تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1402 - 6:21
کد خبر : 15768

ضرورت انسداد گلوگاه‌های فساد/ قوه قضاییه جای سیاسی کاری نیست

ضرورت انسداد گلوگاه‌های فساد/ قوه قضاییه جای سیاسی کاری نیست
رییس قوه قضاییه گفت: ما در قوه قضائیه متمرکز و معطوف بر انسداد گلوگاه‌های فساد و خشکاندن ریشه‌های فسادزا هستیم.

به گزارش نسیم صبا از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز طی سخنانی در دومین گردهمایی ملی هیئت مدیره‌های وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، ضمن تبریک عید مبعث و ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: رسول مکرم اسلام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله مبعوث شدند تا انسان‌ها را از گمراهی و ضلالت و جهالت نجات دهند و امروز صراط مستقیم و حبل‌الله‌المتین اطاعت از، ولی فقیه است و امروز حجت خدا بر ما، ولی‌فقیه است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با برشمردن برخی از خصایص و ویژگی‌های «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه» گفت: در کشور مجموعه‌ای وجود ندارد که هر سه امر وکالت، کارشناسی و مشاوره، در آن تجمیع شده باشد؛ لذا شما در مرکز، از این حیث، خاص و منحصربه‌فرد هستید؛ علاوه بر آن، شما در زیرمجموعه و ذیل قوه قضائیه قرار دارید؛ قوه‌ای که به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، نهادی حساس و تعیین‌کننده در کشور است؛ لذا همین وابستگی شما به یکی از ارکان نظام، وجه متمایزکننده مجموعه شما محسوب می‌شود، که البته از این حیث نیز تکالیف و مسئولیت‌های خطیری نیز برعهده شما و مجموعه شماست.

قوه قضائیه فقط محکمه‌دار نیست؛ ما باید با توده‌های مختلف مردم ارتباط بگیریم

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: یکی دیگر از خصایص و ویژگی‌های «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه» ارتباط گسترده و موسّع این مجموعه با اقشار و طیف‌های مختلف مردم است؛ شاید هیچ‌کدام از بخش‌ها و زیرمجموعه‌های قوه قضائیه به اندازه مجموعه شما با عموم مردم در ارتباط نباشند؛ این امر یک مزیّت به حساب می‌آید و مجموعه شما از این حیث می‌تواند وجهه عمومی و مردمی دستگاه قضا را بیشتر و بهتر به منصه ظهور برساند و در امر خطیر و مهم «تحقق عدالت» که از مسئولیت‌ها و اولویت‌های اصلی عدلیه است، نقش‌آفرینیِ برجسته داشته باشد.

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به ضرورت آسیب‌شناسی مستمرِ روندها و فرایندهای قضائی و حقوقی در کشور، بیان داشت: «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه» به سبب گستره وسیع ارتباطاتش با بخش‌های مختلف مردمی و حکومتی، می‌تواند در امر آسیب‌شناسی روندها و فرآیندهای قضائی و حقوقی و سایر رویه‌های مرسوم در بخش‌های مختلف کشور، ایفای نقش کند.

وی تصریح کرد: ما در قوه قضائیه متمرکز و معطوف بر انسداد گلوگاه‌های فساد و خشکاندن ریشه‌های فسادزا هستیم، لذا شما در «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» به سبب نوع و گستره ارتباطات‌تان با بخش‌های مختلف مردمی و حکومتی می‌توانید منشاء‌های مشکلات و معضلات را شناسایی کنید و در جهت رفع آنها، راهکارهای لازم را ارائه دهید. باید به دقت و وضوح مشخص شود که چه میزان از مشکلات و معضلات ناشی از قوانین است و چه میزان از این امر، به فرآیندها و رفتارها و نوع عمل به قوانین بازمی‌گردد.

مرکز وکلا می‌تواند آسیب‌شناسی درست از قوه‌قضاییه و مجموعه‌های حکومت بدهد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: بنابراین شما در «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه» با آسیب‌شناسی مستمرِ فرآیندها و رویه‌های آسیب‌زا و موجد فساد، و به دنبال آن، ارائه راهکارهای تخصصی و کارشناسی، می‌توانید یاریگر نظام جمهوری اسلامی در تحقق اهداف بلند و متعالی‌اش باشید؛ این امر، بسیار امر مهم و خطیری است و نباید از آن غفلت شود.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه» علاوه بر آسیب‌شناسی فرآیندها و روندهای معیوب، می‌تواند در مسیر اصلاح رفتارهای مسئولان و متصدیان بخش‌های مختلف قضائی و حکومتی نیز گام بردارد و این امر نیز ناشی از همان گستره وسیع ارتباطات این مجموعه با بخش‌های مختلف مردمی و حکومتی است. باید با نگاه دلسوزانه و خیرخواهانه و اصلاح‌جویانه، هر جا را که بروز رفتاری از ناحیه کارگزاران حکومتی موجب نارضایتی مردم و سوء‌استفاده‌های احتمالی می‌شود، تصحیح و اصلاح کرد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: من نیز که مسئولیت ریاست قوه قضائیه را برعهده دارم و تکالیف سنگینی بر دوش دارم، بیش از همه نیازمند مشورت و نصیحت هستم؛ لذا من را نیز از مشاوره‌های خود بی‌بهره نگذارید و اطمینان داشته باشید که من و همکارانم گوش شنوایی برای استماع مشورت‌ها و اهتمام برای عمل به آن‌ها داریم.

رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت امر صیانت از مجموعه دستگاه قضائی گفت: دشمن بر روی برخی نهادها در نظام جمهوری اسلامی، متمرکزتر است؛ قوه قضائیه از جمله این نهادهاست؛ پس باید به شدت مراقب دشمن و توطئه‌ها و شرارت‌های او باشیم؛ دشمن می‌داند که برخی نهادهای نظام عملکرد مؤثرتری دارند و با جدیت مانع از تحقق توطئه‌هایش می‌شوند؛ لذا بیشتر برای تخریب آن‌ها متمرکز است؛ بنابراین ما نیز باید در امر صیانت از خود و مجموعه خودمان متمرکز و ساعی باشیم و اجازه ندهیم خود و مجموعه‌مان دچار کوچک‌ترین لغزش و اعوجاجی در امور مختلف مادی و معنوی شود.

وی تصریح کرد: مسئولیتی که امروز من و شما بر عهده داریم، حاصل مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های شهدا و رزمندگان در طول تاریخ سرافراز اسلام و انقلاب اسلامی است؛ لذا ما باید با جدیت و اهتمام در عمل به وظایف‌مان، پاسدار راه شهدا و ایثارگران باشیم و برخلاف رضایت خداوند و مردم، کوچک‌ترین کاری را انجام ندهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت انضباط و شفافیت در همه امور بویژه امور مالی، گفت: همه بخش‌ها و زیرمجموعه‌های قوه قضائیه باید در تمامی امور خود به‌ویژه امور مالی از انضباط و شفافیت برخوردار باشند و با جدیت و اهتمام از بیت‌المال حفاظت و صیانت کنند و امور مالی و غیرمالی خود را به گونه‌ای تمشیت کنند که کوچک‌ترین سوء‌استفاده‌ای در مجموعه‌شان، رخ ندهد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت بهره‌گیری تمام و کمال از فناوری‌های نوین در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر حقوقی و قضائی به مردم، گفت: ما در بخش‌های مختلف قوه قضائیه باید بر مسائل روز و شیوه‌های نوین و فناورانه مسلط باشیم تا بتوانیم در رسیدگی به امور قضائی و حقوقی مردم، سرعت و سهولت هر چه بیشتر ایجاد کنیم. ما نباید بر دانسته‌های خود در حوزه و دانشگاه متوقف شویم و باید مستمراً بر ارتقا علمی خود بیفزاییم و مجهز به روش‌ها و ابزارهای فناورانه برای خدمت مطلوب‌تر به مردم شویم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت پرهیز از سیاسی‌کاری در عینِ سیاسی بودن، گفت: ما نباید به هیچ‌وجه سیاسی‌کاری کنیم؛ سیاسی باشیم، اما سیاسی‌کاری نکنیم؛ اگر به سیاسی‌کاری افتادیم آنجا نقطه انحطاط ماست و به عدالت لطمه می‌زنیم؛ البته باید سیاسی باشیم و اولویت‌های زمان را تشخیص دهیم و شگردها و حربه‌های دشمن را بشناسیم.

رئیس عدلیه در ادامه از اقدامات «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه» طی مدت اخیر قدردانی به عمل آورد و گفت: حقیقتاً آقای «عبدلیان پور» و همکارانش، مرکز را زنده کرده و به معنای واقعی کلمه، تحول ایجاد کرده‌اند. من اگر امروز بخواهم سرم را بالا بگیرم و بگویم که یک بخش از «سند تحول» عملیاتی شده است، آن بخش، مربوط به وظایف و تکالیف «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» است؛ شما در ارتباط‌گیری با عموم مردم موفق عمل کردید و مستمراً و بدون واسطه به مشکلات آن‌ها در مساجد و سایر مجامع رسیدگی کردید و مشاوره‌های لازم را به آن‌ها ارائه کردید؛ شما با بخش‌های مختلف کشور ارتباط گرفتید؛ شما در مواقع و موارد حساس همچنین عملیات «طوفان‌الاقصی» و جنایات رژیم منحوس صهیونیستی، اعلام موضع کردید؛ این‌ها نکات ارزنده‌ای است و قابل تقدیر می‌باشد؛ این امور و نکات مثبت را باید تقویت کنید.

وی در پایان بار دیگر به مسئولان «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه» دستور داد: در راستای کاهش هزینه‌های دادرسی، وکالت و کارشناسی رسمی برای عموم مردم به‌ویژه اقشار کم‌بضاعت، هر چه بیشتر اقدام و تلاش کنید.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، «حسن عبدلیان‌پور» رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با بیان اینکه این مرکز در راستای مردمی‌سازی دستگاه قضا تمام توان خود را به کار گرفته است، گفت: در همایش ملی اندیشه‌های قضائی رهبر معظم انقلاب اسلامی که طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به عنوان الگوی مردمی‌سازی شناخته شد و مورد تقدیر گرفت که این امر بیان‌گر زحماتی است که طی دو سال اخیر در مقوله مردمی‌سازی قوه قضائیه کشیده شده است.

وی افزود: پیگیری جدی مصادیق مرتبط با حقوق عامه و تلاش برای احیای آنها، از مصادیق مردمی‌سازی در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه محسوب می‌شود.

عبدلیان‌پور ضمن قدردانی از رئیس قوه قضائیه به سبب حمایت‌های بی‌دریغ از مرکز وکلا و همچنین رصد و پیگیری مستمر اقدامات صورت گرفته در این مرکز از ناحیه ایشان، گفت: موفقیت‌های امروز مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، جز با حمایت‌های رئیس عدلیه امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی همین دو سال گذشته نشان دادند بیش از رؤسای پیشین قوه قضائیه به مرکز وکلا توجه دارند که شاهد مثال این موضوع، دو مرتبه حضور متوالی در گردهمایی‌های سالیانه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه است؛ البته بدیهی است که این حمایت‌های رئیس دستگاه قضا از مرکز، وظایف، تکالیف و مسئولیت‌های ما را سنگین‌تر از گذشته خواهد کرد.

عبدلیان‌پور با بیان اینکه مرکز وکلا در دو سال گذشته مأموریت ۲۰ ساله‌ای را برای خود تعریف و ترسیم کرده است، گفت: ما طی این مدت، اقدامات گسترده‌ای را در راستای «علمی‌سازی مرکز» و همچنین مقوله «عدالت آموزشی» دنبال کرده‌ایم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: خانواده بزرگ و ۱۰۰ هزار نفره مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، همواره در بزنگاه‌های مختلف پای کار نظام بوده و امسال هم با شور و نشاطی مثال‌زدنی در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن سراسر کشور حضور پیدا خواهد کرد.

موسوی فرزند شهید سیدرضی موسوی و از وکلای مرکز وکلا نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی، پدر شهید من «سید رضی موسوی» و سایر شهدای جبهه مقاومت برای امنیت دختران کاپشن صورتی و گوشواره قلبی جان خود را فدا کردند و ما نیز در سنگر عدالت‌ورزی سعی خواهیم کرد تا نگذاریم هیچ مظلومی از دادخواهی باز بماند و صدای هیچ ستمدیده‌ای در مطالبه حقوقش بلرزد.

در بخش دیگری از این مراسم، همسر شهید محمدعلی ضیاءالدینی (از شهدای حادثه تروریستی اخیر در کرمان) که یکی از کارشناسان رسمی مرکز وکلا در امور بانکداری است، طی سخنانی به بیان خصایص و ویژگی‌های همسر شهید خود پرداخت.

همچنین در پایان این مراسم، با حضور رئیس قوه قضائیه، ۸ نفر از وکلا و کارشناسان رسمی مرکز، مورد تقدیر قرار گرفتند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.