید پیشرفت می کنیم.

وی ادامه داد: دو شرکت دانش بنیان تجهیزات سی تی اسکن تولید می کنند، امروزه شاهد رشد خوبی در شرکت های دانش بنیان هستیم و ۱۴ پارک علم و فناوری را افتتاح کردیم و تسهیلاتی که دولت به آنها می دهد باعث رشد و ارتقای حوزه سلامت می شود.

عین اللهی با تشکر از نمایندگان مجلس گفت: همواره همکاری دولت و مجلس باعث ارتقای حوزه سلامت و رفع مشکلات در این حوزه می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.