تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1402 - 7:35
کد خبر : 12412

سهم استان کرمان از ۱۵ درصد حقوق معادن تنها ۵ صدم یک درصد است

سهم استان کرمان از ۱۵ درصد حقوق معادن تنها ۵ صدم یک درصد است
معاونین ومدیران ادارات هم‌خانواده این سازمان که شامل شرکت شهرک های صنعتی، اداره کل زمین شناسی، سازمان نظام مهندسی معدن و اتاق اصناف وخانه صنعت ... به مناسبت دومین روز از هفته دفاع مقدس با فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان دیدار و گفتگو کردن

.به گزارش نسیم صبا:مهندس حسینی‌نژاد در این نشست با بیان اینکه استان کرمان بهشت معادن بود اما به زودی بهشت صنایع نیز نام خواهد گرفت، گفت: کرمان به علت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در حوزه معدنی دارد گام‌های بلندی را در دو حوزه بازرگانی و صنعت برداشته است.وی ادامه داد: درحالی که ۵۰ سال پیش در اصفهان با ذوب آهن بلوغ صنعتی شکل گرفت، استان کرمان با وجود معادن غنی عملا هیچ پیشرفتی در عرصه صنایع معدنی وفراوری موادمعدنی و صنعت نداشت بنابراین برنامه‌ریزی ۲۸ مگاپروژه را در سطح استان انجام داده‌ایم که با شکل گیری ۲۸ ذوب‌آهن به زودی به مرحله صنعتی شدن راه خواهیم یافت.
مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ کشور تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد برنامه‌ریزی شده، گفت: از این میزان تولید ۱۱ میلیون تن در استان کرمان انجام خواهد شد ما نیز قصد داریم این رشد صنعتی را به سفره مردم با ایجاد صنایع پایین دستی و خدماتی برسانیم.مهندس حسینی‌نژاد ادامه داد: طی ۵ سال آینده برنامه داریم تا به سرعت نیز بلوغ صنعتی و خدماتی در صنایع مادر استان شکل بگیرد که این امر مشکل اشتغال را نیز حل می‌کند.
وی اذعان کرد: ما در حوزه معدنی نزدیک به هشت میلیارد تن ذخیره قطعی اثبات شده ماده معدنی داریم و ۱۲۲ میلیون تن را سالانه استخراج می‌کنیم و تقریبا ۲۲ درصد از استخراج ماده معدنی در استان کرمان انجام می‌شود.
مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه: ما درسال گدشته ۱۴ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن را وصول و به خزانه واریز کردیم و اداره کل امورمالیاتی ۲۲ هزار میلیارد تومان هم مالیات را سال ۱۴۰۱ وصول و به خزانه واریز کرده
مهندس حسینی‌نژاد اذعان کرد: طبق گزارش مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان ۷۵ درصد مالیات استان کرمان را واحدهای صنعتی پرداخت می‌کنند و ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز ورودی حقوق گمرکی را پرداخت می‌کنیم که این مورد در شهرستان بم است یعنی ۹۹ درصد خودروسازی‌های ارگ بم حقوق گمرکی را پرداخت می‌کنند.
وی تاکید کرد: سال گذشته کرمان به تنهایی برای خزانه نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است که ۴۰ هزارمیلیارد آن فقط مربوط به واحدهای صنعتی و معدنی در حوزه صنعت معدن و تجارت بوده است.
مدیرکل سازمان صمت استان کرمان افزود: گلایه همه مردم استان این بوده است که ازاین میزان پرداختی استان به خزانه مبلغ قابل توجهی به استان برگشت داده نمی‌شود زیرا خزانه سهم استان را پرداخت نمی‌کند که این همان ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن است اما نسبت به پرداخت آن کوتاهی و تغافل می‌کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته به میزان پرداختی ما به خزانه باید نزدیک به دو هزار و هشتصد میلیارد تومان به استان برگشت می‌شدکه محقق نشده
مهندس حسینی‌نژاد اذعان کرد: متاسفانه در طول ۱۲ سال هرگز ۱۵ درصد سهم استان پرداخت نشده حتی بررسی که کردیم متوجه شدیم پنج صدم یک درصد را دولت پرداخت کرده‌ است و عملا یک درصد هم نشده چه برسد به ۱۵ درصدی که اصلا اعمال نشده است.
مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت گفت: برای احقاق حقوق استان تمام ظرفیت شخصیتی استان اعم از نماینده گان محترم مجلس ، استاندار محترم و وزیر صمت پیگیری کردند که ماحصل این پیگیری شد یک درصد نه ۱۵ درصد، بنابراین مدل دیگری را در پیش گرفتیم زیرا مدل پیگیری جوابگو نبود.وی ادامه داد: از تبصره پنج ماده چهار قانون شورای معادن که اختیارش دست استان بود استفاده کردیم و بالای هزار میلیارد تومان پول را با مدل جدید وارد استان کردیم اما در قانون جدید این مدل که در اختیار شورای معادن بود را هم با حذف کلیه اختیارات از شورا ی معادن استانها گرفته شد.
مهندس حسینی‌نژاد به حوزه بازرگانی نیز اشاره کرد و گفت: قانون انتزاع متاسفانه بازار را درگیر کرده است مثلا در حوزه کالاهای اساسی از بازرگانی جدا و به جهاد کشاورزی واگذار شده است و عملا در عرصه قیمت‌ها نظارتی خوبی وجود ندارد.
مدیرکل سازمان صنعت، معدن تجارت استان در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه همه فکر می‌کنند؛ متولی گرانی، ارزانی و حتی نظارت بر قیمت‌های بازار از وظایف سازمان صمت هست درحالی که عمل این فعل به طور کامل به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.