تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 - 7:14
کد خبر : 16121

سیستان و بلوچستان زیر بارش‌های سیل‌آسا؛ جنوب استان در محاصره سیل قرار گرفت

سیستان و بلوچستان زیر بارش‌های سیل‌آسا؛ جنوب استان در محاصره سیل قرار گرفت
همزمان با بروز بارندگی‌های رگباری در سیستان و بلوچستان بیشتر شهرستان‌ها درگیر سیلاب شدند و راه ارتباطی برخی از روستای جنوب استان با مرکز قطع شده است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، بارش‌ کم‌سابقه در جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه در شهرستان‌های نیک شهر، قصرقند و فنوج از روز گذشته موجب آب‌گرفتگی بیشتر معابر و منازل مردم شده و خسارات متعددی به زیرساخت‌ها وارد کرده است، بلافاصله پس از ورود سامانه جوی جدید بارشی به استان که صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی را در پی داشته، همه دستگاه‌های امدادی استان را به حالت آماده‌باش در آورده است.

گزارش بارش باران از ۱۱۰ ایستگاه هواشناسی و بارنسنجی استان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تا این لحظه از ۱۱۰ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی گزارش باران مخابره شده که بیشترین میزان بارش‌ها مربوط به شارگ با ۱۲۳ میلیمتر از توابع شهرستان چابهار بوده است.

محسن حیدری ادامه داد: بارش برف ارتفاعات گیلکی گشت شهرستان سراوان را سفید پوش کرد همچنین مجموع بارش در این شهرستان به ۲۹.۵ میلی‌متر رسیده است.

وی با اشاره بر اینکه سرعت وزش باد در شهرستان چابهار به ۶۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است تصریح کرد: در زابل نیز وزش باد ۹۴ کیلومتر بر ساعت ثبت شده که دید افقی در این شهرستان به کمتر از ۶ هزار کیلومتر رسیده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از ایستگاه بارانسنجی شهرستان خاش با ۵۶ میلیمتر بارندگی ثبت شده که این مقدار به اندازه مجموع بارندگی سال گذشته در این شهرستان بوده است.

حیدری افزود: هیچان از توابع نیک شهر ۱۱۳ میلی‌متر، نیک شهر ۱۲۰ میلی‌متر، شارگ ۱۲۳ می‌متر بیشترین میزان بارندگی‌های امروز را به خود اختصاص داده اند.

وی بیان کرد: تا فردا در سیستان و بلوچستان افزایش ابر ،بارش باران، برخی نقاط رگبار و رعدوبرق با احتمال تگرگ، تندباد لحظه‌ای، کاهش موقتی و محسوس دما و ارتفاعات نیمه شمالی بارش برف انتظار می رود.

غیر حضوری شدن برخی مدارس در پی بارندگی

روابط‌عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: با توجه‌ به شرایط جوی و شدت بارش باران امروز دوشنبه هفتم اسفندماه مدارس ۷ شهرستان استان غیرحضوری شد.

داوود گلی ادامه داد: مدارس شهرستان‌های فنوج، سرباز، قصرقند، خاش و دلگان، راسک و میرجاوه امروز به صورت غیرحضوری تشکیل شده است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در پی هشدار هواشناسی و ورود سامانه بارشی به سیستان و بلوچستان، در حال حاضر ۱۸ تیم راهداری با ۲۰۰ نفر نیروی راهداری در مسیرهای ارتباطی زیر پوشش این اداره کل مستقر و به حالت آماده باش هستند.

ایوب کرد اظهارکرد: به تمامی کاربران جاده‌ای توصیه می‌شود ضمن صرف نظر از سفرهای غیر ضروری، در صورت اقدام به سفر حتماً از سلامت فنی اتومبیل خود مطمئن گشته و تجهیزات ایمنی و گرمایشی مورد نیاز را با خود به همراه داشته باشند و در نهایت حتماً هنگام بارش برف و یخبندان از زنجیر چرخ استفاده کنند.

طغیان رودخانه‌های فصلی در پی بارندگی

فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌ها راه‌های ارتباطی روستاهای بخش مرکزی، دهستان‌های چاهان، توتان و مهمدان، هیچان، مخت و مهبان و کهیری را قطع و رودخانه های فصلی مزن کور کوچینک، تنگ سرحه، ملوران، شگیم، کشیک و داروکان طغیان کرده و خسارت های زیادی به واحدهای مسکونی و اراضی کشاورزی و تاسیسات عمومی وارد آمده است.

مجیب حسنی ادامه داد: به دلیل بالا آمدن آب در رودخانه تنگ سرحه در محدوده روستاهای بلپیر و کوشک پل آهنی محور نیکشهر به بنت بسته و تردد در آن ممنوع شده است.

هشدار یخ زدگی کنتورهای آب در استان

روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان در اطلاعیه ای به هم استانی ها در خصوص احتمال یخ زدگی کنتورهای آب هشدار داد.

مسدود شدن هشت محور مواصلاتی در سیستان و بلوچستان

بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب‌ها و روان آب‌ها هشت محور مواصلاتی در سیستان و بلوچستان مسدود شدند.

محورهای ایرانشهر – خیر آباد، ایرانشهر – ابتر، خاش-پسکوه-سوران، قصرقند-نیکشهر، دلگان-ایرانشهر، دلگان-ذهکلوت، فنوج- کتیچ – رمشک و محور فنوج – مسکوتان به اسپکه و ایرانشهر بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب‌ها و روان آب‌ها مسدود است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.