تاریخ انتشار : دوشنبه 20 شهریور 1402 - 7:11
کد خبر : 12048

شهریه‌های نجومی سوغات مدارس غیردولتی/تحمیل تحصیل گران به مردم

شهریه‌های نجومی سوغات مدارس غیردولتی/تحمیل تحصیل گران به مردم
شهریه‌های نجومی سوغات سال جدید مدارس غیر دولتی کهگیلویه و بویراحمد در کالبد خدمات همراه تحصیل است.

به گزارش نسیم صبا از مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: مدارس غیر دولتی در کهگیلویه و بویراحمد این روزها راه قیاس با شهرهای بزرگ کشور را در پیش گرفته و شهریه‌های ورودی سال تحصیلی خود را افزایش داده‌اند.

تحصیل با اعمال شاقه

افزایش نرخ شهریه از جایی شکل می‌گیرند که خدماتی تحت عنوان کلاس ویژه، فوق العاده و… با رنگ و لعابی نوین بر گرده خانوارها تحمیل می‌شود.

اینگونه که بر می‌آید، تحصیل در این مدارس اعمال شاقه را نیز به پیوست خود داشته و همین امر سبب شده تا شهریه نهایی دانش آموزان افزایش چشمگیری داشته باشد.

همچنین ضعف زیرساخت‌های آموزشی و به نوعی ترافیک دانش آموزی در شهرستان بویراحمد سبب شده تا با توجه به شرایط مدارس دولتی حرکت به سمت مدارس غیر دولتی نیز به اجبار گسترش یابد.

از سویی در مرکز استان برخی از مدارس دولتی با ضعف تجهیز به حاشیه رفته و درست در همجواری آنها و در سازه‌های خانه‌ای قدیمی، مدارسی غیر دولتی با شهریه‌های بالا رشد کرده است.

شهریه های نجومی سوغات مدارس غیردولتی/تحمیل تحصیل گران برگرده مردم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ظهر یکشنبه در نشست بررسی وضعیت مدارس غیر دولتی گفت: تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی باید بر اساس خدمات انجام شود.

سید احسان عسکری افزود: متأسفانه مدارسی در سطح استان هستند که کیفیت خدمات آنها با میزان دریافت شهریه متفاوت است و این موارد باید در برنامه ریزی های آموزش و پرورش اعمال شود.

عدالت در دریافت شهریه رعایت شود

عسکری با بیان اینکه در برخی مدارس غیردولتی تقریباً شهریه پرداختی یک دانش آموز با حقوق یک معلم برابر است، تصریح کرد: بررسی حق الزحمه معلمان شاغل در مدارس غیر دولتی نیز باید توسط متولیان رصد شود.

عسکری با اشاره به رعایت عدالت در دریافت شهریه، گفت: باید عدالت و انصاف در تعیین نرخ شهریه مدارس غیر دولتی دیده شود.

معاون اقتصادی استاندار خاطرنشان کرد: در ابتدای سال هزینه کلاس‌های تقویتی و مواردی از این قبیل تحت عنوان شهریه از دانش آموز گرفته شود و این موضوع قابل قبول نیست.

وی افزود: اجبار برای کلاس‌های فوق برنامه در مدارس غیر دولتی تخلف است.

عسکری گفت: اگر در جایی درآمد سرانه مدارس غیر دولتی نسبت به سایر مناطق کشور پایین است، نباید شهریه مدارس به نحوی تنظیم شود که خانوارها تحت فشار مالی قرار گیرند.

شهریه های نجومی سوغات مدارس غیردولتی/تحمیل تحصیل گران برگرده مردم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بر مدیریت فضاهای آموزشی در مدارس تاکید کرد و یادآور شد: هدف از برنامه ریزی برای مدارس غیر دولتی ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و مساعدت به والدین است.

عسکری با بیان اینکه نرخ لباس مدارس غیرانتفاعی مشخص شده است، گفت: خیاطان لباس فرم مدارس را با همان قیمتی که مشخص شده عرضه کنند و نباید تفاوتی در کیفیت، جنس و قیمت لباس فرم مدارس دولتی و غیردولتی دیده شود.

ترافیک دانش آموزی در بویراحمد

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز از تحصیل قریب به ۱۷٠ هزار دانش آموز در استان خبر داد و گفت: ۱۴ هزار معلم نیز در استان فعالیت دارند.

حسنعلی عزت خواه در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: ۳ هزار و ۱٠ مدرسه با ۹ هزار کلاس درس زیرساخت‌های آموزشی استان را تشکیل می‌دهند.

وی ابراز داشت: تاکید ما بر تحقق عدالت آموزشی بوده و ۷٠٠ مدرسه زیر ۱٠ نفر نیز فعال است.

عزت خواه به چالش‌های پیش روی سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: در شهرستان بویراحمد ترافیک و رشد جمعیت دانش آموزی را داریم که برخی مدارس را بر پایه فعالیت دو شیفت سوق می‌دهد.

اجباری در لباس فرم جدید نیست

رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدارس حق اجبار دانش آموزان به خرید لباس فرم جدید را ندارند.

سید ولی موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با توجه به نزدیکی مهر ماه و بازگشایی مدارس، تعیین تکلیف لباس فرم دانش آموزان از جمله دغدغه‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: توجه به آئین نامه آموزش و پرورش مورد تاکید بوده و دستورالعمل لباس فرم دانش آموزان به مدیران مدارس ابلاغ می‌شود.

موسوی افزود: طبق این دستورالعمل، دانش آموزان می‌توانند از لباس‌های سال قبل استفاده کنند.

موسوی با اشاره به اینکه هیچیک از مدیران و متولیان مدرسه حق اجبار دانش آموز یا اولیا به خرید لباس فرم جدید را ندارند، اظهار کرد: مدیران مدارس باید بر محور «مُر» قانون عمل کرده و دانش آموزان می‌توانند از لباس سال قبل خود استفاده کنند.

رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان گفت: اطلاع رسانی لازم در این خصوص به مدارس انجام و مصوبات ابلاغی نیز در تمام محورها باید به شکل کامل اجرایی شود.

شهریه های نجومی سوغات مدارس غیردولتی/تحمیل تحصیل گران برگرده مردم

مدیرکل اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: اجباری در خرید لباس فرم در سال تحصیلی جدید نیست و دانش آموزان می‌توانند از لباس فرم سال گذشته خود استفاده کنند.

افزایش قیمت برای حمایت از تولید!

حسن رضاپور به تشکیل کمیته‌ای برای تعیین نرخ لباس مدارس غیردولتی اشاره کرد و افزود: در این کمیته با توجه به وضعیت معیشتی مردم قیمت منطقی و معقولی تعیین شده است.

وی ادامه داد: اعلام شد نباید لباس‌های دانش آموزان از قیمت ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان برای پایه‌های مختلف افزایش یابد و برای حمایت از تولید مقداری قیمت‌ها را افزایش دادیم، لذا در آستانه فصل بازگشایی مدارس باید قیمت تعیین شده اجرایی شود.

رضاپور با اشاره به اینکه ۶۰ خیاط در خصوص دوخت لباس‌های مدارس در استان فعال هستند، گفت: واسطه خرید لباس فرم دانش آموزان و خیاطان را حذف کردیم.

شهریه‌ها مصوب شد

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهریه مدارس غیر دولتی مشخص شده و دریافت خارج از چارچوب اعلامی تخلف است.

عبدی صفایی افزود: نرخ شهریه مصوب مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بر اساس شاخصه‌هایی همچون اجاره‌بها، هزینه پرداختی به کارکنان، تجهیزات و امکانات، فعالیت‌های تربیتی و آموزشی، مقطع تحصیلی تعیین شده است.

صفایی گفت: در مقطع ابتدایی حداقل شهریه مصوب پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر ۹ میلیون تومان، در مقطع متوسطه اول حداقل ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در مقطع متوسطه دوم حداقل هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان است.

شهریه های نجومی سوغات مدارس غیردولتی/تحمیل تحصیل گران برگرده مردم

وی ابراز داشت: پرداخت شهریه مکمل توسط اولیای دانش آموزان اختیاری است و همچنین مدیران و مؤسسان موظفند پوستر دریافتی شهریه را در مدرسه و در دید عموم نصب کنند.

مهر در راه است و در حالی که باید دانش آموزان مهیای آغاز فصل جدید تحصیلی شوند، هزینه‌های مختلف چالشی برای خانواده‌های دانش آموزان است و این مهم نظارت دقیق بر میزان شهریه و عملکرد مدارس غیر دولتی را طلب می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.