تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 8:06
کد خبر : 13858

مهم ترین عوامل مسمومیت‌ها در کشور/ وجود بخاری‌های غیر استاندارد

مهم ترین عوامل مسمومیت‌ها در کشور/ وجود بخاری‌های غیر استاندارد
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دو فاکتور گاز مونوکسیدکربن و الکل سمی را مهم ترین عوامل مسمومیت‌ها در کشور عنوان کرد.

به گزارش نسیم صبا از مهر، علیرضا زالی، در دیدار با سفیر نروژ، کشور نروژ را یکی از پرآوازه و استانداردترین نظام‌های سلامت جهانی دانست و همکاری متقابل دانشگاه با نروژ را برای ارتقای سلامت کشور ضروری ذکر کرد.

وی افزود: نروژ دستاوردهای برجسته‌ای در زمینه‌های تخصصی، آموزشی و پژوهشی دارد، بنا بر این باید ضمن همکاری متقابل از وضعیت موجود بیشترین بهره علمی را به دست آوریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه کشور نروژ در حوزه پوشش همگانی سلامت، از برجسته‌ترین نظام‌های چند لایه امنیت و سلامت برخوردار است، اضافه کرد: لازم است برای ارتقای شاخص‌های سلامت محور از تجارب ارزشمند این کشور استفاده کنیم.

زالی از نظام منحصربه‌فرد ادغام یافته دانشگاه در حوزه آموزش علوم پزشکی خبر داد و گفت: این نظام آموزشی زمینه رشد و تعالی دانشگاه و نسل سومی شدن را تسهیل خواهد کرد.

وی به زمینه‌های همکاری مشترک سلامت محور بین ایران و نروژ اشاره کرد و ادامه داد: ایران تلاش زیادی برای تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت کرده و در این زمینه همواره پیشگیری را مقدم بر درمان دانسته است.

زالی با بیان اینکه توجه به اولویت‌های نظام مراقبت اولیه در سلامت و اجرای مدلی متمرکز در دستورکار حوزه درمان و بهداشت کشور است، از زمینه‌های مشترک همکاری علمی و فرهنگی بین ایران و نروژ خبر داد و این مهم را راهکار مناسبی برای تقویت همکاری‌ها عنوان کرد.

ضرورت افزایش همکاری‌های علمی بین دو کشور در حوزه پیشگیری و درمان بیماری‌های غیرواگیر، مشکلات قلبی و عروقی، معلولیت‌ها و در نتیجه کاهش مرگ و میر و افزایش کیفیت زندگی بخش دیگری از صحبت‌های زالی با سفیر نروژ بود.

وی با تاکید بر اینکه چهره بیماری‌ها ضمن شیوع بیماری‌های نوظهور، تغییرات اقلیمی و گرمایش کره زمین دگرگون شده است، اضافه کرد: این مهم که مثال ملموس آن کووید ۱۹ است، پزشکان را در سطح جهانی با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه درمان سرطان به عنوان بیماری که بار سنگینی بر دوش نظام سلامت وارد کرده، یک مطالبه جهانی است، اضافه کرد: در کشور نروژ یکی از سرطان‌هایی که شیوع بالایی دارد، سرطان ریه است.

وی با بیان اینکه بیمارستان مسیح دانشوری در حوزه درمان و پیشگیری از سرطان‌های ریه دستاوردهای ارزشمندی در اختیار دارد، نسبت به تعامل دو کشور برای دسترسی به آخرین یافته‌های علمی در این حوزه اعلام آمادگی کرد.

پژوهش در زمینه بیماری‌های منتقله از طریق غذا و آب و هوا، بخش دیگری از سخنان زالی را به خود اختصاص داد.

وی اظهار امیدواری کرد که ضمن ارتقای روابط دوطرفه بین ایران و نروژ بتوانیم گام‌های مؤثری برای ارائه خدمات با کیفت‌تر سلامت برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه درباره زمینه‌های مشترک همکاری بین دو کشور مواردی را مطرح کرد و توضیح داد: دانشمندان این دانشگاه در زمینه سم‌شناسی و مسمومیت‌ها تجربه‌ها و یافته‌های علمی زیادی دارند، همچنین این دانشگاه در دو بیمارستان و مرکز مجهز تخصصی بیماران دچار مسمومیت را تحت درمان قرار می‌دهد.

وی، دو فاکتور گاز مونوکسیدکربن و الکل سمی را مهم‌ترین عوامل مسمومیت‌ها در کشور عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از بخاری‌هایی که با روش‌های غیراستاندارد نصب می‌شوند و مسمومیت با مشروبات تقلبی و جعلی حاوی متانول بیشترین دلیل مراجعه مسمومان را به خود اختصاص می‌دهد.

زالی، همکاری ایران با نروژ در زمینه درمان مسمومیت‌ها و درمان‌های اکسیژنی را راه‌حل مؤثری برای کاهش نارسایی اندام و یا مرگ و میر ناشی از مسمومیت عنوان کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.