تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 6:30
کد خبر : 11509

دولت سیزدهم در عمل به مردم میدان داد

دولت سیزدهم در عمل به مردم میدان داد
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در حوزه‌های مختلف در کشور هر کجا که به مردم نقش داده شد موفق بوده‌ایم‌، گفت: دولت سیزدهم در عمل به مردم میدان داده است.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در اولین اجلاسیه ملی مردمی‌سازی دولت گفت: انقلاب اسلامی بر مبنای انقلاب دینی است و قرآن کریم برای تربیت انسان‌ها آمده است و هدف نهایی آن را اقامه قسط و عدل می‌داند.

رئیسی جمهور تصریح کرد: تربیت انبیاء و آموزه‌های قرآنی برای آن است که مردم عدالت را اجرا کنند و انقلاب اسلامی ما هم انقلابی مردم پایه بوده است.

رئیسی اظهار داشت: انقلاب شکوهمند ما انقلابی بود که مردم با رهبری امام آن را به پیروزی رساندند.

وی با اشاره به نقش نیروهای مسلح در دفاع از انقلاب تاکید کرد: نیروهای مسلح تلاش بسیاری کردند تا در جبهه حق، نظام مقدس جمهوری اسلامی حفظ شود.

رییسی جمهور گفت: نیروهای سپاه و ارتش در کنار نیروهای مردمی بودند که در دفاع مقدس نقش محوری داشتند.

رئیسی اظهار داشت: آنچه که قوت قلب نیروهای مسلح در میدان نبرد بود حضور نیروهای مردمی بسیج در جنگ بود.

وی ادامه داد: آنجایی که به مردم نقش داده شده است، در حوزه‌های مختلف موفق بوده‌ایم و آنجا که نقش داده نشده است آنجا ما دچار مشکل شده‌ایم.

رییس جمهور با اشاره به اهمیت نقش مردم در جامعه اذعان داشت: امروز با حضور مردم در بخش‌های مختلف هیچ مشکلی وجود ندارد و حضور مخالفین و معاندین و توطئه‌های آنان توسط گزارش‌های مردمی کشف و خنثی می‌شود.

وی تاکید کرد: دیروز بزرگان انقلاب فرمودند ارتش ۲۰ میلیونی و امروز این عدد افزایش یافته است. چون مردم خود گزارش می‌دهند و حتی در ادارات نیز در کنار نیروهای نظارتی و حراستی، با فسادها مبارزه می‌کنند.

حجت الاسلام رییسی بیان داشت: طرح حضور مردم در سلامت و امنیت بسیار مهم است و درست است که ما در هر حوزه‌ای از جمله در بخش سلامت نیرو داریم اما نقش و حضور مردم در ارتقا سلامت جامعه بسیار جدی است.

رییس جمهور با اشاره نقش مردم در دوران فراگیری ویروس کرونا، گفت: در زمان کرونا کمک‌های مومنانه مردمی با هدایت رهبری صورت می‌گرفت به گونه‌ای که مساجد و تکایا برای کمک‌های مومنانه فعال بودند و حتی به کسانی که در کسب و کارهای خود مشکل داشتند کمک‌های بزرگ مردمی صورت گرفت.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: زمانی که دولت کارش را آغاز کرد روزی ۷۰۰ قربانی کرونایی داشتیم و خانواده‌های زیادی عزادار می‌شدند ولی آنچه که در آن ایام به مردم آرامش می‌داد خود مردم بودند.

وی ادامه داد: هرچند ما تلاش‌های خود را در دولت برای مبارزه با کرونا انجام دادیم اما احساس می‌کردیم که مردم در کنار ما هستند و با ما همراهی می‌کنند.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به جذب نیروهای متخصص مردمی در نهادها و ادارات به عنوان مشاور تصریح کرد: تمام شوراهای اداری در سراسر کشور لازم است از جمع‌های نخبگانی بهره ببرند. لازم است از پیشکسوتان، استادان دانشگاه و مردم بهره کافی را ببرند و از آنها کمک بگیرید.

رییس جمهور با اشاره به نقش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در قانون اساسی گفت: اقتصاد دولتی، بخش خصوصی و تعاونی در قانون اساسی به عنوان سه بخش اصلی اقتصادی کشور آورده شده است و باید دولت و تصدیگری خود را کاهش داده و به جنبه‌های نظارتی خود بیفزاید.

وی تأکید کرد: تولید، توزیع، صادرات و واردات می‌تواند به دست مردم انجام گیرد. مردم آمادگی دارند در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند.

رییس جمهور ادامه داد: در زمینه مسائل اجتماعی و آسیب‌های این حوزه از جمله در طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، مفاسد اجتماعی و اخلاقی با نقش‌آفرینی مردم می‌توانیم شاهد جدی کاهش این آسیب‌ها باشیم.

حجت الاسلام رییسی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ در جامعه گفت: در فرهنگ هم همین است زیرا نقش اثرگذار مسجد و هیئت‌ها که پشتوانه امنیت ملی در جامعه هستند، جدی و اثر گذار است و باید در نظر گرفته شود. این اماکن کارکردهای مختلفی دارد، یک کارکرد آن معرفت‌افزایی است و کارکردهای دیگر آن انجام امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است تا همکاری، همگرایی و هم‌بستگی یک محله، صنف و قشر در کنار هم را فراهم کند. ضمن آنکه در موضوعات علمی هم نقش مردم و موسسات دانش‌بنیان بسیار بالاست.

رییس جمهور با اشاره به افزایش ارتباط دولت با شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد: تا قبل از این دولت وزارت نفت با ده‌ها شرکت دانش‌بنیان ارتباط داشت اما امروز این عدد به ۵۰۰ حدود شرکت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در روستاهای خراسان جنوبی گروه‌های جهادی مشغول آبرسانی به روستاها هستند. ۱۰ هزار روستا برای آبرسانی در دستور کار هستند که در ۳ هزار ۵۰۰ روستا این کار نهایی شده و مابقی هم در آینده آبرسانی خواهند شد.

رئیسی با بیان اینکه در قانون اساسی ۳ نوع اقتصاد از جمله اقتصاد دولتی، بخش خصوصی و تعاونی وجود دارد، گفت: بعضی از خصوصی سازی ها در کشور اتفاق افتاد که به درستی در آنها عمل نشد که این امر باعث ناراحتی مردم شد.

وی ادامه داد: اصل خصوصی سازی، میدان دادن به بخش خصوصی، تعاونی‌ها و افراد کارآمد است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این حماسه باشکوهی که در اربعین حسینی (ع) خلق خواهد شد معتقدم همه دستگاه‌ها باید کمک کنند اما نقش اصلی را باید موکب داران و مسئولان ایرانی و عراقی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مردم بسیار نقش آفرینند و نقش آنها بی بدیل است، عنوان کرد: دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید یک برنامه ریزی دقیقی برای مردمی کردن امور داشته باشند. باید دستیار مردمی را با حضور گرم نخبگانی و بخش‌های فعال به کار گرفته شود تا بتوان مسئله مردمی کردن هر ماموریت یک سازوکاری تلقی شود وگرنه صرف گفتن مردمی بودن کارها مردمی نمی‌شود.

رئیسی افزود: همه بخش‌ها و دستگاه‌های اداری باید برنامه دقیقی جهت مردمی کردن ماموریت خودشان داشته باشند و نقش حلقه‌های میانی که رهبری فرمودند نقش بسیار اثر گذاری است.

وی بیان کرد: برای هر تصمیمی باید یک پیوست مردمی کردن کار وجود داشته باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید نیروی موفق را در دستگاه‌ها تقویت و به او میدان داد، گفت: اگر فرمانداری موفق بوده حتماً تثبیتش کنید تا در جایگاه خود بماند.

وی تصریح کرد: نیروهای حزب الهی و انقلابی اهل عمل باید مورد تقویت قرار گیرند و اگر افرادی از بیرون فشار می‌آوردند مهم ایستادگی آن مدیر در برابر فشارهاست.

رئیسی گفت: توصیه به نیروهای دولتی وجود دارد اما مسئولیت با مسئولین دولتی است و اجازه ندهند که به آنها فشار وارد شود تا نیروهای کارآمد زیر سوال قرار گیرند. ما باید تا آخر از نیروی کارآمد خود حمایت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان اداری و استخدامی باید به دنبال طرحی مبنی بر اینکه چگونه نیروهای مردمی در سازمان‌ها نقش داشته باشند، داشته باشد، عنوان کرد: باید سازوکاری برای میدان دادن به مردم به نحوی آماده شود که همه دستگاه‌ها در کنار خود مردم را ببینند.

وی افزود: مردمی شدن امور هزینه‌ها را کاهش و نشاط اجتماعی و سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم پایه تحول و رشد و شکوفایی در کشور هستند، اظهار کرد: به همه دستگاه‌ها توصیه می‌کنم در جهت مردمی کردن دستگاه خودشان حرکت تحولی داشته باشند. اگر نیرویی تحول خواه نیست حتماً این نیرو را از جلوی پای نیروهای تحول خواه کنار بزنید تا تحول در دستگاه‌ها اتفاق افتد.

وی خطاب به دستگاه‌هایی که به هر دلیل در جهت مردمی سازی توفیقی نداشتند گفت: حتماً با نگاه تحولی طرحی نو دراندازند. زمان زیادی از دولت ما گذشته است و می‌شد در این مدت اقداماتی توسط دستگاه‌ها در جهت مردمی سازی انجام می‌شد اما آن چنان که باید موفق نبودند لذا باید در این‌باره کار با جدیت دنبال شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.