تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اسفند 1402 - 7:27
کد خبر : 16451

اگر طرف مقابل اراده داشته باشد مذاکرات را جمع‌بندی می‌کنیم

اگر طرف مقابل اراده داشته باشد مذاکرات را جمع‌بندی می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما پایبند به میز مذاکره هستیم و اگر طرف مقابل اراده داشته باشد، مذاکرات را جمع‌بندی می‌کنیم.

به گزارش نسیم صبا از مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری، با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه مبارک رمضان امسال، نقطه عطفی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین خواهد بود.

وی افزود: اطمینان داریم که روز جهانی قدس که یادگار امام راحل است و روزی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید ویژه دارند، روزی متمایز خواهد بود و امسال با شکوه بیشتری در ایران و کشورهای منطقه برگزار خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: شب گذشته و در آستانه ماه مبارک رمضان، شاهد بودیم که علی‌رغم شرایط اسفناک انسانی در غزه، مردم شریف و مسلمان فلسطین و نوار غزه، تحت همین شرایط، مراسم آئین دینی را در کوچه و خیابان‌هایی که توسط رژیم اسرائیل ویران شده، برگزار کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به برنامه دستگاه دیپلماسی برای کاهش فشار علیه مردم غزه در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: به رغم گذشت بیش از ۵ ماه از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، شاهد یک بی‌عملی دردناک از سوی مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد هستیم.

کنعانی در این باره افزود: متأسفانه در سایه اقدامات دولت آمریکا و حمایت تمام عیار سیاسی از رویکرد رژیم صهیونیستی و حمایت تسلیحاتی و استفاده افراطی از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، مجامع بین‌المللی از توقف جنگ بازمانده‌اند.

وی با بیان اینکه کاملاً روشن است که آمریکا یک طرف جنگ غزه است گفت: متأسفانه دولت آمریکا در حرف و عمل در کنار رژیم صهیونیستی است؛ در همین باره شاهد رشد تولید و فروش و صادرات تسلیحات آمریکایی به منطقه هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: انتظار این است که با توجه به دومین جلسه‌ای که سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیران امور خارجه در جده برگزار کرد، شاهد تحرک جدی از سوی کشورهای اسلامی در آستانه ماه مبارک رمضان باشیم.

وی با مضحک توصیف و نمادین توصیف کردن اقدام دولت آمریکا در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه گفت: آمریکا قطعنامه‌های توقف جنگ در غزه را وتو و به منطقه تسلیحات ارسال می‌کند.

کنعانی گفت: ایران در اجلاس جده، پیشنهادات خود را در ۶ بند توسط وزیر امور خارجه ارائه کرد که اگر محل توجه کشورهای اسلامی قرار بگیرد، حتماً شاهد تغییر در وضعیت مردم غزه خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی چهره‌ها و نهادها در ایران هم گفت: ملت ایران با تمام وجودشان نتیجه تحریم‌های آمریکا را حس کرده‌اند؛ تعداد قابل توجهی از کشورها از صدور داروهای خاص بیماران در ایران پرهیز کردند؛ بیماران موسوم به بیماران پروانه‌ای در نتیجه تحریم‌های ظالمانه‌ای که دولت آمریکا اعمال کرد از دریافت پانسمان‌های مورد نیازشان محروم شدند. شرکت تولید کننده پانسمان‌های این بیماران از صدور پانسمان‌های مورد نیاز به ایران خودداری کرد؛ امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از مرکز کودکان پروانه‌ای بازدید کرد و از نزدیک با درد و رنج این بیماران آشنا شد.

کنعانی گفت: این تحریم‌ها، دورویی و نفاق دولت آمریکا است و ملت ایران این دورویی را از نزدیک حس کرده است‌.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط ایران و ترکیه گفت: این دو کشور همسایه در سایه وجود اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور، در مسیر خوب قرار دارند. زیرساخت و ریل‌گذاری مناسبی برای همکاری دو کشور فراهم است.

کنعانی گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به آنکارا، اسناد خوبی به امضا رسیده است. این امیدواری وجود دارد که به هدف‌گذاری انجام شده برای دو کشور تا سقف ۳۰ میلیارد دلار دست یابیم.

وی با اشاره به ارسال کمک‌های بشر دوستانه به غزه اظهار کرد: ارسال کمک‌های انسانی به غزه جز موضوعات مهم برای جمهوری اسلامی بوده است و رایزنی‌های دیپلماتیک زیادی در این‌باره انجام داده‌ایم.

کنعانی افزود: کمک‌های انسان‌دوستانه ایران از طریق دریا به بنادر مصر جهت ارسال به غزه، ارسال شده است؛ در این زمینه رایزنی‌های گسترده‌ای انجام داده‌ایم. به دلیل محاصره غزه، ایران امکانی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه به صورت مستقیم را ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به جلسه شورای حکام در رابطه با میزان اورانیوم ادعایی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران، افزود: ایران در چارچوب تفاهم‌های حاصله، در همکاری کامل با آژانس بین المللی اتمی قرار دارد. اطهارات بی اساس و غیر فنی، تأثیری در اراده جمهوری اسلامی ایران ندارد.

کنعانی با بیان اینکه پیشبرد برنامه صلح‌آمیز ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد افزود: آمریکا به عنوان ناقض برجام، صلاحیت و شایستگی اظهار نطر در مورد برنامه هسته‌ای ایران را ندارد.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، گفت: در مسیر روابط سازنده با کشورهای دوست به خصوص در برخی حوزه‌ها که نیاز به اعتمادسازی و تنش‌زدایی بود، گام‌های بلند و مهمی برداشته شده است که ان‌شاءالله در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر «علی باقری» به دوحه و دیدار با «انریکه مورا» معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا اظهار کرد: این دیدارها به منظور بررسی و تبادل نظر درباره موضوعات دو جانبه، همواره در دستور کار بوده است و دیدار اخیر هم در ادامه نشست‌های گذشته بوده است.

کنعانی افزود: به دلیل نقشی که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دارد، یکی از موضوعات بحث، پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. ما پایبند به میز مذاکره هستیم و اگر طرف مقابل اراده داشته باشد، مذاکرات را جمع‌بندی می‌کنیم و کشورهایی که یک‌جانبه از برجام خارج شدند، می‌توانند دوباره به تعهدات خود برگردند.

وی با اشاره به بیانیه کشورهای منطقه در مورد جزایر سه گانه ایران، گفت: طرح ادعاهای یک‌جانبه، حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره میدان آرش و برخی ادعاها در این زمینه گفت: همانگونه که قبلاً مذاکراتی را با دولت کویت داشتیم، برای حل و فصل اختلافات، آمادگی داریم.

کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به حکم دادگاه حمید نوری، افزود: همه تلاش‌های حقوقی و کنسولی لازم را برای آزادی شهروند کشورمان انجام داده‌ایم‌؛ ایران با استفاده از روابط تاریخی که با سوئد داشته، تلاش کرده از طریق پیگیری‌های حقوقی، این موصوع را حل‌وفصل کند.

وی افزود: به‌رغم تلاش‌های همراه با حُسن نیت ایران برای حفظ فضای میان دو کشور، دستگاه قضائی سوئد با قرارگرفتن در کنار گروهک منافقین، این‌گونه منافع روابط قدیمی دو کشور را در معرض آسیب قرار می‌دهد. قطعاً تا استیفای کامل حقوق شهروند خودمان، به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

کنعانی درباره تلاش کشورهای غربی برای متهم‌کردن ایران به مداخله در جنگ روسیه و اوکراین گفت: ما جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و از ابتدای شروع این بحران بر ضرورت راهکار سیاسی تاکید کردیم و گفتیم که آمادگی داریم برای پایان این جنگ، میانجی‌گری و کمک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: متأسفانه آنچه شاهدش هستیم، دامن‌زدن یک جریان، بر آتش برافروخته شده است؛ گسیل تسلیحات از سوی کشورهای غربی نشان می‌دهد اراده لازم در طرف‌های غربی برای کمک به حل بحران وجود ندارد.

کنعانی با اشاره به خواسته ایران برای اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، گفت: قطعاً اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن، فوری‌ترین اقدامی است که اگر صداقتی وجود داشته باشد، باید رخ بدهد.

وی افزود: ایران بر مبنای کشتار بیش از ۹ هزار زن فلسطینی، این درخواست را مطرح کرد؛ این درخواست، محکی برای سنجش صداقت کشورهایی است که شعار حمایت از حقوق زنان را مطرح می‌کنند.

کنعانی گفت: علت اینکه رژیم صهیونیستی بیش از ۵ ماه این جنگ را ادامه می‌دهد، این است که مجامع بین‌المللی از ظرفیت‌های خود برای تنبیه این رژیم استفاده نکردند؛ اگر اقداماتی رخ می‌داد، شاهد قتل عام بشری در سرزمین‌های فلسطین نبودیم.

وی در مورد خط لوله گاز ایران و پاکستان، گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با نگاه به آغاز پروژه خط لوله دیدگاه خودش را بیان کرد؛ خوشبختانه دو کشور مذاکرات خوبی داشتند و مذاکرات فنی برای استمرار این پروژه ادامه دارد.

کنعانی تاکید کرد: طبیعتاً فشارهای آمریکا، یکی از عوامل مخرب در روابط کشورهای منطقه بوده است؛ انتظار این است که کشورهای مستقل به دور از فشارهای آمریکا، مناسبات سیاسی خود را قربانی نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حملات کشتی‌های آمریکا به یمن، گفت: ما اقدامات در دریای سرخ و رخدادها در این دریا را نتیجه تحولات در فلسطین می‌دانیم. متأسفانه تداوم بحران ۵ ماهه در نوار غزه در سایه سیاست جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی و عدم اراده آمریکا برای پایان آن، باعث بی‌ثباتی در برخی نقاط منطقه شده است. البته اقدامات انصارالله علیه کشتی‌های صهیونیستی است.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران ثبات و امنیت منطقه‌ای را به نفع جامعه جهانی و کشورهای منطقه و فعالیت‌های تجاری خود تلقی می‌کند. دولت آمریکا به جای اتهام‌زنی به دیگر کشورها به کانون بحران توجه کند و از توانایی خود برای متوقف‌کردن ماشین کشتار جمعی رژیم صهیونیستی، استفاده کند.

وی در مورد انتشار گزارش حقوق بشری علیه ایران، گفت: مواضع ما رسماً اعلام شده است؛ ما این موضوع را یک اقدام سیاسی انتقام‌جویانه از ملت ایران و عقده‌گشایی از اغتشاشات سال گذشته تلقی می‌کنیم. این‌گونه اقدامات قطعاً بی‌اعتبارسازی مجامع بین‌المللی است؛ آن‌ها با استفاده از ابزار حقوق بشر به دنبال فشار سیاسی هستند و این امر زنگ خطری برای همه دولت‌ها و ملت‌ها است؛ طبیعی است که ایران باج نخواهد داد.

کنعانی تصریح کرد: اقدام سیاسی با استفاده از ابزار حقوق بشر، قطعاً غیر سازنده است. این کار، اقدام سیاسی و باج‌خواهی از سوی کشورهایی است که کارنامه سیاه علیه بشریت دارند. برخی سابقه به کارگیری بمب اتم علیه کشورها را دارند. برده‌داری و تجارت بَرده و ارسال سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان دیگر کشورها، راه‌اندازی جنگ جهانی و ده‌ها وحشی‌گری دیگر علیه جهانیان، در سوابق این کشورها به ثبت رسیده است و اکنون در کنار رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی قرار دارند.

وی با اشاره به مواضع ضد بشری کشورهای غربی و حمایت این کشورها از رژیم صهیونیستی ادامه داد: این کشورها در کنار رژیمی هستند که متهم به نسل‌کُشی است و در دیوان بین‌المللی دادگستری، دارای پرونده است. بنابراین این‌گونه کشورها که در حال سوءاستفاده هستند، بهتر است در جای خود بنشینند و از اتهام‌زنی به این و آن خودداری کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.