تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 5:36
کد خبر : 10981

وزارت اقتصاد قائل به «فرمول» در نرخ خوراک پتروشیمی هاست

وزارت اقتصاد قائل به «فرمول» در نرخ خوراک پتروشیمی هاست
سخنگوی اقتصادی دولت سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به ۳ کشور آفریقایی و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین بعد از ۴.۵ سال را گام‌های مثبتی در تجارت خارجی کشور برشمرد و گفت: آفریقا بازاری ۱۲۰۰ میلیارد دلاری دارد که سهم تجارت ایران از این بازار در پایان دولت دوازدهم فقط ۶۰۰ میلیون دلار بود که این عدد در دولت سیزدهم به دو برابر افزایش یافت و به حدود ۱.۲ میلیارد دلار رسید.

به گزارش نسیم صبابه نقل از شادا، سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری روز ۲۷ تیر ماه خود با خبرنگاران با تشریح وضعیت بخش حقیقی اقتصاد گفت: در نشست قبلی وضعیت تولید در اردیبهشت را ذیل ۲ شاخص « تولید صنایع بزرگ» و «شامخ مدیران کل اقتصاد و شامخ صنعت» اعلام کردیم. در این نشست نیز به وضعیت این دو شاخص در خرداد می پردازیم؛ در خردادماه شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران ۵۳.۲۸ بوده است که هم‌چنان بالای ۵۰ است.

وی ادامه داد: هر چه عدد شامخ از ۵۰ بالاتر باشد به معنی حضور اقتصاد در منطقه رونق و هرچه پایین‌تر از ۵۰ باشد به معنی خطر رکود است و شامخ صنعت نیز در خردادماه ۵۵.۳۰ ثبت شده است.

خاندوزی همچنین به وضعیت تولید صنایع بزرگ نیز اشاره کرد و ادامه داد: شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بزرگ در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال ۲.۱ درصد رشد داشت. از ۱۳ صنعت منتخب این گزارش، ۱۲ صنعت نسبت به خرداد سال گذشته رشد مثبت داشتند. در ماشین آلات و تجهیزات در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته ۱۰.۵ درصد رشد و در صنایع دارویی ۱۱.۷ درصد رشد را شاهد هستیم.

رشد بخش حقیقی اقتصاد، بیکاری را کاهش داد

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه با بیان اینکه رشدهای مذکور در بخش حقیقی اقتصاد، اکنون خود را در نرخ بیکاری فصل بهار نشان داده است، یادآور شد: نرخ بیکاری فصل بهار طبق اعلام مرکز آمار ایران به عدد بی سابقه ۸.۲ درصد (نسبت به بهار سال گذشته) کاهش یافته است و در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلین کشور افزوده شده است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: چند نکته مهم درباره کاهش نرخ بیکاری بهار امسال وجود دارد اولا کاهش نرخ بیکاری، علیرغم افزایش جمعیت فعال کشور رقم خورده است؛ یعنی برخلاف ادوار گذشته که کاهش نرخ بیکاری ناشی از کاهش جمعیت فعال بود، اینبار کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش جمعیت فعال رقم خورده است.

افزایش ۰.۳ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در بهار

وی با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است، توضیح داد: این یعنی افراد بیشتری جویای کار و یا مشغول به کار هستند.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۲ کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش جمعیت فعال و جمعیت شاغل رقم خورده است، اضافه کرد: طبق اعلام مرکز آمار، جمعیت شاغلان در بهار ۱۴۰۲ در مقایسه با بهار سال گذشته بالغ بر ۷۲۸ هزار نفر افزایش جمعیت بیکاران حدود ۱۲۷ هزار نفر کاهش و همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۲۴ درصد به ۲۱.۶ درصد کاهش یافته که کاهش ۲.۴ درصدی جوانان را نشان می دهد.

خاندوزی اضافه کرد: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی با ۱.۱ درصد کاهش به ۱۲.۱ درصد و اشتغال ناقص در بهار امسال نسبت به بهار پارسال با ۱.۴ درصد کاهش به ۸.۳ درصد رسیده است.

وی یادآور شد: نرخ بیکاری در ۲۵ استان در بهار امسال کاهش یافته است؛ در ۲۴ استان تک‌رقمی و در ۷ استان دو رقمی است.

پایان غفلت ۱۱ ساله از بازار آفریقا

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با اعلام اخبار خوب درباره تجارت خارجی کشور به سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به ۳ کشور آفریقایی اشاره کرد و افزود: از آفریقا می‌توان با عنوان «سرزمین فرصت‌های جدید» نام برد و رویکرد دولت سیزدهم در توسعه روابط تجاری این است به سمت بازارهایی برود که ظرفیت بالقوه گسترده ای دارند.

به همین جهت بعد از ۱۱ سال غفلت، نگاه جمهوری اسلامی در کنار سایر بازارها به سمت آفریقا نیز معطوف شده است.

وزیراقتصاد با اشاره به اینکه آفریقا بازاری ۱۲۰۰ میلیارد دلاری دارد، اضافه کرد: سهم تجارت ایران از این بازار در پایان دولت دوازدهم فقط ۶۰۰ میلیون دلار بود که البته این عدد در دولت سیزدهم به دو برابر افزایش یافت و به حدود ۱.۲ میلیارد دلار رسید امیدواریم بتوانیم به سقف بسیار بالاتری برسیم همچنان که بسیاری از کشورها از این فرصت‌ها استفاده بسیار بهتری می‌کنند؛ فرانسه ۲۷ برابر، آمریکا ۴۰ برابر، چین ۱۵۰ برابر، ترکیه ۱۹ برابر، هند ۴۰ برابر و برزیل ۱۲ برابر ایران به آفریقا صادرات دارند.

وی گفت: متاسفانه در سال‌های قبل، شاهد یک غفلت تامل برانگیز درباره بازار آفریقا بودیم و ان شاء الله حسب برنامه‌ریزی‌ها و توافقات انجام شده به سطح قابل قبولی از روابط برسیم.

وزیراقتصاد در ادامه به سفر هیات بلندپایه ایرانی به چین در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: توافقات و تفاهمات صورت گرفته در سفر زمستان سال گذشته ریاست محترم جمهوری به پکن به عملیاتی شدن نزدیک شد و در کمیسیون درباره پروژه‌هایی که باید بعد از سفر رئیس جمهور مورد توافق دو طرف قرار می‌گرفت، توافق و مقرر شد از ماه آینده هر کدام از این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شوند.

وزیراقتصاد همچنین گفت: تا ۲۲ تیر ماه آمار غیر رسمی تحولات قیمتی، حاکی از این است که با توجه به اتفاقاتی که در حوزه تعاملات بین المللی، مهار نقدینگی و اقداماتی که برای کنترل انتظارات تورمی انجام می‌شود تحولات قیمتی ما درباره اکثر بازارهای اصلی کشور از جمله بازار دارایی، ارز و مسکن و خودرو در تیر ماه شاهد ثبات قیمتی بهتری نسبت به خرداد و اردیبهشت خواهیم بود که به محض نهایی شدن در اوایل مرداد اعلام خواهیم کرد. نتایج اقدامات دولت در برخورد با سفته بازان نمایان شده است .

صدور ۶۳ هزار برگه مالیاتی برای خانه‌های خالی

خاندوزی در ادامه با یادآوری اینکه اقداماتی که دولت در ۳ ماه گذشته در خصوص مقابله با سفته بازی در بازارهای دارایی انجام داد، رفته رفته آثار خود را نشان خواهد داد، اعلام کرد: ۶۳ هزار برگه مالیاتی برای خانه‌های خالی به ارزش مالیاتی ۱۴۰۰ میلیارد تومان در ۳ ماهه اخیر صادر شده است که تمرکز اصلی بر افرادی بود که ۲ واحد به بالا منزل خالی در اختیار داشتند.

گشایش حساب ویژه پیشرفت و عدالت برای تمام استان‌ها

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه به تصمیمات جدید دولت برای تقویت تسهیلات اشتغالزایی نیز اشاره کرد و خبر داد: از مهمترین اهرم‌های تامین مالی پروژه ها برای بخش خصوصی استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ برای بهره گیری از سود ترجیحی بانکها است که برای برای اولین بار به منظور بهره‌مندی استان‌ها از تسهیلات اشتغال زایی(تبصره ۱۸) برای تمام استان‌ها حساب‌های ویژه پیشرفت و عدالت افتتاح شد.

وی افزود: ذیل دستورالعمل اجرای این قانون، امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات تبصره ۱۶ بودجه به منظور اشتغال حمایتی تخصیص پیدا خواهد کرد و هم‌چنین بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی عادی بنگاه‌ها و حمایت از تولید اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: در سال جاری تمرکز بیشتری بر پروژه های پیشران داریم و همچنین دولت امسال برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی، به سمت تمرکز زدایی از پایتخت و ارائه اختیارات به استان‌ها حرکت کرده است و در عین حال تمرکز دولت رصد تسهیلات پرداختی از طریق سامانه است تا برخلاف گذشته پول پاشی صورت نگیرد و ‌وام گیرندگان به تعهدات اشتغالزایی شان به صورت دقیق عمل کنند.

آخرین وضعیت تخصیص سهام به متولدین سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تخصیص اعتبار برای صندوق‌های سهام متولدین ۱۴۰۰ تاکنون گفت: قانون جوانی جمعیت مصوب آبان ۱۴۰۰ بود؛ در قانون بودجه همان سال ردیف اعتبار برای اختصاص سهام در نظر گرفته نشده بود در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص سهام به یک میلیون متولد همان سال در نظر گرفته شد که تا امروز ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: وزارت اقتصاد تا امروز برای والدین متولدین سه ماهه اول، و سه ماهه دوم فراخوان داده است؛ ثبت نام متولدین سه ماهه اول به پایان رسیده و سه ماهه دوم در شرف اتمام است، تا امروز ۴۹۳ هزار و ۶۷۱ نفر از متولدین توسط والدین ثبت نام شده اند و به زودی با اتمام آن، والدین متولدین سه ماهه سوم فراخوان می شوند.

خاندوزی افزود: درباره متولدین ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در بودجه سنواتی اعتباری در نظرگرفته نشده با این وجود با نظر مساعد و همراهی ریاست سازمان برنامه قرار است از منابع عمومی تامین اعتبار صورت گیرد. در همین راستا مکاتباتی با سازمان برنامه انجام و درخواست شده مبلغ یک هزار میلیارد تومان جهت اختصاص سهام به متولدین ۱۴۰۰ و دو هزار میلیارد تومان جهت متولدین ۱۴۰۲ اعتبار اختصاص یابد.

وزارت اقتصاد سهامدار بانک‌های خصوصی نیست

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگری درباره بانک های خصوصی اظهار کرد: براساس تبصره ۲ ماده ۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، بانک‌ها باید سقف سهامداری مجاز را مراعات کنند و اگر این نسبت رعایت نشد، حق رای سهام مازاد در اختیار وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد؛ بنابراین وزارت اقتصاد سهامدار نمی‌شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون به غیر از سه بانک ملت، تجارت و صادرات که از گذشته دولتی بودند، وزارت اقتصاد سهامدار هیچ بانک خصوصی دیگری نیست اما حق رای سهام مازاد ۴ بانک در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفته است. حق رای ناشی از ۶۱ درصد سهام موسسه ملل، حق رای ناشی از ۶۶ درصد سهام بانک رفاه، حق رای ناشی از ۶۰ درصد سهام بانک آینده و حق رای ناشی از ۶۶ درصد سهام بانک ایران زمین در اختیار وزارت اقتصاد است.

خاندوزی افزود: در مورد دو بانک رفاه و موسسه اعتباری ملل هیچ مساله‌ای وجود نداشته و کلیه مجامع برگزار و صورت‌های مالی تصویب شده است و به محض اینکه صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ نهایی شود مجمع برگزار می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد اما بانک ایران زمین به جهت اینکه مشمول ماده ۳۹ قانون پولی و بانکی شده است، اختیار حق رای به بانک مرکزی منتقل شده است.

توقف رای دیوان درباره بانک آینده علی رغم قطعی بودن

وی همچنین گفت: در مورد بانک آینده به‌خاطر اینکه برخی سهامداران شکایتی را از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به دیوان عدالت اداری کرده بودند، با وجود اینکه دیوان در رای قطعی مصوبه بانک مرکزی را تایید کرده بود، اخیرا این نهاد مجددا دستور توقف اجرای مصوبه را داده است. در همین راستا فعلا اقداماتی انجام داده‌ایم، از جمله اینکه حسابرس معتمد را معرفی کردیم و همچنین درخواست برگزاری مجمع عمومی را داده‌ایم اما همه اینها منوط به این است که موضوع در دیوان عدالت اداری تعیین تکلیف شود.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس اعلام کرده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس مصوب شده ، آیا این شامل کارگری هم می شود و آیا دولت پرداخت می‌کند یا صندوق، اظهار کرد: متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی از جمله بازنشستگان در دو مرحله انجام شد که رضایت این قشر را به دنبال داشت ولی در مورد خبر کمیسیون برنامه و بودجه فعلا در لایحه برنامه هفتم توسعه چنین حکمی وجود ندارد. اگر در کمسیون تلفیق و صحن‌مجلس مصوب شود حتما دولت آن را در دستور کار اجرای خود قرار خواهد داد.

دولت به بهای رکود به دنبال کاهش تورم نیست

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دولت درباره مهار تورم تصریح کرد: دولت به بهای رکود به دنبال کاهش تورم نیست و اساس نامگذاری امسال نیز رشد توامان تولید و مهار تورم است که بر همین مسیر ما حرکت می کنیم.

خاندوزی با یادآوری اینکه دولت به منظور مهار تورم، مجموعه اقداماتی را در بسته مهار تورم تصویب کرد، افزود: دو دسته عوامل بنیادین و کوتاه مدت در خصوص شکل گیری تورم وجود دارد؛ دولت برنامه های مهار تورم و رشد تولید را در ۱۰ محور تدوین کرده تا توازنی بین کاهش تورم و رشد تولید ایجاد کند.

وی اظهار کرد: دولت برنامه های مهار تورم را با محوریت اعمال سیاست‌های کنترل نقدینگی و مدیریت انتظارات تورمی با تمرکز بر ۵ محور طراحی کرده است این برنامه ها ذیل ۵ سرفصل اصلی تعریف شده که عبارت از باز مهندسی نظام تامین مالی دولت، تسویه‌ بدهی‌های دولت و بخش دولتی، کاهش ناترازی شبکه بانکی، کاهش ناترازی ارزی، اتخاذ یک سیاست پولی فعال و تامین مالی تولید از بورس است. امیدواریم اولین گزارش عملکرد اجرای این بسته را در هفته آتی ارائه کنیم.

وی توضیح داد: در بخشی از بازارهایی که در حوزه دارایی های کشور مانند مسکن و ارز و طلا و سکه وجود دارد نه بازار سرمایه و بورس؛ سیاست دولت این است که نوسانات سوداگری و سفته بازی را مدیریت کند و این به معنای رکود نیست چرا که کمک می کند تا نقدینگی به سمت فعالیت های مولد هدایت شود.

وزیراقتصاد گفت: در سه ماهه اول امسال ارزش جذب و تجهیز منابع سرمایه ای در بازار سرمایه ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده که در مدت مشابه قبل ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است و در همین بازه سه ماهه تامین مالی شرکت های خصوصی از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

خاندوزی اعلام کرد: از ابتدای امسال تا تیر ماه ۹ عرضه اولیه انجام شده، منابع تجهیز شده از عرضه های اولیه بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان بوده و اینها نشان می دهد تامین مالی غیر تورمی از اولویت های دولت است و در همین راستا برای سه شرکت سهامی عام پروژه به زودی تامین مالی انجام می شود مراحل پذیرش و درج نماد آنها در حال نهایی شدن است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تامین مالی مترو تهران از سوی دولت هم اعلام کرد: بر اساس آمارهای مربوط به سال گذشته، مجموعاً ۲۸۵ میلیارد تومان از محل بودجه و انتشار اوراق مشارکت برای مترو تهران در نظر گرفته شده بود و همچنین علاوه بر این ردیف، ردیف دیگری برای پیش پرداخت فایننس ۶۳۰ واگن مترو تهران داشتیم که مجوز لازم صادر شده بود و برای ۱۰۵ واگن از محل تهاتر نفت مجوز لازم صادر شده که امیدواریم با همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران شاهد عملیاتی شدن این موارد در ماه‌های آینده باشیم.

وزارت اقتصاد قائل به «فرمول» در نرخ خوراک پتروشیمی هاست

وزیراقتصاد درباره تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها گفت: بنده با نرخ گذاری ثابت مخالف هستم و معتقدم که باید مبنای نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی ها بر اساس فرمول باشد؛ مبنا قرار گرفتن فرمول می‌تواند عاملی برای پیش‌بینی پذیر شدن بازارها برای فعالان اقتصادی باشد.

وی با تاکید بر ضرورت پیش بینی پذیر بودن متغیرهای کلیدی برای سرمایه گذاران تصریح کرد: پیشنهاد ما بر این مبناست که فرمول مبنایی برای ۳ سال و یا حتی تا پایان برنامه هفتم توسعه باشد تا سرمایه‌گذاران بتوانند بر مبنای آن فعالیت‌های خود را سامان دهند. به جهت بررسی این پیشنهاد، فردا جلسه‌ای اضطراری در کمیسیون اقتصادی دولت برگزار می‌شود که امیدواریم با همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها این پیشنهاد مصوب شود.

شناسایی ۵۵۰ اینفلوئنسر با درآمدهای نجومی

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره مالیات اینفلوئنسرها گفت: مرکز دولت در خصوص مالیات اینفلوئنسرها تاکنون شناسایی درآمدها بوده است و در مجموع تا الان ۵۵۰ کاربر رسانه‌های اجتماعی با درآمدهای تبلیغاتی بزرگ شناسایی شده اند که از این تعداد صرفا ۱۲۳ نفر از آن‌ها حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان درآمد واریزی به حساب‌های بانکی شان بوده است که قطعا در دست بررسی دولت قرار دارد.

صدور ۴۵ هزار برگه مالیاتی برای خانه‌های لوکس

وی افزود: در خصوص مالیات موسوم به باغ ویلاهای مجاز دولت به دنبال درآمدزایی نیست و هدف این مالیات تحقق عدالت است و تاکنون برای ۴۵ هزار ملک لوکس در کشور برگ مالیات صادر شده است.

وی تاکید کرد: هدف مالیات های تنظیمی تغییر رفتار فعالان اقتصادی و توازن درآمدی بخش های مختلف است و دولت به دنبال کسب درآمد و جبران کسری بودجه نیست.

خاندوزی ادامه داد: تعبیر ما در ستاد اقتصادی دولت این است که مالیات های تنظیمی اتفاقا ضد تورم است و هدف دولت از وضع پایه‌های مالیاتی و اجرای قوانینی هم‌چون مالیات بر سوداگری، جذب منابع بودجه‌ای نیست بلکه این پایه‌ها به دنبال تنظیم‌گری در جامعه است.

وی یادآور شد: این دولت برای اولین بار نرخ مالیات بر تولید را ۷ درصد کاهش داده است و ‌همچنین به منظور کاهش هزینه‌های اصناف، امسال مالیات مقطوع نیمی از اصناف صفر بوده است.

وزیراقتصاد در پاسخ به سوالی درباره کاهش رشد نقطه به نقطه صنایع بورسی اظهار کرد: این شاخص دو جز دارد که یک جز مربوط به تولید و یک جز مربوط به قیمت است؛ درباره تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۱ تا نزدیک ۲.۲ درصد رشد داشتیم و در حوزه قیمت هم افزایشی بوده اما انتظارت بیش از آن بوده است اما اینکه مجموع شاخص کاهش را نشان می دهد به معنای کاهش تولید نیست.

وی اظهار کرد: دولت با توجه به وضعیت حاکم بر صنایع بورسی کشور اکثر این شرکت ها را دارای پتانسیل رشد بیشتر در ماه های آینده می داند و البته جهشی که درباره قیمت محصولات پایه در زمستان گذشته رخ داد موجب شد وضعیت بنیادی برخی شرکت ها نامناسب شود که این موضوع در ماه های آینده بهبود خواهد داشت.

وی گفت: ما در دولت به دنبال نقش آفرینی بیشتر بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک هستیم و این سیاست در سال ۱۴۰۱ نتیجه بخش بود و برای سال ۱۴۰۲ هم ادامه دارد.

تسهیلات خرد به معیار ارزیابی بانک ها اضافه شد

خاندوزی در خصوص برنامه های دولت و وزارت اقتصاد برای برخورد با بانکهایی که در پرداخت وام خرد کوتاهی و مقاومت می کنند. گفت: رئیس جمهور تاکید بسیاری دارد که دسترسی عامه مردم به تسهیلات تسهیل شود. عملکرد سال ۱۴۰۰نشان می دهد که حدود ۱۳ درصد از کل تسهیلات به وام خرد اختصاص یافت که این عدد سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۵ درصد افزایش یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سال گذشته مجموع رشد تسهیلات بانک های کشور ۴۶ درصد بود اما بانک هایی که مشخصا و با حجم گسترده ای مخاطب وام خرد و نیازهای کوچک مردم بودند مثل بانک قرض الحسنه، پست بانک و … سهم بیشتری داشتند. بانک قرض الحسنه مهر ایران بیشتر از ۹۱ درصد و پست بانک حدود ۹۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ تسهیلات خرد دادند.

خاندوزی تاکید کرد: سیاست قطعی و محکم دولت این است که هنر ما کنترل تورم با قفل زدن تولید و عدم تامین نیاز عامه مردم نیست، بلکه به دنبال بهبود شاخص های سال گذشته هستیم.

وی گفت: همچنین بانک مرکزی معیاری را برای ارزیابی بانک‌ها در نظر گرفته و آن سهم بانک ها در پرداخت وام خرد است. این موضوع کمک می کند بانک ها انگیزه داشته باشند برای بهبود رتبه خود نزد بانک مرکزی سهم وام خرد را افزایش دهند.

میراث دار عدم اصلاحات اقتصادی گذشته هستیم

وی در پاسخ به سوال دیگری با این توضیح که سال‌های زیادی سیاستگذاران اقتصادی کشوراصلاحات اقتصادی را به تعویق انداختند که موجب انباشت مکرر مشکلات و تبدیل آنها به چالش شد، ادامه داد: تلاشی که دولت سیزدهم انجام داد و اقداماتی از جمله اصلاح ارز ترجیحی که با انتقاداتی هم همراه بود که چرا دولت در سال نخست کار خود این کار را انجام داد به دلیل پایان دادن به این بی عملی‌ها بود.

وی با اشاره به ناترازی‌های مختلف از جمله صندوق‌های بازنشستگی، حوزه انرژی و عدم سرمایه‌گذاری در حوزه برق و گاز و تاکید کرد: ما میراث دار مشکلات گذشته هستیم؛ در موضوع بازنشستگان همین امسال قریب ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت صرف رفع ناترازی صندوق های بازنشستگی شده است که معادل با کل بودجه عمرانی و پروژه های سرمایه گذاری کشور است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت برای رفع این ناترازی‌ها گفت: ما در گام اول در قالب بودجه پیشنهاد رفع این ناترازی ها را دادیم که مجلس صلاح ندانست در قالب بودجه یک ساله انجام شود و سپس در قالب لایحه برنامه هفتم توسعه به دنبال حل و فصل آن رفتیم.

وی درباره ناترازی بانک ها نیز اشاره کرد: بانک های ناتراز کوچک که سال های پیش عدد ناترازی آنها ۱۰ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی بوده و حالا به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی رسیده است؛ آیا غیر از این است که باید میراث گذشته را اصلاح کنیم.

خاندوزی یادآور شد: در حوزه مسکن تا این حد مردم دچار مشکل هستند و سالها درباره حتی ۷۰۰ هزار مسکن در سال کوتاهی صورت گرفت، درباره سفره مردم و نارضایتی، سالها اقدامی نشد و ما کشور را وابسته به واردات در نهاده و کالاهای اساسی به واردات کرده بودیم و تولید داخل را تضعیف کرده بودیم و مساله عدم اجرای سیاست های مالیاتی برای مهار سوداگری در بازار مسکن و ارز و … نشان از بی عملی در سال‌های گذشته درباره اصلاح ساختارها است و بخش زیادی از مشکلات امروز ناشی از همین عدم اصلاح ساختارها است و تمام تلاش تیم اقتصادی و در صدر درخواست های ما از مجلس درباره برنامه هفتم این است که کمک کنند که این برنامه، برنامه اصلاحات ساختاری و رفع ناترازی های گذشته باشد.

وی تاکید کرد: البته مردم از بنده به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد بیش از اینکه به دنبال محاسبه تقصیر دولت‌های سابق باشم توقع دارند که اصلاحات ساختاری را برای حل مشکلات موجود پیگیری کنم که در حال پیگیری هستیم.

سهم ۱۲ هزار میلیارد تومانی دانش بنیان ها از بودجه امسال

سخنگوی اقتصادی دولت درباره سهم دانش بنیان ها از بودجه گفت: بر اساس قانون بودجه سهم دانش بنیان‌ها به چند بخش اعتبارات معاونت علمی، پارک‌های وزارت علوم، پارک‌های جهاد دانشگاهی و هم‌چنین حمایت از طرح‌های نوآورانه تقسیم می‌شود؛ در مجموع این اعتبارات قریب به ۱۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان در سال جاری اعتبارات بودجه‌ای دارند. اما در ماه‌های اول به این دلیل که تحقق درآمدها با کندی مواجه است، بخش مصارف نیز کمتر از بقیه ماه‌های سال است و تاکنون قریب به ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات دانش بنیان‌ها اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: دولت بخشی از منابع تسهیلات تبصره ۱۸ را به منظور افزایش سرمایه صندوق‌ها اختصاص داده که این صندوق‌ها نیز نقش مهمی در تامین اعتبارات لازم دانش‌بنیان‌ها خواهد داشت.

دستاوردهای سفر به چین

وزیراقتصاد درباره سفر اخیر خود به چین به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک دو کشور اظهار کرد: چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و از مجموع صادرات و واردات کشور (غیر از صادرات نفتی) ۲۴ درصد سهم تجارت ما مربوط به چین است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به چین در زمستان گذشته و توافقات راهبردی که در آن سفر انجام شد، ادامه داد: اجرایی شدن این توافقات منوط به این بود که وزارتخانه های مربوط به صورت موردی و تک به تک عملیات پروژه ها را رقم بزنند و ما با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی که بعد از ۴.۵ سال برگزار شد، عملیاتی شدن پروژه ها را کلید بزنیم.

وزیراقتصاد همچنین گفت: در این سفر در حاشیه پیگیری پروژه ها در حوزه انرژی، صنعت، تجارت هم تجارت صنعتی و هم کالاهای اساسی؛ یک دیدار محدود با وزیر بازرگانی چین که رئیس طرف چینی کمیسیون مشترک است برگزار کردیم و خواستار رفع برخی موانع پیشبرد پروژه ها شدیم که از سوی طرف چینی مورد تاکید قرار گرفت.

خاندوزی همچنین اعلام کرد: یک دیدار اختصاصی هم با معاون نخست وزیر چین که همتای معاون اول کشورمان هستند و عالی ترین مقام اجرایی چین در اجرایی کردن تفاهم نامه راهبردی ۲۵ ساله بین دو کشور هستند برگزار شد که در فضای صمیمانه درباره دستوراتی که باید از سوی مقامات چینی برای پیشبرد این توافق صادر شود، توافقاتی شد.

وی افزود: در حاشیه این کمیسیون مشترک، برخی شرکت های چینی که در بازار تجاری ایران سهم سرمایه گذاری دارند برای پروژه های جدید خود پیشنهاداتی داشتند و برخی درباره تسویه پروژه های قبلی خود نیازمند کمک طرف ایرانی بودند که مطرح شد و برای فعالان ایرانی بازار چین هم نشست مفصلی از سوی اتاق بازرگانی دو کشور برگزار شد.

خاندوزی در پایان اظهار امیدواری کرد که با سرعت بخشی از سوی وزارتخانه های ذیربط با طرف چینی، ظرف یک سال آینده همه پروژه های توافق شده وارد فاز اجرایی و درصد پیشرفت به طور فصلی و دوره‌ای اعلام شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.