تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1402 - 7:48
کد خبر : 10874

ایران ظرفیت لازم برای تبدیل به قطب ترانزیت دیتا در منطقه را دارد

ایران ظرفیت لازم برای تبدیل به قطب ترانزیت دیتا در منطقه را دارد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان میزبان اجلاس اکو به شکلی است که می‌تواند نقش هاب (منطقه) برای ترانزیت دیتا در کشورهای همسایه را فراهم کند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، اجلاس ۲ روزه وزرای ارتباطات عضو سازمان اکو به میزبانی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در نشست «گفتگوی سیاستی بین وزارای عضو اجلاس اکو درباره آینده دیجیتال» که پس از بازدید هیات‌های عالی رتبه کشورهای عضو اکو از نمایشگاه دستاوردهای بومی کشورمان برگزار شد،«صدیق افتخار» وزیر ارتباطات پاکستان، «ایساکا عبدالقادر امام» دبیر کل D8 (سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه)، خانم «هیام عبود الیاسری» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عراق، «جولیو آنن» عضو جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (APT)، «خسرو ناظری» دبیرکل اکو و «ناصر محمد» مدیرکل وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات کشور عمان حضور دارند.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست گفت: جلسه اصلی اجلاس وزاری ارتباطات کشورهای عضو سازمان اکو فردا صبح برگزار می‌شود اما امروز -چهارشنبه- از این فرصت استفاده کردیم تا جلسه‌ای ترتیب بدهیم تا صحبت‌های هیات‌های عالی از کشورهای همسایه را بشنویم، ضمن اینکه نشست‌های تخصصی را نیز روز نخست اکو برگزار کردیم.

وی گفت: سوال مهمی که وجود دارد این است که آینده دیجیتال منطقه کشورهای عضو سازمان اکو و کشورهای همسایه باید به چه سمتی برود؟ امروز همه می‌دانیم فناوری اطلاعات نقش کلیدی در زندگی روزمره ما دارد و کسی نمی‌تواند تصور کند بدون ابزارهای فناورانه زندگی کند. در آینده نزدیک وابستگی بشر به تکنولوژی بیشتر شده و زندگی را زیر و رو خواهد کرد.

زارع‌پور افزود: در آینده پلتفرم‌ها برای زندگی بشر تصمیم می‌گیرند. ما باید در ساختن فضای مجازی و آینده سهم داشته باشیم. اگر در فضای مجازی آینده کشورها سهم و نقش نداشته باشند نمی‌توانند حقوق شهروندان خود را رعایت کنند. فضای مجازی آینده باید چند قطبی باشد و تمام کشورها در ساختن آن‌ها نقش داشته باشند.

وزیر ارتباطات گفت: کشورهای عضو اکو، کشورهای همسایه و دبیران نهادهای بین‌المللی باید با همکاری یکدیگر در فرایندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آینده فضای مجازی در میان کشورهای تصمیم‌ساز نقش داشته خود را ایفا کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد ما برای حفظ حقوق مردم خود دچار مشکل خواهیم شد.

وی تاکید کرد: سازمان کشورهای عضو اکو و کشورهای منطقه ظرفیت‌های زیادی دارند که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. این اجلاس فرصتی برای به اشتراک گذاشتن دغدغه‌ها است. مشارکت فعال در ساختن فضای مجازی آینده ابتدا باید با شناخت ظرفیت‌های خودمان آغاز شود و سپس به کشورهای دیگر برسد.

زارع‌پور گفت: به اعتقاد من با توجه به ظرفیت‌های حوزه فناوری که کشورهای حاضر در این اجلاس دارند، می‌توانیم به پلتفرم‌ها و سکوهای خدمات‌رسان مشترک بین کشورهای خود فکر کنیم تا کاربران کشورهای مختلف عضو اجلاس اکو در کنار خدمات جهانی فرصت استفاده از خدمات یکدیگر را نیز داشته باشند. با دارایی دیجیتال بومی می‌توانیم خدمات با کیفیتی را به مردم عرضه کنیم و در تعامل با پلتفرم‌های بزرگ حافظ حقوق مردم خود باشیم. این اجلاس برای همکاری‌های چند جانبه است و چون ما میزبان هستیم آمادگی کامل برای همکاری با کشورهای دیگر را داریم.

«ایساکا عبدالقادر امام» دبیر کل D8 سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه که در این نشست حاضر بود، گفت: سازمان اکو در سال ۱۹۹۷ تشکیل به منظور ارتقا همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو تشکیل شد.

عبدالقادر امام افزود: در سازمان D8 برخی از کشورهای عضو سازمان اکو مانند پاکستان و ترکیه عضویت دارند. در این سازمان به شدت متکی به فناوری اطلاعات هستیم. فناوری نقش مهمی را ایفا می‌کند و این تکنولوژی نقطه عطفی است که ما می‌توانیم کار خود را از آنجا آغاز کنیم و حجم درآمد کشورهای عضو سازمان D8 را به ۸۰ میلیارد دلار برسانیم.

«صادق افتخار» وزیر دولت پاکستان در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سخنران بعدی گفت: خیلی خوشحال هستم که امروز کنار کسی نشستم که مانند من در استرالیا تحصیل کرده و خوشبین هستم که این بحث‌ها بتوانند به نقطه مثبتی برسند تا حرکتی که تا اینجا پیش برده‌ایم به مرحله عمل برسد و موانع را حل کند.

وی افزود: اکنون زمان مناسبی است که تفاهمنامه‌هایی که تا کنون امضا کرده‌ایم به نتیجه برسند و در مدت زمانی که در ایران صرف می کنیم بتوانیم دستاوردهای خوبی به دست بیاوریم.

افتخار تصریح کرد: در هفته‌های آینده برخی شرکت‌های ارتباطی پاکستان به ایران سفر خواهند کرد و امیدواریم در این برنامه هر دو طرف بتوانند از این منابع استفاده کنند. رییس جمهور ما تاکید زیادی بر آینده دیجیتال دارند و ما امیدواریم که پس از این نشست‌ها منبعی الهام‌بخش در این زمینه شکل بگیرد.

«خسرو ناظری» دبیر کل همکاری‌های اقتصادی سازمان اکو در ادامه تاکید کرد: در حوزه فناوری امکانات زیاد است اما در کنار امکانات، چالش‌های زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود. با همکاری کشورهای عضو سازمان اکو می‌توانیم در این خصوص همکاری داشته باشیم.

وی گفت: استفاده از فرصت‌هایی که به این واسطه فراهم شدند و حمایت از اهداف توسعه پایدار جزو نیازهای ما است. کشورهای عضو اکو نقش مهمی در توسعه استانداردهای الویت‌های ملی ایفا می‌کنند و اگر دست به دست یکدیگر دهیم، خواهیم توانست در راستای جریان دیجیتال جهانی حرکت کنیم.

ناظری تاکید کرد: بحث و گفتگو در خصوص تاثیرات منفی پیشرفت دیجیتال بستری را فراهم می‌کند تا بتوانیم استانداردهای شفاف در حوزه تکنولوژی وضع کنیم. هدف بعدی ما حکمرانی دیجیتال و توسعه پلتفرم‌های مناسب با گروه ذینفعان است.

«جولیو آنن» عضو جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه سخنران بعدی این نشست گفت: سازمان اکو سال ۱۹۹۷ به منظور ارتقای همکاری بین کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان تشکیل شد. APT دارای یک مجمع مقررات است که کشورهای زیادی در آن عضویت دارند که مشکلات و چالش‌های حوزه آی تی در آن‌ها مشترک است. یکی از مشکلات اصلی در خصوص ارتباطات رادیویی است و ما مجمعی برای هماهنگی فرکانسی برگزار کردیم تا بتوانیم این مسائل را رفع کنیم. بسیاری از چالش‌های حوزه فناوری مشترک هستند و تا زمانی که همکاری نکنیم نمی‌توانیم راه‌حلی برای آن‌ها بیابیم.

عضو جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه تصریح کرد: امنیت سایبری نیز از آن دست چالش‌هایی است که هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تکنولوژی‌های جدیدی مانند اینترنت اشیا ظهور می‌کند. گاهی شاید فکر کنیم این دست از تکنولوژی‌ها خارج از تصورات ما هستند اما برای دستیابی به آن‌ها باید با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشیم.

«ناصر محمد» دبیر کل وزارت حمل و نقل و ارتباطات کشور عمان در سخنرانی کوتاه خود در این نشست افزود: ۲ سال قبل برنامه ملی توسعه اقتصادی را آغاز کردیم و هدف ما این بود که بتوانیم سهم اقتصاد دیجیتال خود را افزایش دهیم. ابتدا مشکلاتی داشتیم اما بعد متوجه شدیم که باید با دقت در این بخش گام برداریم و چگونگی استفاده از فناوری‌های روز دنیا را مورد بررسی قرار بدهیم.

محمد تاکید کرد: فناوری یک امکان لوکس نیست و باید برای تمام مردم فراهم باشد. زمانی که از فناوری صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم به انتها برسیم، فناوری انتها ندارد و هر بار به روز می‌شود. شاید فکر کنید هوش مصنوعی یکی از بخش‌های تکنولوژی مانند فضای ابری است اما هوش مصنوعی مسلط بر تمام فناوری‌ها است و می‌تواند به تمام بخش‌های زندگی بشر مسلط باشد. برای داشتن این تکنولوژی باید گام‌هایی برداشت. سوال مهم این است که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند در زندگی ما تاثیر بگذارد؟ این مسئولیت بر دوش تک تک ما است و با مشورت یکدیگر می‌توانیم از منافع این تکنولوژی استفاده کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.