تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 6:52
کد خبر : 13706

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره/ پیام‌های کاهش جوجه‌ریزی صحت ندارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره/ پیام‌های کاهش جوجه‌ریزی صحت ندارد
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه پیامک‌های مبنی بر کاهش جوجه ریزی و افت تولید مرغ به نمایندگان مجلس صحت ندارد، گفت که در ماه های اخیر، در هر دوره ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده و کمبودی وجود ندارد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، «محمد ابراهیم حسن‌نژاد» روز (سه‌شنبه) در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوراک دام و طیور و آبزیان (فیدکسپو) در محل بوستان گفت و گو، ادعای برخی تولیدکنندگان مبنی بر کاهش جوجه ریزی و احتمال کمبود گوشت مرغ در ماه های اخیر را رد کرد و افزود: اکنون هیچ کمبودی در زمینه تامین مرغ وجود ندارد و سالن‌ های پرورش از مرغ تکمیل است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با توجه به شرایط گوشت قرمز، میزان مصرف گوشت مرغ افزایش یافته است، اظهار داشت: از مردادماه تاکنون ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام می شود و به وفور این محصول در بازار موجود است.

حسن‌نژاد اضافه‌کرد: هنگامی که معاونت را تحویل گرفتم، در بخش مرغ اجداد، گله های مرغ مادر و در نهایت میزان جوجه‌ ریزی کمبودهایی وجود داشت که اکنون رفع شده است.

پایین بودن بهره وری در صنعت دام و طیور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از بهره وری خوراک در تغذیه دام و طیور، تصریح‌کرد: تغذیه در فعالیت‌های دام و طیور بسیار تاثیرگذار است و علوم مربوطه می‌تواند در بازدهی تولیدات این بخش نقش مهمی داشته باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی مستمر و شرایط آب‌ و هوایی خشک کشور، شرایط سختی برای تولید مواد پروتئینی و تامین غذا در کشور وجود دارد؛ بنابراین برای تحقق این امر نیازمند فعالیت‌ های علمی و فناوری در بخش دام و طیور هستیم که نمونه‌ هایی از آن در این نمایشگاه مطرح شده است.

حسن نژاد با اشاره به مشکلات و گلایه‌های تولیدکنندگان در بخش خوراک دام و دام و طیور، گفت: در حوزه‌ های بازرگانی، سامانه «بازارگاه»، تامین ارز لجستیک و حمل‌ و نقل مشکل داریم و خود به آن واقفیم، اما در تلاش برای رفع مشکلات هستیم.

وی افزود: شرکت‌ هایی در حوزه تغذیه و مکمل به‌صورت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است که نقش مهمی در افزایش بهره‌ وری در تولیدات دام و طیور می تواند داشته باشد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طرح مردمی‌سازی یارانه‌ ها و تغییرات نرخ ارز به طور عمده بخش دام و طیور را تحت تاثیر قرار داده که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است و این امر نیز نیازمند یک مردمی سازی دیگر در این حوزه است.

حسن نژاد اظهار داشت: اکنون نزدیک به ۸۰۰ کارخانه خوراک دام در کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاری خوبی به شمار می رود، بنابراین باید خوراک مورد نیاز صنعت دام و طیور از این کارخانجات تامین شود. از سوی دیگر تولید این کارخانجات باکیفیت باشد تا تولیدکنندگان و پرورش دهندگان دچار مشکل نشوند.

جایگزینی نهاده‌های دیگر به‌جای کنجاله سویا لاکچری

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از امکان جایگزینی دیگر نهاده ها به‌جای کنجاله سویا گفت و افزود: بهره وری در مرغداری های کشور پایین است، بنابراین نیاز کشور به نهاده های طیور رو به تضاعد است. حتی در پرواربندی‌ ها نیز تقاضا برای کنجاله سویا وجود دارد در حالی که می‌توان از نهاده‌ های ارزان‌ تری در این بخش استفاده کرد و پروتئین مورد نیاز را از آن تامین کرد.

وی عنوان‌کرد: با وجود خروج ارز از کشور، چرا باید در تامین خوراک از نهاده‌های لاکچری مانند کنجاله سویا استفاده شود، در حالی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور می‌توان نهاده‌های دیگری را جایگزین این کالا کرد؟

حسن نژاد اظهار داشت: البته با استفاده از علم و فناوری می‌توان خوراک دام را با هزینه کمتر، بهره‌ وری بالاتر و کیفیت مناسب تولید کرد تا مورد رضایت تولیدکنندگان دام و طیور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کنجاله سویا غذای خوب و پرپروتینی برای طیور است، گفت: اکنون سالانه ۴.۸ میلیون تن کنجاله سویا به کشور وارد می شود که این میزان روبه تضاید است، بنابراین باید غذای ارزان قیمت تهیه کنیم.

به گزارش ایرنا، هشتمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوراک دام و طیور و آبزیان از امروز ۲۳ آبان تا ۲۶ آبان به مدت چهار روز در محل بوستان گفت و گو برپا بوده و پذیرای علاقه‌مندان است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.