تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 7:04
کد خبر : 12661

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان‌ونوجوانان افتتاح شد/ایجاد زنگ سینما در مدارس

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان‌ونوجوانان افتتاح شد/ایجاد زنگ سینما در مدارس
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان افتتاح ش

به گزارش نسیم صبا از ایرنا : آیین افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ساعت ۱۹:۳۰ امروز -۱۴ مهرماه- با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مدیران و مسئولان برگزاری جشنواره، هنرمندان و کودکان و نوجوانان در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

این مراسم که با اجرای محمد سلوکی و احسان مهدی آغاز شد پس از تلاوت قرآن یک کار نمایشی ویژه افتتاحیه جشنواره روی صحنه رفت و در ادامه پس از پخش کلیپی با حضور عروسک‌های خاطره انگیز ایران و جهان، عروسک‌های تن‌پوش و شخصیت‌های عروسکی از ملل و اقوام گوناگون روی صحنه حاضر شدند که شور و شوق فراوانی را در مخاطبان کودک و نوجوان شرکت کننده در مراسم افتتاحیه ایجاد کردند.

سپس دو هنرمند جوان نسخه‌ای سنتی با همراهی سازهای تار و آکاردئون از موسیقی ماندگار فیلم «خواهران غریب» (کیومرث پوراحمد) را اجرا کردند.

محمد سلوکی مجری این برنامه، ضمن عرض خوش‌آمدگویی به مهمانان افتتاحیه، از مسئولان شهر اصفهان بابت فراهم آوردن شرایط دوباره برای برگزاری این جشنواره در این شهر تشکر کرد.

در ادامه مجید زین‌العابدین دبیر جشنواره روی سن حاضر شد و طی سخنانی گفت: خدا را شاکرم که فرصتی به دست آمد تا این جشنواره دوباره در شهر اصفهان برگزار شود.

مجید زین‌العابدین – دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان
وی افزود: سینما هنر متعالی و جامعی است که علاوه بر وجوه هنری، تکنیکی و حرفه‌ای، از علوم انسانی و علوم تربیتی نیز الهام گرفته است. سینما کلید پیشرفت کشور است و سینمای کودک و نوجوان به همین نسبت می‌تواند راهنمای بچه‌های ایران زمین برای حرکت در مسیر پیشرفت باشد. شعار جشنواره امسال هم با همین رسالت و نگرش، تنقیح و تهذیب یافت؛ بچه‌ها کمال‌طلب، حقیقت‌جو و آرمان‌خواه هستند و میل صعود به قلّه‌ها را دارند. اینک پس از چهار سال فترت، چراغ جشنواره فروغ دوباره گرفته و خانه جشنواره بار دیگر سرشار از شور و شوق کودکان و نوجوانان است. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان پس از چهار دهه به بلوغ رسیده و بخشی از هویت فرهنگی و هنری مردم اصفهان شده است‌.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان عنوان کرد: اصفهان، شهر زندگی است. شهری که نمادی از عقبه تمدنی و فرهنگی ما ایرانیان است و همه به داشتن اصفهان در قلب ایران عزیز افتخار می‌کنیم؛ اصفهان شهر فرهنگ و هنر، دیار صنعت و علم و بلاد ایمان و اخلاق است.

وی اظهار کرد: در جشنواره امسال بیش از ۵۵۹ فیلم متقاضی اولیه حضور بودند که بهترین های آنها به ۴ بخش رقابتی بلند و کوتاه در حوزه ملی و بین المللی راه یافتند و در داوری قرار گرفتند. درخواست ۲۰۰ فیلمساز از ۴۰ کشور جهان نشان داد فرهنگ و هنر ایران زمین و دیپلماسی فرهنگی ما در ضمیر هنرمندان آزاده دنیا احترام خاص خود را دارد.

زین‌العابدین گفت: جشنواره سی و پنجم فرصتی نو برای توجه به آثار و تولیدات سینمای کودک و نوجوان است تا تولید و اکران ویژه بچه‌ها، جلوه‌ای تازه‌ بگیرد. برگزاری دوباره جشنواره در اصفهان مرهون تاکید و دستور ویژه وزیر محترم فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، برنامه‌ریزی راهبردی سازمان سینمایی، پیگیری و عزم مسوولان خدوم استان اصفهان‌، همدلی و همراهی‌ اعضای محترم شورای شهر ، شهردار فرهیخته اصفهان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مدیران شهری و از مهمتر خواست مردم و بچه‌های اصفهان بود که چراغ جشنواره دوباره فروزان شود. از همه عزیزانی که شرایط شایسته نام این جشنواره بین‌المللی متناسب با نام بلند ایران و شأن نیکوی مردم را فراهم کردند ، تشکر می کنم.

جشنواره، جشنواره همه بچه های ایران است. بچه ها به سمت قله!


کمال حیدری – معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی و تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان
کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی و تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه روی صحنه رفت و گفت: خوشحالم که دوره سی و پنجم مجددا در اصفهان برگزار می‌شود و این امر موجب جنب و جوش در جوانان اصفهانی برای حرکت به سمت قله می‌شود.

او ادامه داد: سه نسل تلاش کردند تا جشنواره به نقطه فعلی برسد. رسیدن به قله فراز و نشیب‌هایی دارد که با انرژی کودکان و نوجوانان آن را فتح می‌کنند. امیدوارم میزبان شایسته‌ای باشیم و تلاش داریم در محلات اصفهان برنامه‌ای را شروع کنیم تا این نشاط در برنامه‌های آتی به سراسر ایران تسریع پیدا کند.

حیدری گفت: امسال برنامه برگزاری المپیاد را داریم. همچنین برای معلولان و کودکان سرطانی و کودکان کار برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم پروانه‌ها را به حرکت در آوریم و به اهداف خود برای پیشرفت دست پیدا کنیم.

محمد سلوکی از عوامل برگزاری جشنواره در شهر اصفهان تشکر کرد و گفت مردم شهر اصفهان به شدت با این جشنواره خاطره دارند و در ایام برگزاری این رویداد شور و شوق ویژه‌ای فضای شهر را فرا می‌گیرد.

در ادامه سلوکی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شود.

محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای سخنانش اظهار کرد: خدا را شاکرم که در چنین ایام مبارکی و در این روز شریف و در این شهر کم‌نظیر، اصفهان مهد فرهنگ و هنر و تمدن حاضر شدیم. جشنواره بزرگ کودک و نوجوان بهانه‌ای برای گردهمایی فرزندان خوب ایران زمین است که نگاه به فتح قله دارند. انقلاب اسلامی ایران با عمری بیش از ۶۰ سال در هر دوره و نسلی، فرزندان بزرگی را پرورش داده و تربیت کرده. اصفهان مهد شهدای والامقام بوده است که تاریخ پر افتخار را ورق زده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ۲۴ هزار شهید اصفهان را به پایتخت فرهنگ شهادت ایران‌زمین تبدیل کرده است. ستارگانی چون شهید خرازی و شهید دیانی بزرگانی هستند که هر یک از آن‌ها برای یک جامعه رو به جلو چون مشعلی فروزان، راه را نشان می‌دهند. علمای اصفهانی در طی قرون و اعصار این شهر را به شهری برای پیشرفت و تجلی فرهنگ شهادت تبدیل کرده‌اند. کودکان عزیز امروز وارث چنین سرمایه غرور آفرینی هستند. کودکان برای سرافرازی، استقلال و سربلندی، وارث افرادی هستند که جان‌های عزیز خود را هدیه کردند و امروز در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این شهر و این سالن بی‌نظیر حاضر هستیم.

وی ادامه داد: من به اصفهانی‌ها برای افتخارآفرینی‌های متعدد تبریک عرض می‌کنم. آن‌ها مایه غرور و افتخار هستند. برای اصفهان و تاریخ پر از غرور و افتخار واژگان ناتوانند و نمی‌شود با کلمه این جایگاه را برای مهد تمدن توصیف کرد. سی و پنجمین جشنواره در این سالن که به نام امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری شده کلید می‌خورد و امشب میزبانان شما کودکان و نوجوانان سرزمین ما هستند.

اسماعیلی گفت: ما در دولت بنا را بر این قرار دادیم که حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد و پیشتاز باشد. دولت انقلابی تلاش دارد کشور بر ریل انقلاب و فرهنگ آن حرکت کند. کمبودهابی وجود دارد و باید مسیرها و روش‌ها اصلاح شود. در حوزه کودک و نوجوان قصد سرمایه‌گذاری داریم چراکه پیشرفت‌ها از همین نقطه و با محوریت کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود. حضور کودکان و نوجوانان برای تحقق این مهم، یک ضرورت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز همه مدیران و معاونان وزارتخانه همراه من هستند تا در چنین جایگاهی خدمت کودکان اعلام کنیم ما در حوزه فرهنگ و هنر تمرکزمان در آموزش این نسل غرور آفرین است، گفت: در شورای عالی سینما هماهنگی بین وزارتخانه‌های مختلف حاصل شده و قصد داریم با اتحاد یکدیگر فضا را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهیم. دولت انقلابی قصد دارد فرهنگ و هنر در جایگاه درست قرار گیرد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد موضوع ارتقای هنر برای کودکان را دنبال می‌کنند و به زودی زنگ سینما در مدارس اتفاق می‌افتد. موضوع تولید فیلم‌های کودک و پویانمایی از اولویت‌های ما است. امسال هم یک فیلم پویانمایی سالن‌ها را شلوغ کرده است. بنا داریم این بال‌ها را توسعه دهیم و این مهم رخ می‌دهد.

اسماعیلی ادامه داد: در حوزه کتاب و نشریات و تئاتر و موسیقی و فیلم باید برنامه‌ریزی‌هایی برای تربیت نسل جدیدی از هنرمندان بر مبنای تعالیم والای نظام اسلامی قرار گیرد و جشنواره اصفهان گام مهمی در آغاز این مسیر نورانی است. از خوبانی که برای برگزاری این جشن با شکوه تلاش کردند ممنونم. از سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان ممنونم. از شهردار و سایر مدیران استان و مدیران سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تشکر می‌کنم و این جشنواره را نقطه آغازی برای خلق رویدادهای جدید و مهم در عرصه کودک و نوجوان قرار خواهیم داد.

پس از اجرای موسیقی زنده انیمیشن‌های خاطره‌انگیز «پلنگ‌صورتی» و «فوتبالیست‌ها» مهدی سلوکی مجری این مراسم گفت: ویژگی جشنواره فیلم کودک این است که بچه‌ها داور این جشنواره هستند و در هر دوره نقش آن‌ها جدی‌تر می‌شود. در هر دوره تعدادی از کودکان و نوجوانان به عنوان داور شناخته می‌شوند و با کارشناسی‌های خود نتایج را تعیین می‌کنند. بیش از نهصد نفر از کودکان و نوجوانان داور این جشنواره هستند.

در ادامه افتتاحیه، سرودهای کودکانه به صورت زنده اجرا شد و با همراهی بچه‌ها همراه بود و سپس با شمارش معکوس سال سینمای کودک و نوجوان به صورت نمادین تحویل شد.

در بخشی دیگر از افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مجریان برنامه پرمخاطب «سر سفره خدا» که سحر ماه رمضان ویژه روزه اولی‌ها پخش می‌شود، روی صحنه حاضر شدند و ترانه‌هایی را با بچه‌ها همخوانی کردند و لحظات مفرحی به وجود آوردند.

سپس سلوکی مجری این مراسم گفت: مسعود روشن پژوه، خاله شادونه و گروه رنگین کمان در ایام جشنواره برنامه‌هایی را برای کودکان اصفهانی اجرا خواهند کرد.

در ادامه ترانه و موسیقی ماندگار مجموعه «خونه مادربزرگه» به صورت زنده اجرا شد.

در بخش بعدی این مراسم، کلیپی از فیلم‌های تاریخ سینمای کودکان و نوجوانان ایران پخش شد که توسط هوش مصنوعی تولید شده بود.

در ادامه افتتاحیه جشنواره ۳۵، محمد سلوکی مجری مراسم گفت: شعار جشنواره امسال «بچه‌ها به سمت قله» است و می‌خواهم از بچه‌ها بپرسم بلندترین قله ایران در کجاست؟ سلوکی به میان جمعیت بچه‌ها رفت و از آن‌ها سوالاتی درباره قله دماوند و ملزومات صعود و رسیدن به قله پرسید. او سپس گفت: برای رسیدن به قله در درجه اول باید آرزوی رسیدن به قله را داشته باشیم. سلوکی از فرزند شهید حججی هم سوالاتی درباره صعود به قله پرسید.

او یادآور شد: فرزندان شهیدان بزرگواری در مراسم افتتاحیه جشنواره حاضر هستند.

سلوکی ادامه داد: برای صعود به قله باید برنامه‌ریزی کرد و دانش آن را داشت و راهنما و هم‌نورد نیاز است که ما را در رسیدن به موفقیت کمک کند. در کشور ما برای رسیدن به موفقیت باید به دنبال کسب مسیرهای موفقیت بود. وظیفه بچه‌ها دانستن، آگاه بودن و رسیدن به قله است.

در ادامه مراسم کلیپی با تم پوستر جشنواره امسال پخش شد که در هر کدام از تصاویر، کودکان و نوجوانان عکس‌هایی از شهدای گرانقدر شهر اصفهان را در دست داشتند.

در ادامه گروه سرودی متشکل از کودکان دختر و پسر که لباس‌های اقوام مختلف را بر تن داشتند روی صحنه حاضر شدند و ترانه‌ای با زبان‌ها و گویش‌های مختلف ایران‌زمین با مضمون «ایران» را اجرا کردند.

در ادامه مهدی سلوکی درباره المپیاد فیلمسازی این دوره از جشنواره گفت: هفتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران همزمان با جشنواره سی و پنجم شروع شده اما در پاییز و زمستان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در سایت بنیاد سینمایی فارابی نام‌نویسی کنند.

او گفت: امشب نقطه آغاز این جشنواره است و امیدوارم در طول جشنواره خاطرات خوبی برای همه باقی بماند و باید مسیری برای کودکان ایجاد کنیم که نسل آینده سرشار از شادی، شور، امید، علم و آگاهی باشند و بتوانند قله‌های علم و ایمان را فتح کنند.

در بخش پایانی مراسم، پرفورمنسی توسط تک بازیگر نوجوان و با استفاده از قابلیت‌های ویدئو وال اجرا شد و با پرواز پروانه‌ها و پخش موسیقی، آتش بازی و اهتزاز پرچم ایران سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رسما افتتاح شد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.