تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 5:06
کد خبر : 10538

جشنواره گل محمدی بام ایران در ایستگاه پانزدهم

جشنواره گل محمدی بام ایران در ایستگاه پانزدهم
جشنواره گل محمدی بخش لاله زار در شهرستان بردسیر که با سه هزار متر ارتفاع بام ایران نام دارد امروز جمعه دوم تیر ۱۴۰۲ در ایستگاه پانزدهم برای شروعی زیباتر با عطر گل نفسی تازه کرد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، جشنواره گل محمدی لاله زار که امروز بر فراز تپه ای در بخش لاله زار با حضور معاونان استاندار، برخی مدیران کل استانی، مدیران رسانه ها، فرماندار بردسیر، خبرنگاران و جمعی از مردم فرهنگ دوست و البته کشاورزان برگزار شد، کلید افتتاحش را روز جمعه هفته گذشته در گلزار شهدای کرمان و در جوار مرقد مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در قفل چرخانده بودند و با گلاب ناب، صورت قبر شهدا را شستند.

امروز مراسم رسمی این جشنواره درحالی برگزار شد که محل برگزاری جشنواره با حضور گستره مردم که از روز قبل در این منطقه حضور یافته بودند به میعادگاه گردشگران حتی از استان‌های همجوار تبدیل شده بود.

اهالی بام ایران با سه هزار متر ارتفاع از سطح دریا از روز گذشته میزبان گردشگران و طبیعت دوستان این آب و خاک هستند تا امروز ریه را دمی در جشنواره گل محمدی از ابدیت پر و خالی بکنند.
این جشنواره با مشارکت جهاد کشاورزی، شهرداری، فرمانداری، میراث‌فرهنگی و دیگر نهادهای متولی برگزار شده است.

این جشنواره صبح امروز برای دقایقی از شبکه های سراسری و در مدت زمان بیشتری از شبکه استانی پخش زنده داشت و با نشان دادن لحظاتی از یک عروسی محلی در لاله زار، پای سنت های دیرین و زیبای این منطقه را نیز به جشنواره پانزدهم گل محمدی باز کرد و برای دقایقی چشم و گوش میهمانان را به روی سنت های حسنه این دیار در بحث شیرین ازدواج گشود.

لاله زار بردسیر که به آب و هوای بی نظیر و بی نهایت خنک، گلستان های وسیع گل محمدی و عطر ناب گلاب با غلظت عصاره ۹۸ درصدی گلهایش، بیش از هر اقلیم دیگر ایران سربلند است و با سه هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا به بلندترین شهر ایران مفتخر است و بام ایران نیز نام دارد، گوی سبقت را در ارتفاع از شهرکرد که به علت مرتفع ترین مرکز استان ربوده است.
لاله زار در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهر بردسیر و مرکز شهرستان بردسیر نیز در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوای خنک است به طوری که این روزها باوجود گرمای هوا در بیشتر نقاط کشور، شب ها در بعضی نقاط لاله زار، بدون استفاده از پتو یا بخاری، شهروندان دچار مشکل خواهند شد.

جشنواره گل محمدی لاله زار بردسیر در ایستگاه پانزدهم

سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان کرمان تولید می‌ شود
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان نیز در این آیین با بیان اینکه استان کرمان قطب کشاورزی ایران است گفت: سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان کرمان تولید می‌ شود.
علی بیگ زاده با بیان اینکه بردسیر یکی از شهرستان‌های مستعد در بخش کشاورزی در استان کرمان است ادامه داد: سطح زیر کشت کشاورزی بردسیر چهار هزار و ۲۰۰ هکتار است که سه هزار و ۵۰۰ هکتار آن به کشت گل محمدی اختصاص دارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان افزود: کاشت گیاهان دارویی با مصرف اندک آب جزو سیاست‌های راهبردی بخش کشاورزی استان کرمان است.

جشنواره گل محمدی لاله زار بردسیر در ایستگاه پانزدهم

نماینده مجلس: سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی بردسیر زیر کشت گل محمدی قرار دارد

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران آغازین پانزدهمین جشنواره گل محمدی لاله زار کشتزارهای گل محمدی و این جشنواره را حاصل تلاش‌ مسئولان و مردم این شهرستان در گذشته دانست و گفت: مسئولان و مدیران استان کارهایی را انجام دهند که همانند استاد صنعتی ماندگار شوند.
شهباز حسن پور اظهار داشت: از استاندار فداکار، ولایی و تلاشگر استان کرمان تشکر می کنم و تقدیر از استاندار به نوعی تقدیر از تمام کارگزاران نظام است.
وی با بیان اینکه روی سخنم با مدیران استان کرمان است گفت: آنچه را در این منطقه شاهد هستیم صدقه جاریه اقدامات استاد صنعتی در گذشته است.
نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نام استاد صنعتی تا دنیا باقی و ماندگار است ادامه داد: او با این اقدام ماندگار و خیرخواهانه ماندگار شده است لذا مدیران، رییس جمهور و وزیران، کار ماندگار در کشور انجام دهند تا در تاریخ ماندگار شوند.
وی همچنین ضمن تقدیر از رییس جمهور مردمی، ولایی و مکتبی و وزیر کشور گفت: برخی از همکاران بنده بی جهت صحبت هایی کردند که از وزیر کشور تشکر می کنم و حمایت خودم را از شخص وزیر اعلام می کنم.

حسن پور خطاب به وزرا بیان کرد: حال مردم و وضعیت معیشت مردم این منطقه خوب نیست زیرا قیمت گل محمدی ۱۰ درصد از سال گذشته کمتر شده است که انتظار داریم مسئولان با فوریت این مهم را پیگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه امسال سه هزار و ۵۰۰ هکتار در سطح شهرستان بردسیر زیر کشت گل محمدی قرار دارد اظهار کرد: اگر قرار است این صدقه جاریه افزایش پیدا کند و همانطور که لاله زار و بردسیر و سیرجان به بهشتی زیبا تبدیل شده سایر مناطق استان کرمان نیز ظرفیت های زیادی دارند.
حسن پور با تاکید بر اینکه قیمت گل محمدی کاهش یافته و کشاورزان از این موضوع ناراحت هستند افزود: دولت ها در ۱۰۰ سال گذشته تجار خوبی نبودند و بعد از این هم نخواهند بود لذا باید کار را به مردم واگذار کرد.

جشنواره گل محمدی لاله زار بردسیر در ایستگاه پانزدهم

سالانه بیش از هفت هزار تن گل و گلاب در بردسیر تولید می‌شود

فرماندار شهرستان بردسیر نیز پانزدهمین جشنواره گل محمدی لاله زار را حاصل ۲ ماه تلاش مدیران و مردم شهرستان بردسیر دانست.
حمزه وفایی از مردم برای حضور در دیدن گلزارهای گل محمدی لاله زار و استشمام عطر گل در این منطقه دعوت کرد.
فرماندار بردسیر اضافه کرد: سالانه بیش از هفت هزار تن گل و گلاب در بردسیر تولید می‌شود و سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در لاله‌زار وجود دارد.

اعلام قیمت خرید توافقی
رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمان نیز سطح زیر کشت گل محمدی در استان را چهار هزار و ۸۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: در بردسیر سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت گل محمدی قرار دارد.

داود بیگلری با اشاره به اقدام ارزشمند استاد صنعتی در توسعه کشت گل محمدی در این منطقه افزود: باید توسعه فراوری این محصول بیشتر در دستور کار قرار گیرد تا فراتر از آنچه هست جلوه صادراتی به خود بگیرد و نتیجه آن را در زندگی کشاورزان شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در سیرجان هم توسعه کشت گل محمدی در دستور کار قرار دارد که اقداماتی نیز در این راستا انجام شده اما نیازمند توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی تکمیلی است که مورد توجه قرار دارد.

وی بیان کرد: شبکه تعاون روستایی به قیمت گذاری گل محمدی ورود کرده که با این اوصاف غنچه گل کیلویی ۷۲ هزار تومان به صورت نقدی، ۷۵ هزار تومان به صورت پرداخت ۲ ماهه و همچنین گل محمدی با قیمت ۴۵ هزار تومان به صورت ۵۰ درصد نقدی قیمت گذاری شد که البته قیمت باید بالاتر از این مقدار باشد زیرا هزینه های تولید بالاست.

بانوی گل کرمان

استاد صنعتی (کارآفرین، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ادیان باستان، درگذشته ۱۳۸۸) و همسرش شهیندخت سرلتی، بانی کاشت گل محمدی در منطقه لاله زار بودند.
این زوج خیر از سال ۱۳۵۶ گل کاری را در شرایطی در لاله زار آغاز کردند که مورد تمسخر برخی شهروندان نیز بومی قرار می گرفتند. سال ها گذشت تا مردم به ارزش گل محمدی پی بردند و کشت آن را در کنار سایر محصولات کشاورزی خود آغاز کردند و امروز دعاگوی حرکت بانوی گل سرخ هستند.
فیلم بانوی گل سرخ (به انگلیسی: Lady of the Roses) ساخته مجتبی میرطهماسب، مستندساز ایرانی است. بانوی گل سرخ نامی است برای شهین‌دخت سرلتی (صنعتی) بانویی که قبل از انقلاب به منطقه لاله زار کرمان رفت و آنطور که روایت شده گُل را جایگزین خشخاش، و گُلاب را جایگزین تریاک کرد و کار به جایی رساند که گلاب تولیدی حاصل از آن فعالیت ها سرنوشت کشاورزی یک منطقه را دگرگون کرد.
لاله زار علاوه بر گل محمدی، مستعد رویش انواع گیاهان دارویی است و همچنین از جمله مرغوب ترین سیب زمینی استان در این دیار به عمل می آید.
آب و هوای خنک و زیبای بخش لاله زار در کنار صدها جاذبه دیگر استان کرمان درحالی است که دیار کریمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.
ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیریکی پیچ از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.