تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1402 - 7:21
کد خبر : 16361

آماده باش نوروزی وزارت بهداشت/ بازرسی بیمارستان‌ها و مراکز اقامتی

آماده باش نوروزی وزارت بهداشت/ بازرسی بیمارستان‌ها و مراکز اقامتی
سال نو که برای خیلی از هموطنان با واژه استراحت و تعطیلی و مسافرت همراه است، اما برای نیروهای حوزه سلامت، نشانه افزایش حجم وظایف و خدماتی است که در روزهای عادی سال انجام می دهند.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، با شروع تعطیلات و آغاز سفرهای نوروزی، ملموس‌ترین اتفاقات ناگوار متوجه حوادث ترافیکی و مسمومیت‌های غذایی و…، است که متأسفانه در این ایام افزایش می‌یابد.

در همین حال، با توجه به تعطیلی مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی در ایام نوروز و تعطیلات سال نو، مراجعه به اورژانس و درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی افزایش می‌یابد.

علاوه بر افزایش مراجعات به مراکز درمانی بخش دولتی در تعطیلات نوروزی، موضوع رعایت نکات بهداشتی در این ایام، از جمله دغدغه‌های مسافران است. از همین رو، وزارت بهداشت برای پاسخگویی به این دغدغه هموطنان و مسافران، بازرسی‌های بهداشتی را در دستور کار قرار داده است.

بهرام عین‌اللهی مقام ارشد حوزه سلامت کشور، در واکنش به نگرانی‌هایی که در ایام تعطیلات نوروزی نسبت به کمبود یا نبود پزشک متخصص در مراکز درمانی بخش دولتی وجود دارد، گفت: در حوزه درمان دو نوع خدمت قابل ارائه است که یکی انتخابی یا غیر فوریتی و دیگری فوریتی یا اورژانسی است که در ایام تعطیلات نوروزی، همه خدمات اورژانسی در مراکز درمانی ارائه می‌شود.

وی، آماده باش حوزه بهداشت و بازرسی‌های گروه‌های بهداشتی در ایام تعطیلات نوروزی را گسترده و با اهمیت توصیف کرد و افزود: در این ایام اماکن اقامتی، تفریحی و همچنین مراکز تهیه، عرضه و توزیع مواد غذایی به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها و مسمومیت‌ها به دقت بررسی ونظارت می‌شوند. همچنین همکاران اورژانس در این ایام با آمادگی ۱۰۰ درصدی در کنار مردم حضور دارند.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه در تعطیلات نوروزی، پزشکان متخصص در همه بیمارستان‌ها حضور خواهند داشت، گفت: بر اساس بخشنامه ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت، حضور متخصصان در رشته‌های مختلف در بیمارستان‌ها مورد تاکید است تا خدمات مطلوب درمانی به بیماران ارائه شود.

وی افزود: در تأمین داروهای اورژانس، سرم و فرآورده‌های خونی برای ایام نوروز وضعیت مناسبی داریم و همچنین ذخایر دارویی به میزان کافی وجود دارد.

آماده باش مراکز درمانی

حسن واعظی رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در خصوص طرح سلامت نوروزی گفت: طرح سلامت نوروزی سال ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ شروع و در ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد.

وی افزود: ستاد طرح سلامت نوروزی دانشگاه با مدیریت رئیس دانشگاه و با حضور معاونان بهداشت، درمان، توسعه و غذا و دارو جهت پایش و نظارت بر کیفیت ارائه خدمات مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور و ارائه خدمت مؤثر و به هنگام تشکیل خواهد شد.

واعظی گفت: همچنین تیم‌های ویژه ارزیابی طرح سلامت نوروزی در ستاد دانشگاه‌ها تشکیل شده و بازدیدهای میدانی و روزانه از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌های انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل ابلاغی معاونت درمان هرگونه تعطیلی بخش‌های بستری در تعطیلات نوروزی، ممنوع است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: متخصصان طب اورژانس، بیهوشی و سایر متخصصان مقیم، در بیمارستان‌های عمومی دانشگاهی، مطابق برنامه شیفت کاری باید در مرکز باید حضور یابند. همچنین حضور و یا دسترسی سریع به متخصصان سایر رشته‌ها تخصصی از جمله داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی مورد تاکید است.

وی گفت: بخش اورژانس و تمامی بخش‌های ویژه و دیالیز در تمامی بیمارستان‌ها بایستی با تمامی ظرفیت به مراجعه کنندگان خدمات لازم را ارائه دهند. پذیرش و پاسخگویی بیماران با سکته حاد قلبی و مغزی مطابق دستورالعمل کد ۲۴۷ و ۷۲۴ در تمام بیمارستان‌های مجری برنامه باید صورت پذیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: دسترسی به خدمات با کیفیت و به هنگام در انجام آزمایش‌های اورژانس در تمامی آزمایشگاه‌های بیمارستانی و بخش‌های تصویربرداری همه بیمارستان‌های دانشگاهی به صورت شبانه روزی انجام و امکان ارائه این خدمات با هماهنگی و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های محلی هر دانشگاه‌ها به هموطنان صورت می‌پذیرد.

تشدید بازرسی‌های بهداشتی در نوروز

در همین حال، وزارت بهداشت برای کنترل بهداشتی اماکن اقامتی، رستوران‌های جاده‌ای و…، نیز تمهیداتی در نظر گرفته است. به طوری که محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، بازرسی‌های بهداشتی را شامل مراکز بین راهی، مراکز تفریحی و مسافرپذیر بین راهی، هتل‌ها، متل‌ها، مراکز تجمعی بین راهی، پارک‌ها، تفرج‌گاه‌ها و به طور کلی مراکزی که پذیرای مسافران خواهند بود، دانست.

وی در ارتباط با کنترل موارد بهداشتی از سوی بازرسان مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: این نظارت‌ها و بازرسی‌ها به دو گروه موارد بحرانی که تأثیر سو مستقیم بر سلامت مردم دارند و موارد غیر بحرانی که تأثیرات مستقیم آن بر سلامت مردم تأخیری است و در بلندمدت خود را نشان می‌دهند، تقسیم می‌شوند.

فرهادی با اشاره به بازرسی‌های شبانه روزی از مراکز اقامتی و پذیرایی و…، افزود: بازرسی‌های بهداشتی از اماکن بین راهی و جاده‌ای در ایام نوروز تشدید می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.