تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 آذر 1402 - 7:24
کد خبر : 14468

معاون رییس‌ جمهور: ادعای ورود بازرسان آژانس هسته‌ای به ایران، غوغاسالاری است

معاون رییس‌ جمهور: ادعای ورود بازرسان آژانس هسته‌ای به ایران، غوغاسالاری است
معاون رییس‌ جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی گفت: هیچ بازرسی از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به کشور ما نیامده است

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، محمد اسلامی روز چهارشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه بازسازی و بهسازی تجهیزات لیزری شرکت فولاد مبارکه و مرکز علوم و فنون لیزر ایران با اشاره به اینکه همه اظهارات در باره ورود بازرسان آژانس هسته‌ای به کشور ما جوسازی و غوغاسالای بوده و اصلاً بازرسی به ایران نیامده است، بیان کرد : ما اختیار قانونی داریم که مسائل را بررسی کنیم، تائیدیه بدهیم یا ندهیم و بطورکلی ما بازرسی نداشتیم که به ایران راهش بدهیم یا ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز علوم و فنون نوین که زنجیره ارزش فوق‌العاده‌ای دارد محل دعواست زیرا ارزش افزوده حداکثری دارد، به همین دلیل با اتهامات بی‌شمار امپراتوری رسانه‌های غربی روبه‌رو شوید و این رسانه‌ها برای تحقق اهداف خود از سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند و این در حالیست که هیچیک از ظرفیت‌های شکل گرفته در حوزه انرژی اتمی خارج از سیاست‌های آژانس نیست و همه چیز آشکار و واضح است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان‌اینکه تولید انرژی پاک، بازدهی اقتصادی بالایی دارد، اظهار داشت: با تولید برق انرژی هسته‌ای در ۱۰ سال گذشته معادل ۹۲ میلیون بشکه نفت به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار در مصرف سوخت فسیلی کشور صرفه‌جویی شده است.

وی گفت: این انرژی باید در صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار گیرد و صنایع کوچک مقیاس نیز باید در این زمینه بطور جدی ورود پیدا کنند.

اسلامی ادامه داد: صنعت هسته‌ای هم اینک در ۱۲ رشته در شهر نیویورک جزو اقتصادهای رو به پیشرفت است در حالی که در کشور ما بدلیل اعمال دشمنی‌ها، این صنعت به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

رییس سازمان انرژی اتمی در عین حال با بیان‌اینکه صنعت هسته‌ای کشورمان در زمینه ابزار دقیق و لیزر دستاوردهای خوبی بدست آورده است، اضافه کرد: مجتمع فولاد مبارکه تاکنون در حوزه لیزر بهره‌برداری خوبی داشته است و می‌تواند راهگشای دیگر صنایع در استفاده از دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور باشد.

وی افزود: در حال حاضر استفاده از لیزر با فناوری زیستی همراه با مُشتقات آب سنگین را برای درمان بیماران بویژه بیماران سرطانی در دستور کار خود داریم.

اسلامی با تاکید بر اینکه قطار حرکت «تحقیقات نتیجه‌گرا» در کشور فعال شده است و هر روز دستاورد جدیدی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که در زمینه تصفیه پساب با استفاده از پلاسمای سرد به شرکت فولاد مبارکه کمک کنیم.

اسلامی با بیان اینکه فرایند طی شده در سازمان انرژی اتمی کشور در بالادست و پایین دست زنجیره، دارای ارزش اقتصادی و خوش آتیه است، افزود: می‌خواستند در آب سنگین تمام پیج و مهره‌ها را باز و خُرد کنند تا ما این فناوری را نداشته باشیم، اما امروز صنایع پیشرفته بدنبال «OLED» هستند و مُشتقات آب سنگین بر پایه این محصول است.

وی با بیان اینکه محصولی که ایران دارد در صدر جدول کیفیت و خلوص دنیاست، گفت: این در حالیست که ایران با تحریم، تهدید و عملیات تروریستی روبه‌روست اما به لطف الهی و اعتماد به نفس و خودباوری کارشناسان، ظرفیت متفاوت و جنگنده‌ای برای پیشرفت برنامه‌ها و اهداف انرژی کشور به وجود آورده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر قدرت تشخیص فرآوری معادن را نداشته باشیم و نتوانیم راکتور را در چرخه سوخت بارگذاری کنیم، نخواهیم توانست نیازهای نخست کشور را تأمین کنیم، تاکید کرد: در فولاد مبارکه برای سال ۱۴۱۰ اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و ما نیز تا سال ۱۴۲۰ برنامه‌ریزی تولید ۲۰ هزار مگاوات برق را در دستور کار خود داریم.

اسلامی همچنین تصریح کرد: انقلاب صنعتی بیشترین چالش را در حوزه تحولات اقلیمی ایجاد کرده است و ما باید گام های مثبتی را در حوزه مسائل زیست محیطی و اجرای انرژی پاک با مشارکت همه بخش‌ها برداریم.

به گزارش ایرنا، یک هفته بعد از پایان آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۲۳ و شکست پروژه ایران‌هراسی در سایه تمام ادعاهای نخ‌نما، تهدیدها، فضاسازی‌ها و اردوکشی سیاسی کشورهای غربی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، مدیرکل آژانس با تکرار ادعاهای پادمانی خواستار از سرگیری مذاکرات اتمی برای مهار پیشرفت‌های اتمی ایران شد.

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز» از قدرت‌های جهانی خواست تا گفت‌وگو با ایران را از سر بگیرند و مساله انباشت اورانیوم غنی‌شده در ایران را در حالی که توجه‌ها به جنگ غزه معطوف شده است، فراموش نکنند.

مراسم امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه بازسازی و بهسازی تجهیزات لیزری شرکت فولاد مبارکه و مرکز علوم و فنون لیزر ایران، امروز با حضور رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

شرکت فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع تولید فولاد ایران است.

این شرکت در زمینی به مساحت ۳۵ کیلومترمربع در نزدیک شهر مبارکه و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.