تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مهر 1402 - 7:03
کد خبر : 12475

قلب گردشگری کرمان به تپش افتاد/ کاروانسرای گنجعلیخان جهانی شد

قلب گردشگری کرمان به تپش افتاد/ کاروانسرای گنجعلیخان جهانی شد
کاروانسرای گنجعلیخان در شهر کرمان بدون شک پر رونق ترین مکان گردشگری این شهر است که پس از سالها انتظار در فهرست آثار ثبت جهانی جای گرفت.

به گزارش نسیم صبا از مهر : استان کرمان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در کشور محسوب می‌شود و وجود ۹ اثر ثبت جهانی در این استان فرصتی قابل توجه برای توسعه این صنعت به وجود آورده است.

هر چند تا پیش از این ۷ اثر ثبت جهانی در کرمان وجود داشت اما افزوده شده دو کاروانسرای گنجعلیخان و چاه کوران موجب رونق بیشتر گردشگری در شهر کرمان و شهر راور می‌شود.

رونق گردشگری در شهر کرمان

با ثبت جهانی کاروانسرای گنجعلیخان در شهر کرمان این شهر نیز دارای اثر ثبت جهانی شد و انتظار می‌رود با توجه بیشتر مسئولان به مجموعه بازار کرمان به خصوص کاروانسرای گنجعلیخان این مجموعه شاهد حضور بیشتر گردشگران داخلی و خارجی باشد.

هم اکنون کاروانسرای گنجعلیخان که مجاور میدانی با همین نام قرار گرفته است مرکز فروش و عرضه صنایع دستی و اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری در این شهر محسوب می‌شود.

کاروانسرای گنجعلیخان؛ کاروانسرایی که در ابتدا مدرسه بود

کاروانسرای گنجعلی خان کرمان که در بخش تاریخی شهر واقع شده است، بخشی از مجموعه گنجعلی خان، محسوب می‌شود که در دوران صفویه ساخته شده است. این کاروانسرا در جریان لشکرکشی آقا محمدخان قاجار به کرمان تخریب و پس از مدتی بلااستفاده ماندن، در اواسط قرن سیزدهم دوباره احیا و به کاروانسرا تبدیل شد.

طبق اسناد تاریخی موجود، ساخت این بنا توسط محمد سلطانی یزدی در سال ۱۰۰۷ هجری قمری به اتمام رسیده است.

کاروانسرای گنجعلی خان از آجر ساخته شده و کتیبه‌های این بنا توسط علیرضا عباسی، یکی از خطاطان معروف و هنرمند آن زمان نوشته شده است؛ نمای خارجی این بنا با کاشی کاری معرق طراحی شده است.

این بنا در ۲ طبقه ساخته و طبقه اول کاروانسرا همانند دیگر مدارس علمیه عصر صفویه، دارای حجره‌هایی است که شباهت زیادی به دکان دارند و طبقه دوم کاروانسرا از اتاق‌هایی کوچک تشکیل شده که به‌صورت جداگانه ساخته شده‌اند اما به یکدیگر مرتبط می‌شوند و فضاهایی کوچک دارند که پنجره‌های آن رو به حیاط کاروان‌سرا، چشم‌اندازی زیبا را به نمایش می‌گذارند.

کاروانسرای گنجعلی خان کرمان با شماره ثبت ۲۹۷ در تاریخ آذر سال ۱۳۱۶ توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده و هم اکنون غرفه‌های صنایع دستی استان در این محل دایر است

وجود حجره‌هایی به سبک مدارس مذهبی، سبک معماری، کتیبه سنگی وقف نامه و وجود یک قاب کاشیکاری در ضلع شرقی کاروانسرا که بر روی آن حدیث شریف «انامدینه العلم و علی باب‌ها» نقش بسته است و نیز اسماً متبرکه و آیات قرآنی موجود در این بنا، حکایت از مدرسه بودن آن، در گذشته دارد.

کاروانسرای گنجعلی خان کرمان با شماره ثبت ۲۹۷ در تاریخ آذر سال ۱۳۱۶ توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده و هم اکنون غرفه‌های صنایع دستی استان در این محل دایر است.

مجتبی شفیعی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به آماده‌سازی کاروانسرای گنجعلیخان برای ثبت جهانی گفت: به منظور ثبت این کاروانسرا در فهرست میراث جهانی، اقدامات مرمتی فضای شاه‌نشین، مرمت و بندکشی و تعویض آجرها در تمامی جداره‌های داخلی و خارجی کاروانسرا، ساماندهی پشت بام و حیاط‌های اختصاصی، تعبیه تجهیزات ایمنی و… در این کاروانسرا اجرا شد.

کاروانسرای گنجعلیخان کرمان هم اکنون به عنوان یکی از مراکز اصلی جذب گردشگر در شهر کرمان محسوب می‌شود که روزانه تعداد زیادی گردشگر از این مکان بازدید می‌کنند.

استان کرمان با ۷ اثر ثبت جهانی پیش از این در کشور پیشتاز بود که تعداد این آثار با ثبت جهانی گنجعلیخان و چاه کوران به ۹ مورد رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.