تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 6:54
کد خبر : 13197

صادرات ۱۰.۴ میلیون دلاری گل و گیاهان زینتی در سال گذشته

صادرات ۱۰.۴ میلیون دلاری گل و گیاهان زینتی در سال گذشته
سرپرست دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی وزارت جهادکشاورزی گفت: بر اساس آخرین آمار سال ۱۴۰۱، به میزان ۱۲.۳ هزار تن گل و گیاه زینتی به ارزش حدود ۱۰.۴ میلیون دلار صادر شده که بیشترین آن گیاهان گلدانی، درخت و درختچه‌های زینتی می‌باشد و بخش کمی اختصاص به گل‌های شاخه بریده دارد.

«الهام فتاحی‌فر» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص تولید و صادرات و واردات گیاهان زینتی و گلخانه‌ای افزود: گل و گیاهان زینتی به دو شکل فضای باز و گلخانه‌ای در کشور کشت می‌شود که میزان تولید کل انواع گل و گیاهان زینتی چهار میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۸۰۰هزار عدد در سطح بیش از ۸ هزار و ۲۵۰ هکتار فضای گلخانه‌ای و باز است.

وی اظهارداشت: از این میزان ۲ میلیارد و ۵۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار عدد مربوط به تولیدات گلخانه‌ای در سطح بیش از ۳ هزار و ۵۳۰ هکتار و یک میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۱۰۰هزار عدد آن مربوط به فضای باز در سطح ۴ هزار و ۷۱۰ هکتار می‌باشد.

سرپرست دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیشترین میزان تولید و سطح زیرکشت گل و گیاهان زینتی فضای باز و گلخانه‌ای در سال ۱۴۰۰ مربوط به گل‌های شاخه بریده با تولید ۲.۸ میلیارد عدد در سطح بیش از ۴ هزار و ۱۴۰ هکتار است.

وی اضافه کرد: مجموع تولید انواع گل و گیاهان زینتی بر اساس آمار منتشر شده از طریق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۴۰۱، میزان ۱۲.۶ هزار تن به ارزش ۱۰.۳۵۶ میلیون دلار صادر شده که از کل تولیدات شاخه بریده بخش کمی از آن صادر و بیشترین مقدار آن در بازار داخلی مصرف می‌شود. بیشترین میزان صادرات مربوط به گیاهان گلدانی و درخت و درختچه‌های زینتی است.

ایران پنجمین تولیدکننده گل و گیاهان زینتی در بین کشورهای آسیایی

فتاحی فر تصریح کرد: در جهان سالانه ۶۱۰ میلیارد عدد گل و گیاهان زینتی در سطح ۶۴۰ هزار هکتار کشت می‌شود که ایران با تولید بیش از ۴ میلیارد عدد در بین کشورهای آسیایی رتبه پنجم جهان را داراست.

به گفته وی، در حال حاضر ایران در تولید گل و گیاهان زینتی و شاخه‌بریده در مقایسه با دنیا و کشورهای پیشرفته در خصوص دانش روز و مدیریت عوامل تولید با مشکلاتی روبه‌رو است که در چند سال اخیر در خصوص استفاده از تکنولوژی‌ها بویژه در حوزه تجهیزات و سازه‌های گلخانه‌ای شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم.

۵.۳ میلیون دلار ارزش واردات اندام‌های تکثیری گل و گیاهان زینتی طی سال گذشته

وی گفت: میزان واردات اندام‌های تکثیری انواع گل و گیاهان زینتی طی سال ۱۴۰۱ بر اساس آمار منتشر شده، از طرف مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات برابر با یک هزارو ۳۲۰ تن به ارزش ۵.۳ میلیون دلار بوده که بیشترین حجم واردات مربوط به انواع پیاز گیاهان زینتی به میزان ۱۰۱۰ تن و به ارزش ۳.۲۹ میلیون دلار بوده است. ضمن اینکه واردات گیاهان زینتی کامل از جمله گل‌های شاخه بریده به داخل کشور ممنوع است.

وی بیشترین سطح تولید گل و گیاهان زینتی در کشور را مربوط به استان تهران با ۱۷۲۰ هکتار، مازندران ۱۳۲۲هکتار، مرکزی ۱۱۳۳ هکتار، گیلان ۹۲۴ هکتار، خوزستان ۶۹۸ هکتار، فارس ۶۴۲ هکتار، ایلام ۵۵۷ هکتار، البرز ۳۱۴ هکتار، خراسان رضوی ۳۰۴ هکتار و اصفهان ۲۲۵ هکتار دانست.

سرپرست دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: سطح زیرکشت گل و گیاهان زینتی گلخانه‌ای ۱۰ استان برتر کشور، شامل تهران با یکهزار و ۳۸۴ هکتار، مرکزی با ۵۲۵ هکتار، مازندران با ۴۰۱ هکتار، خوزستان با ۳۸۸ هکتار، اصفهان با ۱۸۸ هکتار، خراسان رضوی ۱۸۱ هکتار، البرز۱۱۶ هکتار، گیلان ۱۰۶ هکتار، فارس ۵۲ هکتار و گلستان ۳۲ هکتار است.

وی ادامه داد: همچنین سطح زیرکشت گل و گیاهان زینتی فضای باز ۱۰ استان برتر کشور شامل مازندران ۹۲۰ هکتار، گیلان ۸۳۶ هکتار، مرکزی ۶۰۸ هکتار، فارس ۵۸۹ هکتار، ایلام ۵۵۷ هکتار، تهران ۳۳۵ هکتار، خوزستان ۳۱۱ هکتار، البرز ۱۹۷ هکتار، خراسان رضوی ۱۲۳ هکتار و جنوبی ۴۲ هکتار است.

وی درباره مزایای کاشت انواع گل و گیاهان زینتی گفت: ظرفیت بالای صادراتی، امکان کاهش وابستگی به صادرات نفتی، اشتغال بالا در زنجیره تولید گل و گیاه (۲۰۰ هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم)، مثبت بودن تراز تجاری گل و گیاهان زینتی و امکان رسیدن به ضریب خوداتکایی، صادرات ۱۰.۳۵ میلیون دلاری، بهره‌وری بالای آب در بین محصولات کشاورزی (بهره‌وری نهاده‌ها از جمله آب در گلخانه بالا است)، بهره‌مندی از تنوع بالای انواع محصولات زینتی و کاربردهای متنوع این محصولات و تأمین امنیت روحی و روانی جامعه از جمله مزایای کاشت گل و گیاهان زینتی و شاخه بریده است.

وی با اشاره به هزینه کرد تولیدات گیاهان زینتی افزود: از آنجایی که تنوع محصولات زینتی بسیار بالاست، هزینه‌های تولید متفاوت می‌باشد و بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ ارزش تولیدات در این حوزه حدود ۹۴۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی به مشکلات این بخش اشاره کرد و اظهارداشت: سهم کم صادرات انواع گل و گیاهان زینتی به علت فقدان زیرساخت‌های لازم صادراتی، هزینه‌های زیاد حمل‌ونقل هوایی، کمبود سرمایه‌گذار خارجی و عدم وجود تشکل صادراتی تخصصی، عدم توان رقابتی تولیدات داخلی انواع گل و گیاهان زینتی با محصولات مشابه خارجی آن‌ها، بالا بودن هزینه‌های تولید، میزان ضایعات در انواع گل و گیاهان زینتی و پایین بودن عملکرد کمی و کیفی در واحدهای تولیدی انواع گل و گیاهان زینتی و پایین بودن سرانه مصرف در انواع گل و گیاهان زینتی، فرسودگی و کوچک بودن واحدهای تولیدکننده انواع گل و گیاهان زینتی و بالا بودن قیمت نهاده‌های مصرفی و به تبع آن افزایش هزینه‌های تولید از جمله مشکلات این بخش است.

وی درباره استقبال کشاورزان از تولیدات گلخانه‌ای افزود: کشت انواع گل و گیاهان زینتی در مقایسه با سایر محصولات گلخانه‌ای همیشه مورد استقبال قرار گرفته است اما این بخش نیاز به سرمایه اولیه بالایی دارد و نیازمند حمایت‌هایی از جمله اختصاص تسهیلات برای توسعه گلخانه‌ها که به شرط تخصیص به موقع و کافی اعتبارات موردنیاز به وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد، کمک به اصلاح و نوسازی گلخانه‌های فرسوده و بهبود تجهیزات با استفاده از کمک‌های فنی و اعتباری، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای دانش فنی بهره‌برداران، برگزاری دوره تربیت نیروی کار ماهر گلخانه‌ها، صدور مجوز برای واردات اندام‌های تکثیری انواع گل و گیاهان زینتی و کمک به افزایش سرانه مصرف انواع گل و گیاهان زینتی از طریق برگزاری روز ملی گل است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.