تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 6:25
کد خبر : 15209

ریزش ۲ میلیون تومانی قیمت سکه/ پیش‌بینی کارشناسان از تداوم افت قیمت

ریزش ۲ میلیون تومانی قیمت سکه/ پیش‌بینی کارشناسان از تداوم افت قیمت
قیمت سکه و طلا پس از رشد هیجانی روزهای اخیر، با اقدامات بانک مرکزی روند نزولی به خود گرفت به طوری که قیمت سکه طرح جدید امروز بیش از ۲ میلیون تومان ریزش داشت.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، قیمت سکه و طلا در یک هفته گذشته مانند روال قبل با نوسان طبیعی همراه بود، اما قیمت سکه طرح جدید از اواخر هفته قبل با روند صعودی، به میانه کانال ۳۱ میلیون تومان رسید و پیش‌بینی کارشناسان و فعالان بازار طلا این بود که از ابتدای هفته جاری قیمت‌ها روند نزولی به خود بگیرد، اما با تجاوز آمریکا و انگلستان به یمن، دلالان ارز و طلا فرصت را غنیمت شمرده و در کانال‌های تلگرامی با دمیدن به بازار ارز و طلا، تلاش کردند این بازار را ملتهب کنند.

بازار طلا و سکه امروز (یکشنبه) نیز فعالیت خود را با روند افزایش قیمت آغاز کرد و سکه طرح جدید حتی تا نزدیک ۳۴ میلیون تومان هم رفت، اما پس از اعلام برنامه بانک مرکزی برای عرضه سکه، روند حرکتی قیمت در این بازار معکوس و نزولی شد و قیمت سکه در کمتر از چند ساعت (از عصر امروز تا کنون) با ریزش حدود ۲ میلیون تومانی به حدود ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

مشاهدات نیز نشان می‌دهد که تقاضای آنچنانی در بازار نیست و بیشتر افراد فروشنده هستند و حتی بیشتر طلافروشان حاضر به خرید سکه با قیمت ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیستند.

کارشناسان با اشاره به اینکه با افزایش حباب سکه طلا در بازار که به علت دلال‌بازی عده‌ای به بهانه تنش‌های منطقه‌ای رخ داد، پیش بینی می‌کنند که با اقدامات جدید بانک مرکزی، روند نزولی قیمت طلا و سکه تداوم یافته و حباب سکه به زودی تخلیه شود.

پس از اعلام سیاست و برنامه بانک مرکزی برای بازار طلا، قیمت سکه طرح جدید با کاهش حدود ۲ میلیون تومانی به حدود ۳۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه طلا: تقاضای زیادی در بازار نیست

نادر بذرافشان، ربیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در مورد علل نوسانات بازار طلا و سکه گفته بود: علت عمده افزایش قیمت طلا و سکه مربوط به نوسانات بازار جهانی طلا، نوسانات داخلی بازار ارز و تنش‌های سیاسی اقتصادی منطقه است که قیمت‌ها در بازار داخلی نسبت به بازار جهانی افزایش بیشتری داشته، به گونه‌ای که حباب سکه مرز ۷ میلیون تومان را نیز رد کرد.

وی در مورد وضعیت تقاضا اعلام کرده بود که بعد از یک رکود طولانی مدت در بازار، در روز مادر تقاضا در این بخش افزایش یافت اما مجدد تقاضا کاهش و بازار دوباره رکودی شد. در حال حاضر نیز هیچ‌گونه التهابی از نظر تقاضا در بازار نداریم و روال عادی طی می‌شود.

عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی به بازار

«محمدرضا فرزین» با اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه گفت: بانک مرکزی به دنبال تعدیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است و اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلای کشور شد. تصمیم جدید این است که از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه شود.

وی با اشاره به حضور در مرکز نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزی گفت: سکه جدیدی در دستور کار این مرکز است که به بازار عرضه می‌شود. البته سکه‌های جدید بدون تاریخ و به صورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است.

رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد: از امروز عرضه طلا به بازار افزایش می‌یابد و این افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید و عرضه سکه‌های قبلی انجام می‌شود.

فرزین با تأکید بر اینکه سکه‌های جدید بانک مرکزی با سکه‌های قبلی ضرب شده تفاوت‌هایی دارد، تصریح کرد: توان ضرب روزانه ۲۰ هزار سکه را داریم. فعلا با ضرب سکه تمام کار را شروع می‌کنیم.

جزئیات عرضه شمش طلا در مرکز مبادله

به گزارش ایرنا، نخستین جلسه حراج به شکل حراج حضوری در روز چهارشنبه (۲۷ دی ماه ۱۴۰۲) انجام می‌شود. شمش‌ها به صورت یک کیلویی عرضه می‌شود و عرضه کنندگان تمام افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی خواهند بود.

متقاضیان طلا نیز رسته تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند و همچنین بانک مرکزی نیز به عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.

حراج در گذشته از طریق بانک کارگشایی انجام می‌شد، اما از این به بعد به شکل مدون و با مقررات از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.