تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 8:02
کد خبر : 11026

سایت لوت‌شناسی شهداد افتتاح شد

سایت لوت‌شناسی شهداد افتتاح شد
سایت لوت‌شناسی دکتر احمد مستوفی به مناسبت هفتمین سالروز ثبت جهانی بیابان لوت با حضور جمعی از مسئولان استانی و محلی در بخش شهداد افتتاح شد.

به گزارش نسیم صبابه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، سایت لوت‌شناسی دکتر احمد مستوفی با حضور امام جمعه شهداد، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه گردشگری در هتل پایاب شهداد افتتاح شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان با اشاره به اهمیت بیابان لوت و ظرفیت‌های گردشگری شهداد را برای این استان گفت: شهداد یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورودی به بیابان لوت و مقصد گردشگران داخلی و خارجی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فریدون فعالی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش شهداد افزود: اعتبارات خوبی برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری شهداد و بیابات لوت در نظر گرفته شده که به زودی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه بازسازی آثار تاریخی بخش شهداد اقدامات خوبی انجام شده و پرونده چند بنای ارزشمند آن نیز برای ثبت ملی در حال تکمیل است بیان کرد: در حال حاضر گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های شهداد وارد منطقه می‌شوند که خوشبختانه برای اقامت آنها با مشکلی مواجه نیستیم.

فعالی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سایت لوت شناسی دکتر احمد مستوفی مردم و گردشگران بیشتر با بیابان لوت و شگفتی‌های آن آشنا می‌شوند و از شرکت گردشگری سار لوت و هتل پایاب برای ایجاد این سایت تشکر می‌کنم.

احمد مستوفی استاد جغرافیای دانشگاه تهران (۱۲۹۱ – ۱۳۷۲) بنیان‌گذار و نخستین استاد ژئومورفولوژی (علم شناسایی اشکال و ناهمواری های زمین) در ایران است و به تمام نقاط کویری و بیابانی ایران سفر کرده بود.

مستوفی چندین کتاب در معرفی کویرها و بیابان‌های ایران را به رشته تحریر درآورده است که از جمله این کتاب‌ها می‌توان به شهداد و جغرافیای تاریخی دشت لوت و کتاب حوضه مسیله اشاره کرد.

بیابان لوت بین سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار دارد و ۷۰ درصد آن در کرمان واقع‌ شده و ۹۵ درصد از آثار طبیعی شناخته‌ شده این پهنه گسترده نیز که منحصربه‌فرد و بی‌همتاست در کرمان جای گرفته ‌است.

بخشی از بیابان لوت در سال ۹۵ به عنوان نخستین جاذبه طبیعی ایران به ثبت جهانی رسیده که قسمت عمده آن در استان کرمان قرار دارد و بخش شهداد یکی از دروازه های ورود به آن به شمار می رود.

کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

شهداد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.