تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 6:49
کد خبر : 15509

تاثیر وجود ماهواره در فضا بر کیفیت زندگی و سطح رفاه مردم

تاثیر وجود ماهواره در فضا بر کیفیت زندگی و سطح رفاه مردم
رییس سازمان فضایی ایران گفت: زمانی که یک ماهواره در مدار قرار می‌گیرد، تاثیرات شگرفی بر زندگی مردم دارد و در مبارزه با زمین‌خواری و صیانت از منابع و مراتع ملی، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای راه‌حل‌هایی را در اختیار تصمیم‌گیران قرار می‌دهد که بسیار شفاف، متقن و در نتیجه راهگشا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسن سالاریه» در گفتگوی اختصاصی با ایرنا درباره تاثیری که پرتاب‌های موفق ماهواره بر زندگی مردم دارد، گفت:‌ با توجه به اینکه تسلط و در اختیار داشتن فناوری پرتاب قابلیت و توانمندی خاص و ویژه‌ای محسوب می‌شود، موضوع از دو جنبه حائز اهمیت است. جنبه اول موضوع اقتدار آفرینی برای مردم است که به تبع آن مزیت‌های دیگر از جمله ارتقای جایگاه بین‌المللی را به همراه خواهد داشت.‌

وی افزود: جنبه دوم و البته بسیار مهم آن است که با تثبیت پرتاب‌ها در پی پرتاب‌های تحقیقاتی و در اختیار داشتن داشتن توان پرتاب عملیاتی، کشور هر وقت اراده کند می‌تواند ماهواره مورد نیاز خود را در مدار قرار دهد. شاید تاثیر پرتاب در زندگی مردم به صورت مستقیم حس نشود ولی وجود ماهواره در فضا مستقیما بر کیفیت زندگی مردم و سطح رفاه جامعه موثر است. با در اختیار داشتن قابلیت پرتاب، لازم نیست برای پرتاب ماهواره به با کشور خارجی مذاکره کرد و طبیعتا تحریم‌ها بر این حوزه بی‌تاثیر خواهد بود.

سالاریه درباره نقش سر ریز فناوری‌ ماهواره‌ای در صنعت افزود: صنعت فضایی، صنعتی با فناوری بالا و پیشرفته محسوب می‌شود. فناوری‌ها و قطعات مورد استفاده در این صنعت از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار بوده و معمولا به دلیل ارزش افزوده، قیمت بالایی دارند و در عین حال دارای عملکرد عالی و بهینه هستند.

رییس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: باید توجه داشت که دست‌یابی به این فناوری‌ها نیازمند هزینه بالا است. با منطبق‌سازی این فناوری‌ها با نیاز مردم روی زمین و تولید در مقیاس انبوه، می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و این فناوری‌ها را در سایر حوزه‌ها نیز برای رفع نیاز مردم به کار گرفت.

سالاریه گفت: این منطق سرریز فناوری فضایی یا ماهواره‌ای در سایر حوزه‌ها است. چنین منطقی باعث می‌شود توسعه فناوری‌های جدید در حوزه فضایی که بخش غیرقابل انکار در موفقیت ماموریت‌های فضایی است، با هزینه‌های زیاد که برای دولت‌ها و سرمایه‌گذاران پذیرفته است، منجر توسعه سایر حوزه‌ها شود. اگر صنعت فضایی نبود، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران حاضر به پذیرش ریسک و سرمایه‌گذاری برای توسعه آن فناوری نبودند؛ این به این معنی بود که رفاه حاصل از پیشرفت فناوری دیرتر حاصل می‌شد.

معاون وزیر ارتباطات در تشریح کاربردهای ماهواره‌های مختلف در شیوه‌های حکمرانی گفت: در کشورهای پیشرفته ماهواره‌ها عصای دست حاکمیت برای حکمرانی بهینه و همچنین زیرساختی برای بهبود کیفیت سطح زندگی مردم است. این موضوع برای کشورهای در حال توسعه نیز اجتناب‌ناپذیر است. برای مثال ایجاد و توسعه دسترسی به زیرساخت‌های ارتباطی و بهبود کیفیت از طریق ماهواره‌های مخابراتی، به ویژه برای کشورهای با مساحت بالا، موضوعی است که حتی اگر دولت‌ها علاقه‌ای به آن نداشته باشند، به زودی مطالبه مردم خواهد بود.

تاثیر وجود ماهواره در فضا بر کیفیت زندگی و سطح رفاه مردم

سالاریه گفت: جدا از این موضوع در مواقع بحران، معمولا زیرساخت‌های زمینی آسیب‌پذیر بوده و دولت از طریق زیرساخت فضایی می‌تواند علاوه بر مدیریت بحران، تاثیر سوء بحران بر زندگی روزمره را کاهش دهد. علاوه بر این، بهره‌مندی از ماهواره‌های سنجشی می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری در حوزه‌های متعدد از جمله کشاورزی شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در کلان موضوع در سطح امنیت غذایی نیز یک کشور با بهره‌مندی از خدمات ماهواره سنجشی می‌تواند برآورد صحیحی از سطح زیرکشت محصولات راهبردی داشته باشد تا بر مبنای آن دغدغه‌های حوزه امنیت را بر یک مبنای اصولی و صحیح مرتفع سازد، تاکید کرد: علاوه بر این در موضوعاتی مانند مبارزه با زمین‌خواری و صیانت از منابع و مراتع ملی، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای راه‌حل‌هایی را در اختیار تصمیم‌گیران قرار می‌دهد که بسیار، شفاف، متقن و در نتیجه راهگشا خواهد بود. در مجموع ماهواره‌ها در فضا چشم بشر خواهند بود که می‌توانند در بهبود حکمرانی مدرن و افزایش سطح کیفیت زندگی و رفاه بشر نقش کلیدی و زیرساختی ایفا کنند.

به گزارش ایرنا، صبح امروز در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برای نخستین بار سه ماهواره ایرانی با ماهواره بر سیمرغ به صورت همزمان به فضا پرتاب شد و ماهواره‌های «مهدا» و دو نانو ماهواره ساعتی پیش با موفقیت در مدار قرار گرفتند.

ماهواره «مهدا» از ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران برای آزمایش زیرسامانه‌های توسعه یافته ماهواره‌ای ساخته شده است. ماموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است. این پرتاب موفقیت‌آمیز یازدهمین پرتاب فضایی موفق در دولت سیزدهم است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.