تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آذر 1402 - 7:02
کد خبر : 14284

رییسی: دولت قبل از همه فساد در واردات چای را پیگیری کرد

رییسی: دولت قبل از همه فساد در واردات چای را پیگیری کرد
رییس جمهور گفت: من، وزرا و همه آن‌هایی که به نام دولت فعالیت می‌کنند، باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند و در گزارش فساد در واردات چای، نخست خود دولت پیش قدم شد و شناسایی و پیگیری کرد.

به گزارش نسیم صبا از مهر، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان، در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به فرارسیدن روز دانشجو اظهار کرد: دانشجو همواره در طول سال دانشجو است و صرفاً در روز دانشجو، نباید مورد توجه قرار بگیرد. وی افزود: دانشجو، قشر پیشتازی است که جامعه‌اش را می‌شناسد و آماده است برای رفع نیاز جامعه، خود را عرضه کند.

رئیسی تاکید کرد: دانشجو در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گره‌گشایی می‌کند و باید همواره در جایگاه روشنفکری قرار داشته باشد. رئیس قوه اجرایی افزود: دانشجو در این جایگاه روشنفکری لازم است ببیند قبل از اینکه دیگران ببینند؛ رصد بکند، قبل از اینکه دیگران رصد بکنند و شرایط جامعه را خوب درک بکند و در زمان لازم، مطالبه‌گری و حق خواهی کند و به اصلاح امور حساس باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه مرکز علم و تولید علم است و به کشور قدرت می‌دهد اضافه کرد: هر کشوری که قدرتمند شده، از دانشگاهش قدرتمند شده است و نیروهای آموزش دیده، دانشمند و نخبه و کسانی که هم تخصص و هم تعهد دارند، می‌توانند در عرصه‌های مختلف تحول‌آفرین باشند.

دانشگاه اتاق اندیشه‌ورزی دولت به حساب می‌آید

رئیس‌جمهور گفت: حقیقتاً قدرت علمی، پیشران پیشرفت و توسعه در کشور است؛ قدرت علمی در کشور یکی از مؤلفه‌های قدرت به حساب می‌آید و توانمندی کشور با علم و دانش و فناوری دارای اهمیت است. رئیسی افزود: آینده ایران را علم و دانش و تخصص همراه با تعهد رقم می‌زند و دانشگاه، متکلف این مسئولیت مهم است.

وی ادامه داد: دانشگاه، تحول‌آفرین است و من این را نه به عنوان یک تعارف بلکه به عنوان یک باور گفتم که دانشگاه، اتاق فکر دولت است؛ دانشگاه اتاق اندیشه‌ورزی دولت به حساب می‌آید و می‌تواند این تحول را رصد کند و بگوید که این تحول، کجا درست و در کجا احیاناً با کندی مواجه بوده است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: دانشگاه با دانش و تلاش خودش می‌تواند در کنار صنعت، معدن، کشاورزی، آب، برق، انرژی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی همه مسائل را بشناسد و راهکار حل آن را بیابد و اقدام کند؛ لذا دانشگاه می‌تواند نقش بسیار قابل توجهی داشته باشد.

رئیس قوه اجرایی تاکید کرد: دانشگاه کانون اخلاق، ادب، کرامت انسانی، خداخواهی و دگر خواهی است؛ در عین حال توجه به محرومان و مستضعفان و توجه به قانون اجرای عدالت، فضایلی هستند که محل کسب آن‌ها، در دانشگاه است. رئیسی ادامه داد: دانشگاه می‌تواند در عرصه‌های مختلف، نقش‌آفرین باشد.

دشمنان می‌خواستند کلاس‌های دانشگاه را تعطیل کنند

رئیسی با بیان اینکه جنبش دانشجویی، جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است افزود: جنبش دانشجویی، جنبشی است که می‌تواند هم ضد استبداد داخلی و هم ضد استعمار خارجی باشد. رئیس‌جمهور گفت: نقش دانشجویان ما در دفاع مقدس، در دفاع از حریم و حرم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، با اهمیت بوده است و بازخوانی این نقش برای دانشگاهیان، بسیار اهمیت دارد.

رئیسی گفت: دشمن به دلیل اینکه نقش دانشگاه و مراکز حساس و اثرگذار را دریافته بود، تلاش کرد تا دانشگاه‌ها را به هم بریزد و محل کسب علم و معرفت را دچار اخلال کند. وی افزود: ملاحظه کردید که سال گذشته دانشگاه مورد هدف بود اما باید صمیمانه از دانشجویان، اساتید و مدیران تشکر کنم که دشمن را ناکام گذاشتند و اجازه ندادند که دشمن، به اهداف پلید خود برسد.

رئیس قوه اجرایی کشور افزود: دشمنان می‌خواستند کلاس‌ها را تعطیل و رشد علم را دچار وقفه کنند اما اهداف آن‌ها عملی نشد؛ دانشجویان در کلاس‌ها حضور یافتند و این حضورشان، در ناامیدی دشمن اثربخش بود.

دانشگاه و کشور، گرفتار مدرک‌گرایی شده است

رئیسی با بیان اینکه دانشگاه تمدن‌ساز است گفت: مدنیت و پیشرفتی که دانشگاه ایجاد می‌کند، بسیار اهمیت دارد؛ دانشگاه، سیاسی است اما سیاسی‌کار نیست؛ سیاسی است یعنی اینکه نسبت به جامعه خود و نیازهای آن، شناخت دارد و آماده ایفای نقش است. رئیس‌جمهور گفت: برخی فکر می‌کنند سیاسی‌بودن به معنای آن است که دانشگاه به باشگاه احزاب و دسته‌جات سیاسی، تبدیل شود و دانشجو، پیاده‌نظام سیاسیون شود؛ ما این وضعیت را سیاسی‌بودن دانشگاه نمی‌دانیم.

رئیسی گفت: دانشگاه سیاسی آن است که نسبت به مسائل جامعه حساس باشد و این حساسیت، حساسیت بسیار مبارکی است؛ در عین حال دانشجوپروری، پرورش عالم و نخبه و چهره‌های محقق و پژوهشگر، شأن و جایگاه دانشگاه است اما متأسفانه دانشگاه و کشور، گرفتار مدرک‌گرایی شده است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دشمن، دو ابرپروژه را در کشور ما پیگیری می‌کرد که نخستین آن، منزوی‌کردن جمهوری اسلامی ایران در جهان بود؛ جمهوری اسلامی ایران با تلاشی که نسبت به کشورهای همسایه، مسلمان و همسو و نیز در جهت حضور در مجامع بین‌المللی انجام داده، منزوی نشده و این دشمن است که به انزوا رسیده است.

سران کشورها به ما می‌گویند انتظار نداشته باشید ادبیات ما هم مثل شما باشد

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در منطقه و جهان می‌درخشد گفت: سران کشورها در حاشیه برخی اجلاس‌ها به صورت رسمی به ما می‌گویند که ایران را رسماً یک ابر قدرت می‌دانند و می‌گویند انتظار نداشته باشید ادبیات ما مثل شما باشد، چون شما کشوری مستقل هستید و استقلال خود را اعلام کرده‌اید و پای آن هم ایستاده‌اید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آن‌ها به ما گفتند که می‌خواهیم مسائل منطقه را با شما حل کرده و به پیش ببریم زیرا می‌دانیم که آمریکا علی‌رغم همه ادعاهای خود، نمی‌تواند مسائل منطقه ما را حل کند. وی گفت: دشمنان در کشور به دنبال ایجاد ناامیدی بودند و از جمله برنامه‌های آن‌ها، توقف تولید، اقتصاد و سایر عرصه‌های پیشرفت بود اما امروز اعلام می‌کنیم که در کشور، قریب ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و صادرات این شرکت‌ها به مرز ۲ میلیارد دلار رسیده است. رئیسی افزود: در تجارت منطقه و در طی ۴۰ سال گذشته، رکورد زده‌ایم.

رئیسی افزود: دشمنان به دنبال آن بودند که ایران، اقتصاد و تجارت نداشته باشد و در همه عرصه‌هایی که آن‌ها اعلام داشتند، ما متوقف شویم اما در مقابل، حدود ۶۰۰۰ کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را در عرصه تولید فعال کردیم و بقیه این کارگاه‌ها فعال خواهند شد و این راه ادامه دارد و دولت متوقف نخواهد شد. رئیس‌جمهور گفت: دولت، عرصه‌های مختلف فعالیت خود را ادامه می‌دهد و دشمنان، موفق نمی‌شوند مردم را ناامید کنند.

رئیسی ادامه داد: با امیدواری به انقلاب اسلامی و نظام و ارزش‌ها، فعالیت خود را ادامه خواهیم داد؛ کما اینکه رهبر انقلاب فرمودند که ما به قله‌ها نزدیک شدیم و با تلاش شما عزیزان، آینده‌ساز قله‌ها را فتح خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به تحولات در غزه گفت: کاری که مقاومت در منطقه انجام داده، آن است که زیر میزی زده است که دشمنان، گزینه‌های مختلفی را روی آن چیده بود؛ مقاومت محاسبات دشمنان در منطقه و جهان را به هم زده است و به تعبیر بلند مقام معظم رهبری، دشمن در منطقه خواست و نتوانست اما ما خواستیم و توانستیم.

دولتمردان ما موظفند با فساد برخورد کنند

وی ادامه داد: پروژه دیگری که دشمنان به دنبال آن بودنند، معیوب‌سازی مردم بود؛ آن‌ها به دنبال این بودند که نوعی بن‌بست‌نمایی کنند اما غافل از اینکه در نظام و کشورمان، بن‌بست وجود ندارد؛ در عین حال القا می‌کردند که مردم با این شرایط باید منتظر قحطی، تورم‌های سه رقمی و حتی قطعی آب آشامیدنی باشند اما می‌توان گفت زهی خیال باطل.

رئیسی افزود: برخی زیاده‌خواهی‌ها، سوداگری‌ها و فسادها ممکن است موانع قابل توجهی پیش روی ما باشد؛ کما اینکه وقتی من در دستگاه قضائی بودم، همواره اعلام کردم که مسئله فساد و افراد زیاده‌خواه و سوداگر که در عرصه‌های مختلف هستند و می‌خواهند جیب خود را پر کنند، موضوعی است که حتی در زمان جنگ هم وجود داشت.

رئیس‌جمهور گفت: از همان روز اول که به دولت آمدیم، اعلام کردیم که سر اژدهای هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد در هیچ جایی از کشور، فساد لانه کند؛ همچنان که قبلاً در قوه قضائیه اعلام کردم، اکنون هم می‌گویم هر جا که فساد دیده شود، با آن برخورد خواهیم کرد و دولتمردان ما در هر کجایی از ادارات و سازمان‌ها فساد را ببینند، موظفند با آن برخورد کنند.

وی تاکید کرد: همانطور که در ایام انتخابات وعده کردم، رئیس دولت باید اولین مدعی مبارزه با فساد در کشور باشد و این موضوع در دولت سیزدهم محقق شده است؛ من، وزرا و همه آن‌هایی که به نام دولت فعالیت می‌کنند، باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند و در گزارش اخیر فساد در واردات چای، نخست خود دولت پیش قدم شد و شناسایی و پیگیری کرد؛ در نتیجه دست‌اندرکاران را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضائی کشور سپردیم؛ ان‌شاءالله دستگاه قضائی افراد متخلف را مجازات خواهد کرد.

رشد ساخت مسکن، به مثبت ۳.۲ درصد رسیده است

رئیسی با اشاره به موضوع مسکن اظهار کرد: زمانی که کار دولت شروع شد، تعهد ساخت ۲۴۰ هزار مسکن مهر بر دوش دولت بود و پول ساخت آن، وجود نداشت؛ البته نه اینکه پول آن خورده شده باشد بلکه آن پول در جاهای دیگری هزینه شده بود؛ اما تا امروز ۱۰۷ هزار واحد از آن تعداد مسکن مهر را به متقاضیان تحویل دادیم و بقیه را تا اوایل سال آینده هدف‌گذاری کرده‌ایم و تحویل خواهیم داد و به تقاضای مردم در این خصوص پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: در حال حاضر، ۵۲ هزار، هکتار زمین آماده برای واگذاری در شهرها و شهرستان‌های مختلف واگذار شده است؛ هر چند که قبلاً هم گفتم کشور، زمین به مقدار کافی دارد اما زمین‌ها باید برای ساخت‌وساز آماده‌سازی شوند. بنابراین موضوع مسکن در دستور کار دولت است و با همین جدیتی که وعده داده شده است، دنبال خواهیم کرد و آنچه که به مردم در جهت حل مشکل مسکن گفتیم، اقدام خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: هم اکنون دو سال از عمر دولت گذشته و در حالی که هنوز دولتی تشکیل نشده بود، برخی در همان ۱۰ روز اول، به دنبال مطالبه وعده ۴ میلیون مسکن بودند؛ هم اکنون می‌توانم بگویم که رشد ساخت مسکن در کشور در سال‌های ۹۸ و۹۹ به ترتیب منفی ۱۵ و ۱۳ درصد بود اما این رشد در حال حاضر، به مثبت ۳.۲ درصد رسیده است.

وی افزود: ساخته‌نشدن مسکن در سال‌های گذشته موجب ایجاد یک نوع عقب افتادگی شده است که باید جبران شود؛ آنچه که هم اکنون باید به شما عرض کنم آن است که دولت شجاعانه وارد این عرصه شده و حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال حاضر در حال تکمیل و ساخت در بخش‌های مختلف روستایی، شهری، بافت فرسوده و مجتمع‌های ساختمانی است.

در موضوع اشتغال، عقب نیستیم

رئیس‌جمهور درباره موضوع اشتغال هم گفت: در موضوع اشتغال، عقب نیستیم و آمارها، کاهش بیکاری را نشان می‌دهند؛ نرخ بیکاری به طور متوسط به ۷.۹ درصد رسیده است؛ در حالی که در برخی استان‌ها این آمار به ۵ یا ۶ درصد رسیده است و حتی برخی از استان‌ها به دنبال نیروی کار فعال هستند.

رئیسی افزود: به دنبال ایجاد اشتغال نیروهای تحصیل کرده نیز هستیم و مانند آنچه که در بخش صنعت انجام داده‌ایم، حدود ۵۰۰۰ بورسیه صنعت را ایجاد کردیم، به گونه‌ای که افرادی که در حال حاضر تحصیل می‌کنند، برای آینده خود نگران نباشند. وی ادامه داد: تمام کسانی که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستند و شناسایی می‌شوند، به عنوان هیأت‌های علمی در حال جذب در دانشگاه‌های کشور هستند، چون در خصوص نخبگان دارای برنامه هستیم. رئیس‌جمهور گفت: بدون تعارف می‌گویم یکی از شاخص‌های نخبگی را وطن‌دوستی می‌دانم؛ زیرا نخبگی اجازه نمی‌دهد که خدمت به کشور را رها کنید.

رئیسی درباره تولید گندم تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱ میلیون تُن گندم از کشاورزان خریداری شده است، این در حالی است که سال گذشته این میزان، حدود ۷ میلیون تُن بود. در عین حال، ۲۲ درصد افزایش تولید کالاهای اساسی در کشور را شاهد هستیم و این، نشان از برنامه‌دار بودن دولت است؛ همچنین، کشت قراردادی و آبرسانی زیرسطحی در این دولت آغاز شده است.

رئیسی در خصوص رشد اقتصادی گفت: رشد اقتصادی در کشور در ۱۰ سال گذشته، ۴ دهم درصد بوده است؛ در برخی سال‌ها ۷ دهم درصد و در برخی سال‌ها، ۱.۵ درصد بود اما دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود، ۴ درصد رشد اقتصادی داشته است و این رشد، در سه ماهه اول ۱۴۰۲ به ۷ درصد رسیده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز ملت ایران با اقتدار اهداف خود را دنبال می‌کند، اظهار کرد: برخی به دنبال این بودند که بگویند اقتصاد کشور دچار فروپاشی خواهد شد اما امروز شاهدیم که قطار پیشرفت اقتصادی در عرصه‌های مختلف در کشور در حال حرکت است و این قطار پیشرفت با ریل‌گذاری که انجام شده، هرگز دچار وقفه و کندی نخواهد شد زیرا اراده مردم آن است که این قطار پیشرفت حرکت کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.