تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 6:35
کد خبر : 13029

استفاده یک درصدی از پهنه ایران برای سکونت/ سهم ۷۰ درصدی زمین در قیمت مسکن

استفاده یک درصدی از پهنه ایران برای سکونت/ سهم ۷۰ درصدی زمین در قیمت مسکن
کارشناس مسکن با بیان اینکه از کل پهنه سرزمین ایران فقط یک صدم آن برای سکونت استفاده می‌شود، گفت: زمین شاکله و اساس قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد و در برخی از کلانشهرها بیش از ۷۰ درصد قیمت مسکن، قیمت زمین است.

«به گزارش نسیم صبا:فرشید ایلاتی» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه در تعداد دیگری از کلانشهرها ۹۰ درصد مبلغی که برای مسکن پرداخت می‌شود مربوط به زمین است، افزود: سهم زمین در افزایش قیمت تمام شده مسکن بسیار بالا بوده و باید جهت‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها به این سمت باشد که این سهم کمتر شود.

وی ضمن انتقاد از عرضه و واگذاری زمین در چند دهه، تصریح‌کرد: البته این واگذاری‌ها باید بیشتر به صورت حق بهره‌برداری باشد، یعنی اینکه مالکیت زمین باید در اختیار دولت بماند و مردم حق بهره‌برداری داشته باشند.

ایلاتی ادامه‌داد: با هدف جلوگیری از افزایش قیمت زمین که تاثیر زیادی در بالا رفتن قیمت مسکن دارد، دولت باید در کنار ساخت و ساز در قالب نهضت ملی مسکن، به عرضه زمین نیز بپردازد.

وی اضافه‌کرد: باید اجازه داد عرضه زمین‌های دولتی به صورت حق بهره‌برداری و همچنین عرضه زمین‌هایی که در خارج از محدوده های شهری هستند به مرور به صورت ارگانیک اجازه داده شود تا ساخت و ساز در آنها شروع و به محدوده شهرها اضافه شود که این مساله به جهش تولید مسکن در کشور کمک زیادی خواهد کرد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.