تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 7:20
کد خبر : 14383

قرارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی بایددرلبه جلویی نبرد فرهنگی باشد

قرارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی بایددرلبه جلویی نبرد فرهنگی باشد

به گزارش نسیم صبا از مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همایشی که به‌مناسبت سی‌ونهمین سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، صبح امروز (یکشنبه، ۱۹ آذر ماه) با موضوع چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن این شورا برگزار شد، با بیان اینکه امام راحل (ره) که جز در راه خدا گامی برنداشت و کلامی

به گزارش نسیم صبا از مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همایشی که به‌مناسبت سی‌ونهمین سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، صبح امروز (یکشنبه، ۱۹ آذر ماه) با موضوع چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن این شورا برگزار شد، با بیان اینکه امام راحل (ره) که جز در راه خدا گامی برنداشت و کلامی نگفت، پایه‌گذار این شورا بوده که امروز با طی سیر صعودی به این نقطه رسیده است، گفت: امروز که در مسیر خود تلاش داریم گام‌هایی رو به جلو برداریم گاهی می‌بینیم برخی دوستان خسته می‌شوند و حتی گاهی می‌بینیم برخی دوستان غرّه می‌شوند که می‌گوئیم خسته شدن و غرّه شدن هر دو یک خطر است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر کسی خسته شده باشد به او می‌گوئیم به پشت سر نگاه کند که چه مشکلاتی را پشت سر گذاشته و چه افتخاراتی برای ایران و انقلاب در مقیاس ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی به ارمغان آورده و چه پیشرفت‌هایی داشته اما وقتی کسی غرّه شده باشد به او می‌گوئیم به مسیر آینده بنگرد که چه چالش‌هایی پیش رو دارد و لازم است آنها را حل کند و چه اموری روی زمین مانده که باید پیگیری شود؛ از این رو این دو موازنه است که همواره ما را در مسیری درست و محکم نگاه می‌دارد که نه خسته و نه غرّه شویم و ذکر و نام خدا را به یاد داشته باشیم تا دچار غفلت نشویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قطعاً اقدامات عظیمی در گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است اما امروز باید با نگاهی به پیش رو انتقادهایی هم داشته باشیم که به سمت پیشرفت برویم، گفت: نظرسنجی‌ها و پایش‌های افراد دلسوز، مؤمن، متدین، انقلابی، ولایی، متخصص و متعهد از سوی مراکز دقیق نشان می‌دهد موازنه و سیاست‌هایی که در حوزه فرهنگی اعمال می‌شود، خروجی‌های مناسبی ندارد.

غلبه اقدامات سلبی بر اقدامات ایجابی در حوزه فرهنگ از مهم‌ترین دلایل مشکلات امروز است

قالیباف با اشاره به فرمایشات رهبری در حوزه سیاست فرهنگی مبنی بر شناسایی فرصت‌ها و مهار کردن تهدیدها، بیان داشت: باید به مسیری که از ابتدای پیروزی انقلاب طی کرده‌ایم بنگریم و ببینیم که به توازن و تعادل در حوزه فرهنگ توجه نکرده‌ایم و جنبه اقدامات سلبی بر اقدامات ایجابی در حوزه فرهنگ غلبه کرده که یکی از دلایل مهم مسائل امروز ما است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: تفاوت‌های فرهنگی چالش‌هایی در حوزه اجتماعی ایجاد کرده است که یک واقعیت در جامعه ما است و باید به مسائل اجتماعی توجه کنیم تا نظم و انسجام ملی به وجود بیاید.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه تحولات در فرهنگ دیر خروجی می‌دهد، گفت: درجامعه نیازمند تحول اساسی در حوزه‌های فرهنگی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستیم و برای اینکه به این تحول برسیم باید سیاستگذاری و تصمیم‌گیری درست و صحیح داشته باشیم تا در آینده نتیجه مطلوب و خوب بگیریم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: معتقدم لازم است به حوزه آموزش و پرورش بسیار توجه شود تا جایی که هرچه داریم کنار بگذاریم و به آموزش و پرورش توجه کنیم و مسیر ده ساله دانش آموزان را به درستی تبیین کنیم تا از راه صحیح عبور کنند که خود به خود آموزش عالی و آینده جامعه اصلاح می‌شود.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در نگاهی آسیب شناسانه به حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش طی ۲۰ سال گذشته، ۱۸ وزیر و سرپرست داشته و با این شرایط نمی‌توان انتظار نتیجه مناسب و مطلوب از آموزش و پرورش داشت.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌عنوان این همایش یعنی «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی» گفت: وقتی حرف از قرارگاه می‌زنیم باید بدانیم که نهادی است که در ذات خود باید انسان‌پایه باشد و حتماً ضرورت عملیات‌های حساس را در ذات خود دارد وگرنه گفته می‌شد ستاد ایجاد شود؛ ستاد، کار روزمره را دنبال می‌کند و قرارگاه، اساس بازدارندگی را ایجاد می‌کند؛ همان بازدارندگی که به‌عنوان نمونه در حوزه نظامی و دفاعی ایجاد شده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه قرارگاه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نباید کار حوزه علمیه، وزارت فرهنگ، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش و… را انجام دهد، ابراز داشت: این قرارگاه باید بین سازمان‌هایی با مأموریت‌ها و فعالیت‌ها و رویکردهای متفاوت برای یک موضوع واحد، هماهنگی ایجاد کند.

قرارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در لبه جلویی منطقه نبرد فرهنگی باشد

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه قرارگاه‌ها همواره در «لجمن» هستند یعنی در «لبه جلویی منطقه نبرد» واقع شده‌اند، گفت: حرف از رصد که زده می‌شود یعنی در وهله اول طراحی قرارگاه باید در سیاستگذاری باشد و تدبیر داشته باشد به این معنا که سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند، سپس سازماندهی و تأمین منابع انجام دهد و اقدام او باید هدایت و رهبری باشد و در نهایت نظارت و کنترل نیز داشته باشد تا این فرایند به انتها برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز با سیستم داینامیک نمی‌توان کاری کرد، گفت: باید به عرصه سایبرنتیک گام بگذاریم که معطوف به هدف حرکت کرده، جبران پذیر، خودتنظیم‌گر و بازگشت پذیر است و توجه کنیم که در فرهنگ جز با رویکرد سایبرنتیکی نمی‌توان هیچ اقدامی انجام داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من از جنگ تجربیاتی دارم، در قرارگاه خاتم تجربیات دیگری به دست آوردم، در بسیج فهم دیگری پیدا کردم، در هوافضا نوع دیگری بودم، به ناجا که آمدم فضا به گونه دیگری بود اما بعد که به شهرداری آمدم دنیای دیگری پیش روی ما بود که نشان داده شد و معتقد بودم برای کارهای مؤثر باید به محله‌ها رفت، لجمن امروز ما محله است. امروز باید به این پرسش پاسخ دهیم که برای شهرک‌ها و مناطق مسکونی پرجمعیت چه کرده‌ایم؟ آیا موفق بوده‌ایم؟

رونمایی از سند دانش بنیان فرهنگی امنیت غذایی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور نیز پیش از رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست سخنرانی خود را ارائه کرد.

همچنین در این نشست عبدالحسین خسروپناه دبیر شواری‌عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام علی اکبر رشاد، مسعود فیاضی، رجبعلی برزویی، محمود حاجیلویی از دیگر اعضای این شورا، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم به ارائه سخنرانی پرداختند.

گفتنی است در پایان این همایش از سند دانش بنیان فرهنگی امنیت غذایی رونمایی به عمل آمد و با اهدای لوحی از دست‌اندرکاران و عوامل تهیه این سند تشکر و قدردانی شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.