تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 4:56
کد خبر : 11712

معاون علوم پزشکی کرمان: بازار دارو نباید رقابتی باشد

معاون علوم پزشکی کرمان: بازار دارو نباید رقابتی باشد
معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا در داروخانه‌ها فضای تجارت حاکم نیست، گفت: بازار دارو نباید رقابتی باشد زیرا داروخانه ها مشمول قانون تجارت نیستند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، علی اسدی‌پور روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز داروساز، با اشاره به اینکه اهمیت علم داروسازی در ایام کرونا بر جهانیان ملموس شد، افزود: در شرایط همه گیری کرونا تنها امید دنیا برای جمع کردن بساط این ویروسبه کارخانجات داروسازی بود.

وی با تاکید بر اینکه نقش داروسازان بی بدیل است و مردم باید از خدمات آنها بهره ببرند، خاطرنشان کرد: امیدواریم طی سال‌های آینده شاهد تحولاتی در حوزه داروسازی باشیم.

معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه کم مصرف کردن دارو و مشاوره دارویی در داروخانه‌ها باید فرهنگسازی شود ادامه داد: نقش مشاوره دارویی در داروخانه ها اهمیت دارد و شهروندان از اهمیت آن غافل هستند.

وضعیت ذخایر آنتی‌بیوتیک استان خوب است

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست با گرامیداشت روز داروساز افزود: زکریای رازی یک دانشمند همه جانبه در علوم مختلف و فردی توانمند بود و از این دانشمند نزدیک به ۲۵۱ کتاب مختلف مرجع برجا مانده است.

محمد حسیبی با اشاره به اینکه حدود یک درصد از داروهای مورد نیاز کشور وارداتی و بقیه تولید داخل هستند، تاکید کرد: داروهای وارداتی عموما دارای دانش فنی خاصی هستند که هنوز کشور به آن دست نیافته است.

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه این یک درصد داروی وارداتی به کشور معادل ۱۵ درصد ارزش ریالی کل داروهای عرضه شده در کشور است، تاکید کرد: این یک درصد شامل داروهای بسیار گران قیمت برای بیماران خاص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۴۲ داروخانه در سطح استان فعال است، گفت: در شهر کرمان ۲۲۳ داروخانه و در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۵۴۲ داروخانه فعال است.

حسیبی با اشاره به وجود ۲۰ داروخانه شبانه‌روزی در استان کرمان، خاطرنشان کرد: وضعیت ذخایر آنتی بیوتیک در استان خوب است و مشکلات داروهای پیوند نیز در حال رفع شدن است.

وی گفت: به دلیل مسائل بودجه‌ای مقداری کمبود فاکتورهای خونی در استان کرمان وجود دارد، اما این مشکل تقریبا در حال رفع است و نگرانی جدی در این راستا نداریم.

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: در حال حاضر برای مراجعانی که از طریق سیستم درمانی مراجعه و دارو می گیرند هزینه‌ای نسبت به سنوات قبل به داروی آنها اضافه نشده است اما داروهایی که به صورت آزاد خریداری می شود قطعا گرانتر تهیه می شوند.

معوقات شرکت‌های خصوصی بیمه عامل اختلال در صنعت دارویی

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان استان کرمان نیز در این نشست بیان کرد: در پی گران شدن دارو مطالبات معوقی داریم که بیمه‌ها (به جز بیمه سلامت که پرداخت‌هایش به روز است) در پرداخت ماهیانه بدقولی می‌کنند و چند ماه است که طلب داروخانه‌ها را نپرداخته‌اند.

علی بلوچی افزود: کرمان استان صنعتی و معدنی است و تعداد زیادی از افراد تحت پوشش شرکت‌های معدنی هستند اما شرکت‌های خصوصی بیمه معوقات زیادی دارند و موجب شده خدمت رسانی به بازنشستگان فولاد و دیگر معادن با مشکل مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه معوقات موجب مختل شدن صنعت دارویی کشور می‌شود، تاکید کرد: نقدینگی در آینده این صنعت خیلی نقش دارد و باید تدبیری اندیشیده تا از مشکلات جلوگیری شود زیرا باید بتوانیم دارو بخریم.

تبعات توزیع اینترنتی دارو

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان استان کرمان نیز در این نشست یا اشاره به اینکه دارو یک کالای استراتژیک است که تولید و توزیع آن ضوابطی دارد، بیان کرد: متاسفانه در روزهای اخیر یکسری ارگان ها در توزیع اینترنتی داروها اقدامات نسنجیده و شتابزده‌ای انجام داده‌اند.

فرزاد دوستی شعار با اشاره به اینکه ورود یکسری ارگان‌ها و پلتفرم‌ها در توزیع اینترنتی دارو خلاف قوانین جاری کشور است، افزود: این اتفاق خطرات احتمالی مانند توزیع داروهای قاچاق، القای مصرف بی‌رویه دارو به مردم و توزیع داروهای بدون نسخه را منجر خواهد شد.

مضرات قیمت‌گذاری دستوری در حوزه دارو

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه تلاش برای رفع کمبود دارویی در استان در حال انجام است، افزود: اقدامات بدون تدبیر مانند قیمت‌گذاری دستوری باعث توقف تولید بعضی از داروها و کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت خواهد شد.

محبوبه بین اسدی با بیان اینکه حذف کارشناسان خبره نظام سلامت، در فرایند بررسی تسهیل کسب و کار در حوزه داروخانه بر خدمت رسانی به بیماران تاثیر منفی خواهد گذاشت، ادامه داد: این کارشناسان در تصمیمات مهم در فرایندهای دارویی و درمانی موثر هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.