تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 6:49
کد خبر : 11781

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دولت سیزدهم پر رونق‌ترین دوره فرهنگی کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دولت سیزدهم پر رونق‌ترین دوره فرهنگی کشور است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح عملکرد دولت سیزهم در عرصه فرهنگ گفت: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم عده‌ای می‌گفتند که این دولت مخالف فرهنگ و هنر است اما امروز پررونق‌ترین دوره فرهنگی کشور است

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، محمدمهدی اسماعیلی دوشنبه شب که به مناسبت هفته دولت در «میز خدمت» به میزبانی مسجد حضرت ابوالفضل عباس(ع) در میدان خراسان حاضر شده بود، با گرامیداشت ایام اربعین شهادت امام حسین(ع) افزود: اربعین یک کلیدواژه مهم در فرهنگ شیعی ما است، به ویژه در ۵۰ سال اخیر، اربعین و موتور محرک پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در ۲ دهه اخیر با درایت رهبر انقلاب و میدان‌داری سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی این سنت مهم شیعی بازخوانی شد و امروز این راهپیمایی میلیونی به تثبیت امنیت ما در منطقه غرب آسیا کمک کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه هفته دولت زمان مناسبی برای بازگویی خدمات و فعالیت‌های دولتمردان است، گفت: در صدر دولتی که امروز مسئولیت اجرایی امور را بر عهده دارد یک فقیه عالی‌مقام، یک دانشمند برجسته قرار گرفته است که از صحابی امام و رهبری است.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی مرد آزمون پس‌داده در برهه‌های مختلف است، ادامه داد: اگر به صحیفه امام خمینی(ره) رجوع کنید ایشان بسیاری از ماموریت‌های قضایی را به آقای رئیسی که در آن زمان جوانی بیست و چند ساله بود واگذار می‌کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه شعار «دولت مردمی» منبعث از مشی و سیره شخصی رئیس جمهور است، گفت: مقام معظم رهبری در اولین دیدار با مسئولان دولت سیزدهم در سال۱۴۰۰ از این شعار استقبال کردند.

وی با یادآوری اینکه رئیس جمهور تا پایان سال اول دولت به همه استان‌های کشور سفر کردند، تصریح کرد: مشی مردمی یعنی اینکه دولتمردان خود را در میان مردم و موظف به پاسخگویی به مطالبات آحاد جامعه می‌دانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دولت مردمی هیچ شانیتی برای رئیس جمهور و وزرا جز خدمت و خدمتگزاری به مردم نیست.

اسماعیلی ادامه داد: مردم فضایی را که در سال‌های پایانی دهه ۹۰ بر کشور حاکم شده بود فراموش نکرده‌اند و مهمترین اتفاقی که در نتیجه رای مردم به آیت‌الله رئیسی افتاد، پر شدن شکافی بود که در اعتماد بین مردم و دولت به وجود آمده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شرایط کشور در زمان تحویل گرفتن دولت گفت: در تابستان ۱۴۰۰، بطور میانگین در هر روز ۷۰۰ نفر از هموطنان‌ را بر اثر کرونا از دست می‌دادیم. دانشگاه‌ها، بازار و مراکز فرهنگی و هنری در حالت نیمه‌تعطیل بودند اما امروز که به گذشته نگاه می‌کنیم جمهوری اسلامی موفق شد بسیار زودتر از کشورهای غربی کرونا را شکست دهد و زمانی که مرگ‌ومیر کرونا در کشور صفر شد این عدد در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا سه رقمی بود.

اسماعیلی درباره عملکرد دولت در سیاست خارجی گفت: رئیس جمهور قبلی همه چیز را به حل ارتباط با غرب گره زده بود اما این دولت کشور را از وابستگی القایی به غرب رها کرد.

وی ادامه داد: در آغاز فعالیت دولت، رئیس جمهور تاکید کرد که بنای ما استفاده از ظرفیت‌های منطقه است، این سخن برای برخی مدعیان دیپلماسی خنده‌دار بود اما امروز سهم تجارت ما در منطقه بیش از پنج برابر ۲ سال گذشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان خاطره‌ای از زمان ریاست آیت‌الله رئیسی بر قوه قضاییه گفت: آن زمان وزیر وقت خارجه به سران سه قوه نامه‌ای نوشت و گفت تا زمانی که مسئله FATF و برجام حل نشود امکان عضویت ما در پیمان شانگهای وجود ندارد.

اسماعیلی ادامه داد: از زمان دولت اصلاحات همه دولت‌ها به دنبال الحاق به این پیمان بودند و دولت سیزدهم در همان ۲ ماه ابتدایی فعالیت خود ایران را به عضویت پیمان شانگهای درآورد.

وی همچنین با اشاره به عضویت ایران در بریکس گفت: مهم‌ترین هدف این ائتلاف ایجاد ارز مشترک برای مبارزه با دلار است و امروز بخشی از این ائتلاف بزرگ با حضور دولت‌های قدرتمندی چون چین، روسیه و هند شده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عضویت عربستان سعودی در بریکس گفت: این کشور برای اینکه در بریکس پذیرفته شود ۱۰۰ میلیارد دلار در بانک شانگهای که بانک اصلی این گروه است، سرمایه‌گذاری کرد.

وی با اشاره با سکوت مدعیان دیپلماسی در برابر این دستاورد تصریح کرد: عده‌ای باور نمی‌کردند با اقتدار و با نه گفتن به اروپا و آمریکا به چنین جایگاهی برسد.

عضو کابینه دولت سیزدهم به عملکرد دولت در عرصه فرهنگ پرداخت و گفت: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم عده‌ای می‌گفتند که این دولت مخالف فرهنگ و هنر است اما امروز پررونق‌ترین دوره فرهنگی کشور است. در یک نمونه هفت میلیون نفر از نمایشگاه کتاب امسال بازدید کردند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری شخصا چهار ساعت در نمایشگاه حاضر بودند و کتاب‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به «فتنه جنگ ترکیبی» در سال گذشته گفت: با یک «تروریسم رسانه‌ای» مواجه بودیم. این تروریسم هر کسی را که می‌خواست فعالیت کند تهدید می‌کرد.

اسماعیلی ادامه داد: منافقین کهنه و منافقین نو در این جنگ شناختی به دنبال اعتبارزدایی از نظام اسلامی بودند.

وی با بیان اینکه «گروهی به دنبال آن بود که جریان فرهنگی کشور را مقابل دولت قرار دهد»، گفت: در این شرایط جشنواره‌ های فجر را با استقبال پرشور مردم برگزار کردیم.

عضو هیئت دولت با بیان اینکه اگر در اقتصاد یک دهه ضعیفی را پشت سر گذاشتیم در فرهنگ دهه‌های ضعیفی را سپری کرده‌ایم، تصریح کرد: جریانی به دنبال تضعیف مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی بودند اما در این ۲ سال به دنبال حاکمیت ارزش‌های الهی و اسلامی در عرصه فرهنگ بودیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: یک روزی به ما گفتند سینمای ایران ظرفیت تولید پنج اثر ارزشی را در سال ندارد اما سال گذشته ۲۰ فیلم سینمایی در تراز انقلاب را تولید کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «بازگشت به مساجد» را یکی از شعارهای کلیدی دولت خواند و افزود: اگر می‌خواهیم وضعیت فرهنگ و هنر به یک ثبات مطلوب برسد باید فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مساجد برگردد.

اسماعیلی در پایان این جلسه ضمن گفت‌ وگو با نمازگزاران به سوالات و مطالبات آنان پاسخ داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.