تاریخ انتشار : شنبه 4 شهریور 1402 - 5:56
کد خبر : 11643

عضویت در بریکس؛ زمینه‌ساز رشد اقتصاد ایران می‌شود/ پیش‌بینی کاهش تورم و نرخ ارز

عضویت در بریکس؛ زمینه‌ساز رشد اقتصاد ایران می‌شود/ پیش‌بینی کاهش تورم و نرخ ارز
یک کارشناس اقتصادی عضویت ایران در «بریکس» را زمینه‌ساز بهبود و رشد اقتصادی ایران و رشد صادرات دانست و گفت: «بریکس» به عنوان قدرتمندترین ساز و کار و بزرگ‌ترین بازاری محسوب می‌شود و هر کشوری می‌تواند با ورود به آن چشم‌انداز مثبتی را برای اقتصاد و نیز بهبود روابط تجاری و سیاسی ایجاد کند.

«نیما میرزایی» امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به عضویت ایران در «بریکس» و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: ایران بعد از خروج آمریکا در سال ۹۷ از برجام، وارد دور تازه‌ای از تحریم‌ها شد و با شرایطی سخت و دشوار در تعاملات بین‌المللی همراه بود که در این زمینه شاهد فراز و فرودهایی متعدد در این مسیر بودیم.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر با اقدامات دولت سیزدهم در خصوص توسعه و بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با کشورها از جمله همسایگان جنوبی، زمینه بازگشت امید فراهم شده است، افزود: وجود ظرفیت‌های تعاملاتی در ایران و نگاه به کشورهای شرقی به عنوان اقتصادهای نوظهوری تلقی می‌شود که می‌توانند در آینده، قدرت بیشتری پیدا کنند و غرب به رهبری آمریکا که در ده‌های اخیر با برتری‌های زیادی همراه بوده را با چالش‌های جدی مواجه کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همکاری صورت گرفته تحت عنوان «بریکس» به عنوان قدرتمندترین ساز و کار و بزرگ‌ترین بازاری محسوب می‌شود که هر کشوری می‌تواند با ورود به آن چشم‌انداز مثبتی را برای اقتصاد کشور و نیز بهبود روابط تجاری و سیاسی ایجاد کند؛ ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

میرزایی گفت: اکنون در شرایط تحریمی انتظار جهش تعاملات کوتاه‌مدت با غرب وجود ندارد، اما این اتفاق فرصتی بی‌بدیل را برای ایران ایجاد کرده تا وارد ساز و کاری جدید شود.

وی اعلام کرد: طبیعتاً اقتصاد کشور مهم‌ترین بخش تاثیرپذیر از این اتفاق است و می‌توان نسبت به این اتفاق خوش‌بینی باشیم که با عضویت و ورود ایران به «بریکس» اوضاع اقتصادی کشور که اخیراً با چالش‌هایی مواجه بوده با یک چشم‌انداز رو به بهبود مواجه شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: فرصت‌های زیادی که این اتفاق می‌تواند برای ایران فراهم کند؛ قطعاً تاثیرگذار بر مسایل کلان اقتصادی کشور خواهد بود.

میرزایی تاکید کرد: در چند وقت گذشته تورم و نیز رشد نرخ ارز جزو چالش‌های اقتصادی کشور بود که توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشورها و عضویت ایران در سازمان‌های بین المللی سرعت حرکت این ۲ مشکل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و قیمت‌ها را با کاهش روبرو می‌کند.

اثر عضویت ایران در بریکس بر صادرات کشور

وی به اثر عضویت ایران در «بریکس» بر صادرات کشور تاکید کرد و گفت: این امر بر صادرات و خنثی سازی اثر تحریم‌ها تاثیر به سزایی خواهد داشت و بازار بزرگ کشورهای عضو «بریکس» می‌توانند فرصتی بزرگ برای بازگشت به شرایط مطلوب و رشد صادرات کالاهای ایرانی باشد.

میرزایی نکته مهم دیگر در این زمینه را مربوط به بحث سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار خارجی دانست و بیان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی دارای ابعاد مختلفی است که در دهه ۹۰ در ایران متوقف شد و شاهد پیشی گرفتن استهلاک در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه بودیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: تعاملات ایجاد شده می‌تواند ظرفیت‌های ارزشمند و بالقوه ایران را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی بالفعل کند و در این راستا شاهد بازگشت سرمایه‌گذاری در ایران و ایجاد منافع مشترک خواهیم بود.

وی اظهار داشت: اثر عضویت ایران در «بریکس» در آینده مشخص خواهد شد، اما با نگاه امیدوارانه می‌توان به دستاوردهای این موضوع نسبت به بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود برای اقتصاد ایران گام برداریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.