تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 6:26
کد خبر : 15696

بهره برداری از ساخت کاتالیست هیدروژناسیون استیلن برای نخستین‌بار در کشور

بهره برداری از ساخت کاتالیست هیدروژناسیون استیلن برای نخستین‌بار در کشور
همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی «فاز توسعه تولید کاتالیست‌های گرانبهای صنعت پتروشیمی» در شهرک صنعتی عباس آباد به بهره‌برداری رسید.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، همزمان با ایام چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی،، «فاز توسعه تولید کاتالیست‌های گرانبهای صنعت پتروشیمی» امروز یکشنبه با حضور محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در شهرک صنعتی عباس‌آباد به بهره برداری رسید.

بازار ۷۰۰ میلیون دلاری فرآورده کلیدی صنعت پتروشیمی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با اشاره به ساخت یک نوع کاتالیست به عنوان یک دستاورد کلیدی در صنعت پتروشیمی و فولاد تصریح کرد: این محصول که پیش از این وابستگی وارداتی زیادی داشته است، از بازار ۷۰۰ میلیون دلاری برخوردار است.

محمد صادق خیاطیان با اشاره به نیاز کشور به بیش از ۱۰۰ نوع کاتالیست در بخش‌های پتروشیمی، نفت و گاز افزود: شرکت دانش بنیان نفت وگاز سرو حدود ۳۰ نوع کاتالیست را بومی سازی کرده است.

وی با اشاره به تامین ۷۰ درصدی نیاز صنعت کشور به کاتالیست ها توسط فعالان عرصه نوآوری کشور تصریح کرد: با راه اندازی این خط جدید ۲۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور را شاهد خواهیم بود.

بومی سازی کاتالیست هیدروژناسیون استیلن برای نخستین‌بار در کشور
مدیرعامل شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو نیز در این آیین در سخنانی با اشاره به فعالیت این شرکت فناور در حوزه تولید کاتالیست های مورد نیاز صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی یادآور شد: سال ۱۴۰۰ در قالب یک برنامه با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تولید سه نوع کاتالیست هیدروژناسیون استیلن، متانول، پیش ریفرمینگ را شروع کردیم.

امیرهومن کریمی وثیق با بیان اینکه، امروز خط تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن و فاز توسعه‌ای کارخانه برای تولید این نوع کاتالیست افتتاح شد، افزود: کاتالیست هیدروژناسیون استیلن برای حذف ناخالصی استیلن از محصول اتیلن واحدهای اُلفین استفاده می شود و خود اتیلن نیز در صنایع پلیمری به منظور تولید پلی اتیلن قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه، تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن، در واقع یک فناوری های‌تک است، تصریح کرد: هم اکنون تنها چند شرکت خارجی، تولیدکننده این نوع کاتالیست در دنیا هستند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو تصریح کرد: پیش از این، همه کاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع مختلف کشور از جمله پتروشیمی از خارج از کشور تامین شده است که برای نخستین بار در کشور، موفق به بومی سازی کاتالیست هیدروژناسیون استیلن ساخت داخل شدیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو در خصوص اهمیت این محصول در صنعت پتروشیمی گفت: حذف این ناخالصی‌ها باعث جلوگیری از مسموم شدن کاتالیست، جلوگیری از توقف فرآیند تولید پلی‌اتیلن و همچنین خسارات مالی فرآوان خواهد شد.

وی با بیان اینکه، تحقیق و مطالعه برای تولید کاتالیست هیدروژناسیون استیلن از سال ۱۳۹۵ شروع شد افزود: پس از گذشت یک سال بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با پتروشیمی مروارید منعقد کردیم، طرح پایلوت را با شرایط واحد صنعتی ردر این مجموعه برنامه‌ریزی و اجرا کردیم.

کریمی وثیق ادامه داد: در مرحله نخست ۲۰ کیلو کاتالیست تحویل این مجموعه شد و در مدت سه ماه آزمایش هیچ افت فعالیتی گزارش نشد. این برای ما انعقاد قرارداد صنعتی از یک طرف با پتروشیمی مروارید به میزان ۲۶ تن و همچنین پتروشیمی بوشهر به میزان ۱۲۶ هزار لیتر را بدنبال داشت.

این فعال حوزه نوآوری با تاکید براینکه، این نوع کاتالیست‌ها از جمله نیازهای اساسی صنعت پتروشیمی کشور محسوب می شود، نیازسالانه واحدهای پتروشیمی‌های مختلف کشور از جمله پتروشیمی مروارید، ایلام، جم، آریا ساسول و بندر امام به این محصول را ۱۰۰ تن اعلام کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.