تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 7:45
کد خبر : 11583

وزیر راه و شهرسازی: ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در هفته دولت به مردم واگذار می شود

وزیر راه و شهرسازی: ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در هفته دولت به مردم واگذار می شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: در هفته دولت صد هزار واحد مسکونی شهری، روستایی و بافت فرسوده تکمیل و تقدیم مردم خواهد شد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، مهرداد بذرپاش در حاشیه نشست روز دوشنبه با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه مسکن روستایی هدفگذاری مناسبی برای واگذاری زمین به مردم داشتیم، تمام تلاش ما این است که ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاهای کشور به مردم واگذار کنیم، این دستور کار جدید بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی است و از آخر این هفته ابتدا در استان خراسان رضوی، سپس قم و سایر استان ها این اقدام انجام خواهد شد. یکی از سیاست‌های ما این است که طرح‌های هادی روستاها که در برخی از روستاها دچار مشکل است اصلاح و بازنگری شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین نظام فنی در حوزه ساخت و ساز مسکن روستایی نیازمند تجدیدنظر است و مبحث جدیدی در مقررات ملی ساختمان برای ساخت و ساز مساکن روستایی مطابق با تفاهم نامه‌ای که با بنیاد مسکن و با همکاری مرکز تحقیقات وزارت راه ایجاد می شود. امیدواریم حضور بنیاد مسکن در حوزه نوسازی بافتهای فرسوده نیز شتاب بیشتری پیدا کند.

بذرپاش در رابطه با اقدامات صورت گرفته در زمینه ساخت مسکن، افزود: برای ساخت یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد مسکن ملی اقداماتی انجام شده و الحاق زمین به محدوده‌های شهری با سرعت بیشتری در حال انجام است اما از این جا به بعد کار کمی دشوارتر خواهد شد چرا که عموم زمین‌ها دارای معارض بوده و انجام فرایندهای الحاق زمان بیشتری نیاز دارد چرا که الحاقات زمین های آسان تر انجام شده است.

وی اظهار کرد: از این پس با تزریق مالی به پروژه‌ها با روش‌های جدید تامین مالی عملیات ساخت نیز سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد. عرضه زمین نیز در برای اجرای قانون جوانی جمعیت، گروه ساز ، شخصی ساز و واگذاری زمین در روستاها در کنار ساخت انبوه سازی و ارائه تسهیلات برای خود مالکان اقدامات دیگری است که در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ در بخش بانکی گشایش‌های خوبی صورت گرفته اما وهنوز رضایت کاملی وجود ندارد. در تامین و واگذاری زمین نیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم و امیدواریم طی ۷ ماه باقی مانده از سال سرعت کار افزایش پیدا کند. در هفته دولت نیز صد هزار واحد مسکونی شهری، روستایی و بافت فرسوده تکمیل و تقدیم مردم خواهد شد.

استفاده از تهاتر نفت و تسهیلات برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست کمیسیون متبوع خود با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: نمایندگان مجلس در این نشست سوالات خود را درباره مسائل حوزه انتخابیه و در خصوص راههای روستایی و اصلی مطرح کرده و با توضیحات ارائه شده توسط وزیر قانع شدند.

وی با بیان اینکه برنامه کمیسیون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی این است که با تعامل و هم‌افزایی مشکلات را حل و فصل کنند عنوان کرد: منابع مالی دولت محدود بوده و نیاز مالی پروژه‌ها بیش از آنچیزی است که در قانون بودجه پیش بینی کردیم، لذا باید از سایر ظرفیت‌ها مانند تهاتر نفت، ماده ۵۶ یا تسهیلات بانکی برای حل پروژه های استفاده کنیم، همچنین وزارت راه و شهرسازی در تلاش است ‌از ظرفیت‌هایی نظیر تهاتر زمین و اموالی که در اختیار دارد برای تامین منابع پروژه های عمرانی استفاده کند و هم اکنون نیز این موضوع در مسیر خوبی قرار گرفته است.

رضایی کوچی ادامه داد: در حاشیه نشست بحث مسکن هم مطرح شد، امروز مردم منتظر هستند ببینند که در زمان مسئولیت وزیر جدید چه اتغاقی رخ داده است؛ خوشبختانه در حوزه تامین زمین کار خوبی انجام شده و همراهی بانکها نیز بهتر از گذشته شده هر چند رضایت کاملی نداریم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم با تصمیمات شورای عالی مسکن که هر ماه یک جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، قانون جهش تولید مسکن و برنامه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی محقق شده و در اختیار مردم قرار بگیرد. خوشبختانه با حرکت های خوبی که صورت گرفته امروز بحران سابق را در قیمت مسکن نداریم و به ثبات نسبی رسیدیم، امیدواریم با ساخت و عرضه واحدهای مسکونی جدید شاهد کاهش قیمت مسکن هم باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.