تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 6:53
کد خبر : 12559

طرح پزشک خانواده در ۹۵ شهرستان کشور در حال اجراست

طرح پزشک خانواده در ۹۵ شهرستان کشور در حال اجراست
مسوول نظام ارجاع معاونت درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از اردیبهشت‌ماه سالجاری وارد فاز اجرایی شد، گفت: هم‌اکنون ۹۵ شهرستان کشور مجری این طرح هستند.

سعیده آقامحمدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه‌ریزی اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از سال ۱۴۰۱ کلید خورد و از اردیبهشت سالجاری در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر آغاز شد که تاکنون ۲ فاز از این طرح اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در پنج فاز برنامه‌ریزی شده است، گفت: طرح پزشک خانواده پیش از این در سال‌های گذشته در روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرایی شد، که همزمان با اجرای این طرح همه شهرها و روستاهای استان‌های فارس و مازندران مجری اجرای طرح شدند و علاوه بر شهرستان‌های این ۲ استان، هم‌اکنون این طرح در ۹۵ شهرستان دیگر در سطح کشور نیز اجرایی شده است.

به گفته وی، برای اجرای طرح پزشک خانواده، تیم‌های سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور فعالیت دارند و اجرای طرح فقط با حضور یک پزشک اجرایی نمی‌شود.

وی به فعال شدن قرارگاه طرح پزشک خانواده در کشور اشاره کرد و گفت: سازمان‌های بیمه‌گر و سایر سازمان‌های مرتبط در این قرارگاه عضو هستند.

آقامحمدی اظهار داشت: در فاز نخست این طرح ۵۹ شهرستان به صورت آزمایشی(پایلوت) انتخاب شدند و برنامه اجرایی اردیبهشت‌ماه ابلاغ شد و فاز دوم در ۳۳ شهرستان بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت از هفته پیش آغاز شد.

به گفته وی، فاز اول و دوم این طرح در بخش دانشگاهی در حال اجراست و فعالیت این طرح در بخش خصوصی کمتر است تا قرارداد و تفاهم‌نامه با بیمه سلامت برای بخش خصوصی منعقد و ابلاغ شود.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح تیم‌های سلامت در نظر گرفته شده که به ازای هر سه هزار نفریک پزشک پیش‌بینی که مسول برنامه پزشک خانواده است و در مناطقی که تراکم جمعیت زیاد نیست یک پزشک به ازای هز پنج هزار نفر در نظر گرفته شد ه است.

مسوول نظام ارجاع معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش، پزشکی گفت: در این طرح به ازای هر یک‌هزار و۵۰۰ نفر نیز یک مراقب سلامت پیش‌بینی شده است و هم‌اکنون پالایش و ارزیابی فاز نخست و دوم این طرح در حال اجراست.

وی از ارسال و ابلاغ برنامه حفاظت مالی اجرای این طرح در اواخر شهریورماه سالجاری به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، اجرای برنامه پزشک خانواده در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت آغاز شد.

همچنین برای اجرای کامل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، استقرار سامانه های نوبت‌دهی الکترونیک بین همه سطوح و مدیریت نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه، پیگیری اتصال سامانه‌های موجود و داده‌های پاراکلینیک سطوح یک و دو و سه (نظارت بر ثبت اطلاعات داشبورد نظام ارجاع)، بیمه ها، نظارت بر نحوه اجرای برنامه و کمیت و کیفیت بازخورد بیماران ارجاعی از سطح یک توسط مراکز سطح دوم و سوم تحت پوشش دانشگاه انجام می‌شود.

این مسوول در سفر به شهرکرد از روند اجرای طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع در استان بازدید کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.