تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 11:17
کد خبر : 13869

گلایه توقف فاضلاب کرمان از شورای شهر برخاست

گلایه توقف فاضلاب کرمان از شورای شهر برخاست
یکصد و بیست و یکمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان، محل بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات گوناگونی از جمله علت دریافت نکردن هزینه خودیاری آسفالت از مردم و توقف یا کُند شدن روند اجرای پروژه فاضلاب شهری بود.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، فاضلاب شهر کرمان از جمله پروژه هایی بوده که شرکت آبفا استان طی سال های اخیر همواره از آن به عنوان نماد هماهنگی و همکاری چندبخشی با صنایع تبلیغ و مطرح کرده و تاکنون نیز روند پیشرفت خوبی داشته به طوری که آبفا نیز تاکنون خبری از بروز مشکل در آن منتشر نکرده است.

اما در جلسه روز دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ شورای اسلامی شهر کرمان، برخی اعضای شورا آن را مطرح کردند که شهردار نیز ضمن تایید کاهش فعالیت ها، در این زمینه گفت که اطلاعی از چرایی موضوع فعلا در دست نیست.

محمدرضا کُمساری نایب رییس شورا با گلایه از آنچه آن را توقف پروژه فاضلاب خواند گفت: حدود چهار ماه گذشته پروژه فاضلاب به نوعی متوقف بوده و اجرای آن با ۱۰ درصد توان سال گذشته در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از پیمانکاران پروژه فاضلاب شهر کرمان گفت با توجه به مساله انتقال آب، شرکت به این جمع‌بندی رسیده که شاید بنا نباشد فاضلاب تمام شهر را انجام دهد.

شهردار کرمان هم در پاسخ به کمساری گفت: در سه ماه اخیر میزان مجوزهای پروژه فاضلاب کاهشی بوده است؛ اینکه به دلیل عملکرد پیمانکار است یا می‌خواهند انشعاب های فرعی و تصفیه خانه‌ها را جمع کنند، برای ما مشخص نیست که اگر این کاهش مجوزها به این معنی باشد که این پروژه می‌خواهد طول بکشد و به جای ۱۴۰۴ به سال ۱۴۰۵ برسد، به هیچ عنوان مناسب نیست.

چرا برای آسفالت هزینه خودیاری نمی‌گیرند؟

آسفالت معابر با هدف توسعه عمران شهری، بهبود تردد خودروها، ایمنی در تردد شهروندان و رسیدن به استانداردهای مطلوب شهری انجام می‌شود ؛موضوعی که در راستای آن شهرداری هرسال قیمتی را پیشنهاد می‌دهد و مردم نیز با مشخص‌کردن نماینده و محاسبه از سوی شهرداری، مبلغی را به‌عنوان کمک و خودیاری به شهرداری پرداخت می‌کنند تا کوچه محله زندگیشان آسفالت شود.

اما چند وقتی است شهرداران مناطق مختلف کرمان از مردم هزینه خودیاری نمی‌گیرند تا به تبع آن الزامی برای آسفالت معابر و کوچه ها نداشته باشند؛ رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در نشست علنی شورا خطاب به شهردار کرمان گفت: در معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان نامه‌ای به شهرداری‌های مناطق ارسال شده که برای آسفالت دیگر پول خودیاری نگیرند و توجیه‌ این بوده که دیگر امکان آسفالت معابر بیش از عملکردی که اکنون تعهد کردند، ندارند.

منصور ایرانمنش ادامه داد: درخواست داریم در شهرداری‌های مناطق برای خودیاری در طرح آسفالت پول از شهروندان گرفته شود تا در نهایت با قیمت سال آینده برای آنان محاسبه نشود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

عضو شورا: اولویت‌های آسفالت معابر شهر کرمان اصلاح شود

سعید شعرباف شهردار کرمان هم با اشاره به این موضوع گفت: خودیاری‌های سال ۱۴۰۱ را به تازگی توانستیم انجام دهیم؛ روال معمول این بود تا خودیاری را که می گیریم با سرعت کار آسفالت محدوده مورد نظر انجام شود، اما امسال گفتیم اگر شهروندان قبول می‌کنند، پول را بپردازند تا سال آینده (آبان۱۴۰۳) آسفالت محدوده مورد نظر آنان انجام شود.

اتفاقات خوب برای سد معبر

البته در این نشست شورا، شهردار گریزی هم به موضع سد معبر که در چندجلسه قبل محل انتقاد بوده زد و از اتفاقات خوبی که در این زمینه افتاده خبر داد؛ شعرباف توضیح داد: در ۲۰ روز اخیر، طبق گزارش ها اتفاقات خوبی در حوزه رفع سد معبر رخ داده و این در حالی است که هنوز ۱۰ نیروی جذب شده برای این موضوع وارد فرایند کار نشده اند که با آمدن آنان وضعیت سد معبر بهتر از این‌ نیز خواهد شد.

تلنبار هزاران فرغون، بیل و ترازو در شهرداری کرمان و معمای سدمعبر که حل نمی‌شود
سایر موضوعات صحن علنی

تمدید قرارداد مجتمع رفاهی و پذیرایی کارکنان شهرداری کرمان در قشم از دیگر موضوعات این نشست شورا بود؛ موضوع از این قرار است که سال گذشته با تصویب شورا قرار شد شهرداری یک مجتمع پذیرایی را در جزیره قشم با ودیعه چهار میلیارد ریال و با اجاره ماهانه ۶۴۰ میلیون ریالی برای بهره‌مندی کارمندان شهرداری فراهم کند.

امروز هم در نشست شورا موضوع تمدید قرارداد این مجتمع در حالی مطرح شد که به گفته دبیر جلسه، طبق نامه شهرداری و توافقاتی که با مالکان این مجتمع در قشم انجام شده، در قرارداد جدید ودیعه ۲۰۰ میلیارد ریال و اجاره ماهانه ۸۵۰ میلیون ریال برای این مجتمع پذیرایی در نظر گرفته شود که این موضوع در صحن علنی مطرح و موافقان و مخالفانی داشت.

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان موافق این موضوع بود و گفت: با توجه به تعداد متقاضیان و نیازی که کارمندان شهرداری دارند، فکر می‌کنم وظیفه داریم در سبد رفاهی کارکنان توجه به این مجتمع رفاهی را مدنظر قرار دهیم.

علیرضا نادری رییس شورا به عنوان مخالف گفت: همه می‌دانند اگر کارکنان در رفاه باشند منزلتشان حفظ می‌شود و با دلگرمی بیشتری کار می‌کنند اما با توجه به کمبود شدید نقدینگی در شهرداری برای پرداخت مطالبات و مخارج ضروری، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه می شود که با وجود همه هزینه‌های این مجتمع، اعم از تعمیرات و حقوق کارکنان آن، کل هزینه به بالای ۲۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید که این موضوع را در اولویت نمی‌بینیم.

ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان هم به عنوان موافق گفت: وجود این مهمانسرا حداقل کاری است که یک اداره می‌تواند برای رفاه و بالابردن سطح انگیزه کارکنانش انجام دهد.

گلایه توقف فاضلاب کرمان از شورای شهر برخاست

شعرباف شهردار کرمان نیز گفت: تاکنون حدود ۶۰۰ نفر از کارمندان شهرداری از این مجموعه استفاده کرده اند که طبق آمار اغلب این افراد بدنه کارمندان عادی شهرداری بودند.

در نهایت تمدید قرارداد این مجتمع رفاهی در قشم با ۹ رای موافق تصویب شد.

درخواست مرکز انتقال خون از شهرداری کرمان

اما درخواست مرکز انتقال خون از شهرداری کرمان مبنی بر واگذاری یک دستگاه اتوبوس حمل و نقل شهری برای ایجاد سامانه سیار خونگیری از دیگر دستور کارهای این نشست شورا بود.

چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر کرمان گفت: با توجه به نیاز حمل و نقل عمومی شهر کرمان به اتوبوس، با درخواست سازمان انتقال خون مبنی بر واگذاری یک دستگاه اتوبوس برای ایجاد سامانه سیار خونگیری در کمیسیون بودجه موافقت نشد.

نادری رییس شورا هم گفت: اینکه شهرداری اتوبوس کم دارد دُرست است اما اتوبوس‌هایی که از رده خارج شده اند، با تعمیرات می‌توانند برای راه‌انداری سامانه سیار خونگیری مورد استفاده قرار گیرند.

چناریان ادامه داد: اگر سازمان انتقال خون هزینه تعمیر اتوبوس‌های خارج از رده که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند را به منظور ایجاد سامانه سیار خونگیری می پذیرد در این صورت موضوع فرق می‌کند.

شعرباف شهردار کرمان نیز گفت: سازمان انتقال خون در نامه‌ای که به شهرداری کرمان ارسال کرده به دنبال اتوبوس نُو نبود، نکته‌ای که از جانب انتقال خون مطرح شد این بود که شهر کرمان یک سامانه سیار انتقال خون ندارد.

در نهایت اعضای شورا با پیشنهاد شهرداری برای اختصاص یک دستگاه اتوبوس به سازمان انتقال خون برای اجرای سامانه سیار خونگیری مخالفت کردند اما در پایان چناریان به عنوان دبیر جلسه به شهردار گفت اگر انتقال خون موافق بودکه از اتوبوس‌های متوقف شده که قابل تعمیر و بازسازی هستند، استفاده شود مجدد پیشنهادی به شورا ارسال شود.

سایر مصوبات

نشست امروز شورای شهر کرمان با محوریت مصوبات کمیسیون بودجه شورا مطرح بود و از این رو در نتیجه غیاب محمد موسوی دبیر جلسه، حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان بیشتر صورت‌جلسات را قرائت کرد و در صحن علنی به رای گذاشت.

تعیین تکلیف چند ملک مسیری در محدوده الغدیر و بلوار قدس، درخواست تقسیط عوارض جرایم ماده ۱۰۰ از سوی یکی از شهروندان، تعیین تکلیف نامه‌های مربوط به شهرداری در مورد هزینه های جاری این مجموعه از دیگر مصوبات این نشست بود.

درخواست شهرداری برای دریافت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بابت اجاره غرفه در نمایشگاه صنایع دستی که به میزبانی تهران در سال ۱۴۰۰ برگزار شده بود و گزارش مرمت خانه یکی از خانواده های شهدای دفاع مقدس از دیگر مصوبات کمیسیون بودجه بود که در صحن علنی خوانده شد.

تصویب اختصاص ۸۰۰ میلیون ریال سهم شهرداری برای برگزاری رقابت پیاده روی خانوادگی در شهر کرمان و نیز درخواست دانشگاه علوم پزشکی از شهرداری مبنی بر اختصاص قطعه‌ای در آرامستان کرمان برای اهداکنندگان عضو از دیگر موضوعات دستور کار این نشست شورا بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.