تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 6:28
کد خبر : 15310

تلاش برای شرکت نیم میلیون نوجوان در مراسم اعتکاف دانش آموزی

تلاش برای شرکت نیم میلیون نوجوان در مراسم اعتکاف دانش آموزی
مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموز در اعتکاف شرکت داشتند که پیش بینی می‌شود امسال به ۵۰۰ هزار نفر در سراسر کشور برسد.

به گزارش نسیم صبا از مهر، حجت الاسلام والمسلمین پورثانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی درباره اعتکاف دانش آموزی امسال گفت: یکی از برکات جمهوری اسلامی ایران برپایی مراسم معنوی اعتکاف به عنوان یک عملیات مشترک تربیتی با همکاری نهادها و سازمان‌ها در مساجد کشور است.

وی در ادامه تقویت و توسعه معنویت و اخلاق اسلامی در بین دانش آموزان، آشنا کردن دانش آموزان با مباحث و معارف اسلامی و تقویت ارتباط و همدلی بین آنان را از مهم‌ترین اهداف این برنامه معنوی دانست و افزود: برای دستیابی به این اهداف و اجرای مناسب این مراسم معنوی، با تاکید بر مشارکت فعال دانش آموزان و فرهنگیان در برنامه ریزی و اجرای فعالیت‌ها، شیوه نامه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف دانش آموزی به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

پورثانی با اشاره به انواع اعتکاف عنوان کرد: اعتکاف امسال به صورت اردویی یعنی با اخذ مجوز از شورای مدرسه برای شرکت اکثر دانش آموزان، تشکلی توسط تشکل‌های دانش آموزی، متمرکز توسط ادارات آموزش و پرورش برنامه ریزی می‌شود.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی با تاکید بر اینکه غیبت دانش آموزان برای شرکت در مراسم اعتکاف موجه تلقی می‌شود به اقدامات اجرایی قبل از برگزاری مراسم اشاره و بیان کرد: تشکیل ستاد اجرایی برگزاری مراسم اعتکاف، مجوز برگزاری اعتکاف دانش آموزی، انتخاب مکان‌های اعتکاف دانش آموزی و برنامه ریزی به ازای هر ۱۵ نفر دانش آموز با به کارگیری یک مربی، از جمله اقدامات مورد توجه خواهد بود.

وی همچنین اقدامات اجرایی حین مراسم اعتکاف دانش آموزی را برشمرد و گفت: اجرای برنامه‌های روزهای مراسم اعتکاف مانند نماز جماعت، مناجات هرروز، مراسم میلاد امام علی (ع)، مراسم برگزاری وفات حضرت زینب (س)، سخنرانی تخصصی، کرسی آزاداندیشی، رفیق شهیدم، مسابقات قرآن و محفل انس با قرآن، پخش کلیپ، همخوانی و بیان احکام و ایده‌های خلاق از جمله این موارد به شمار می‌آید.

پورثانی تشکیل گروه خادمین دانش آموز در حین مراسم همچنین اجرای آئین اختتامیه و بدرقه مراسم و اهدای بسته‌های فرهنگی به معتکف را از دیگر اقدامات اجرایی حین مراسم اعتکاف دانش آموزی دانست.

وی گفت: این وزارت خانه تلاش می‌کند تا حضور دانش آموزان در اعتکاف را تسهیل کند. در سال جاری ۷۲۰ مراسم اعتکاف دانش‌آموزی دخترانه و ۷۲۰ اعتکاف دانش‌آموزی پسرانه خواهیم داشت و امیدواریم استقبال دانش‌آموزان از فضای اعتکاف امسال بیشتر از سال گذشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: باید تلاش کنیم اعتکاف دانش آموزی به عنوان یک حرکت تربیتی قلمداد شود و دانش آموزان از این برنامه تربیتی به نحو احسن استفاده کنند.

پورثانی ادامه داد: از جمله نهادهای برگزار کننده اعتکاف دانش آموزی، بسیج دانش آموزی و بسیج مستضعفین سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد ملی اعتکاف هستند که پای کار آمدند. موضوع اعتکاف فرصت مغتنمی است که باید هیأت‌های مذهبی، مساجد، تشکل‌های دانش آموزی و مدارس از این ظرفیت تربیتی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مدارسی که اعتکاف را به عنوان نقطه تربیتی و محور شدن در فعالیت‌های مدرسه، قرار می‌دهند، تشویق می‌شوند بر استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش آموزی، جریان‌های انقلابی و جهادی برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها پیرامون برگزاری اعتکاف دانش آموزی امسال تاکید کرد.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی افزود: با توجه به ضرورت زمینه سازی برای بهره مندی تمام دانش آموزان و فرهنگیان علاقه مند به استفاده از فرصت مراسم معنوی اعتکاف، لازم است مدارس اقدامات لازم را در این باره انجام دهند.

به گفته وی، در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموزی در اعتکاف شرکت داشتند که پیش بینی می‌شود امسال این عدد به ۵۰۰ هزار نفر در سراسر کشور برسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.