تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1402 - 8:29
کد خبر : 10828

نماینده ولی فقیه در استان کرمان: استان کرمان نیازمند توسعه متوازن در بخش صنعت و معادن است

نماینده ولی فقیه در استان کرمان: استان کرمان نیازمند توسعه متوازن در بخش صنعت و معادن است
نماینده ولی فقیه در کرمان گفت: متاسفانه در کرمان فقط توسعه صورت گرفته است، برخی شهرها بسیار قوی و برخی اصلا رشد نداشته‌اند بنابراین رسیدن به توسعه متوازن از اولویت‌های برنامه‌ریزی در استان است.

به گزارش نسیم صبا:حجت‌الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی در جمع مدیران صنعتی، معدنی و تجارت استان عنوان کرد: از عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رضایت داریم و تلاش آنها به واقع قابل لمس است اما نگاه به توسعه متوازن هنوز به طور کامل شکل نگرفته است.

نماینده ولی فقیه تاکید کرد: در واقع توسعه کاذب بسیار مشهود است، زیرا آنجه در مقوله اقتصاد باید رقم بخوردف توسعه متوازن است و این توسعه باید به سمت پیشرفت همه جانبه باشد که این مسیر در واقعیت بسیار تاثیر‌گذار است، زمانی برای توازن و مشوق سرمایه‌گذاری مناطق صنعتی، معدنی و تجارت آزاد شکل گرفت اما اکنون تبدیل شدند به مناطق آزاد و عملا اسمی از صنعت و معدن در آن نیست و هدف گم شده است.

وی با بیان اینکه از صنعتگران آن مناطق سئوال می کنیم که در عرصه صنعت چقدر توسعه ایجاد کردید جابی ندارند و عملا تبدیل شده ‌اند به مناطق خرید و فروش نه توسعه اقتصادی، چرا این اتفاق رخ داد به این علت که عنوان صنعتی و معدنی حذف شده است.

حجت الاسلام علیدادی اذعان کرد: در استان شواری معادن یک شورایی است که قرار است اندیشه‌ورز باشد و بحث پیشرفت توسعه متوازن را در استان کرمان پیگیری کند، بنابراین باری حرکت به سمت توسعه اولین بحث آن کار کردن چرخه‌ای در مباحث صنعت است، که نباید این شورا ملغی شود.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان تاکید کرد: نکته دوم این است که توسعه متوازن در مسیر پیشرفت باید اتفاق بیافتد زیرا خود توسعه به تنهایی عامل پیشرفت نیست به طور مثال در ۲۳ شهرستان استان کرمان به صورت همتراز این توسعه رخ نداده ‌است مثلا در سیرجان توسعه صنعتی رخ داده و قدر شده اما در نقطه‌ای دیگر ان اتفاق شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه توسعه متوزان باید براساس ظرفیت استان رخ دهد گفت: برای اینکه همه ظرفیت‌ها در توسعه دیده شود باید به صنایع پایین دستی و دیگر واحد‌های فرآوری در مسیر دانش بنیانی کردن اقتصاد حرکت کرد.

‌حجت‌الاسلام علیدادی عنوان کرد: نقشه راه صنعتی استان باید از افق بالای چشم انداز شکل بگیرد، اول باید دانش‌ به روز شود بعد صنایع بزرگ شکل گرفته و تکنولوژی به روز شود و درانتها سطح توسعه به صنایع پایین دستی برسد.

نماینده ولی فقیه به نقش شهرک‌های صنعتی در توسعه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: چند نکته مهم است؛ اولین نکته این ست که هرچه می‌توانیم باید امکانات و زیرساخت‌های شهرک‌ها را تامین کرده و رشد دهیم.

وی ادامه داد: باید برای هموار کردن مسیر توسعه در برنامه ریزی‌ها تسریع کرد و زمینه برای ورد سرمایه‌گذار فراهم شود، نمی‌شود که سرمایه‌گذار را معطل نگه داشتف چون ما زیر ساخت مناسب و امکانات کافی در شهرک‌های صنعتی نداریم.

حجت الاسلام علیدادی پیشنهاد کرد: سرمایه‌گذاری باید در استان توسعه یابد و از بخش صنعت به کشاورزی و از بخش کشاورزی به صنعت وارد شود ما استانی هستیم که ۳۰ سال در مسئله آب دچار مشکل است و با کاهش آب محصولات کشاورزی نیز کاهش می‌یابد، اگر بخشی از کشاورزی در صنعت سرمایه‌گذاری کرده بود دربخش کشاورزی با کاهش محصول ضرر نمی‌کرد و از سویی اگر صنعت‌گر هم در بخش کشاورزی سرمایه گذاشته بود کشاورز هم برای توسعه کار خود به سمت روش‌های نوین کشاورزی حرکت می‌کرد.

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه صنایع بزرگ باید در صنایع کوچک سرمایه‌گذاری کنندف گفت: صنایعی که توان دارند و پیشران هستند باید در صنایع پایین دستی حامی باشند که این حمایت اعم از پرداخت تسهیلات و یا سرمایه گذاری قرار دادی می‌تواند باشد.

وی با اشاره به این امر که حتما مطالبه استان را در خصوص حقوق معادن پیگری خواهیم کرد، خاطر نشان کرد: ما نیز یک شورای راهبردی را در استان شکل دادیم و ۳ اولویت را مبنا گذاشتم که اولین آن مسئله اب است که مورد بررسی ماست و نکته دوم ما تامین زمین برای مسکن و طرح های سرمایه‌گذاری است و سومین مسئله حق انتفاع از معادن است بنابراین گزارشات شما را به شورا اعلام خواهیم کرد و از اما شما هم می‌خواهیم که به این شورا وارد شوید و به صورت تخصصی افراد را یاری کنید تا بتوانیم برای رفع مشکلات استان در حوزه معادن قدم برداریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.