تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آبان 1401 - 7:45
کد خبر : 5317

توسعه روابط فرهنگی تهران – دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه

توسعه روابط فرهنگی تهران – دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه
هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمهوری تاجیکستان برگزار می‌شود.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، وزرای فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان پس از ۱۴ سال وقفه در روابط فرهنگی و هنری، در نخستین دیدار، تهران- دوشنبه در مهرماه سال جاری طی برگزاری هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران بر همکاری‌های دوجانبه و همچنین توسعه روابط و تعاملات فرهنگی و هنری در همه عرصه ها تاکید کردند.

در دیدار ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ – خانم زلفیه دولت زاده وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان و محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برای نخستین بار در دولت مردمی پای میز مذاکره نشسته و پس از گفت و گوی مفصل در نهایت دو طرف بر توسعه روابط و تعاملات فرهنگی در همه عرصه ها و حوزه های فرهنگ، هنر و رسانه تاکید کردند.

توسعه روابط فرهنگی تهران دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با اشاره به گفت و گوی دو جانبه با همتای تاجیکستانی خود، از اعلام آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران برای همکاریهای همه جانبه در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری و رسانه ای از جمله سینما، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و ادبیات ، چاپ و نشر و … خبر داد.

اسماعیلی با اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی، گفت: طی یکسال اخیر بیش از هشت وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف منطقه در تهران حضور پیدا کرده‌ و در قالب چندین سفر با وزرای فرهنگ سایر کشورها دیدار و مذاکراتی صورت گرفته است که در راستای این دیدارهای مشترک، تفاهم‌نامه های فرهنگی و هنری خوبی به امضای طرفین رسید.

تاکید بر ادامه سیاست همگرایی ملی و منطقه‌ای دولت مردمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی، تاریخی و … ایرانیان با ملت تاجیکستان اشاره کرد و گفت: براساس این مشترکات و درادامه سیاست همگرایی ملی و منطقه‌ای دولت مردمی، میزبان دیدار دوجانبه با وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان هستیم از این رو افتتاح هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران نیز در همین راستا در حال انجام است.

ملت ایران و تاجیکستان‌ یکدیگر را مانند ملت واحد می‌ دانند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه ایران و تاجیکستان دو کشور بزرگ همراه با تاریخ، فرهنگ و مدنیت مشترک هستند، اظهار داشت: ملت ایران و تاجیک‌ یکدیگر را مانند ملت واحد می‌ دانند، چرا که دارای تاریخ مشترک بوده و نسبت به هم علقه وعاطفه خاصی دارند.

توسعه روابط فرهنگی تهران دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه

وی از اشتراک زبان فارسی به عنوان عاملی مهم پیوند دو ملت یاد کرد و گفت: ایران و تاجیکستان همچنین از تاریخ ادبیات مشترکی بهره مند هستند که این مهم باعث توسعه این زمینه میان دو ملت خواهد شد.

تاکید بر همکاری های سینمایی، کتاب، موسیقی و تجسمی

اسماعیلی همچنین هدف از این سفر و دیدارهای دوجانبه را در دستور کار قرار دادن گسترش تعاملات فرهنگی میان ایران و تاجیکستان بویژه در حوزه‌های سینما، موسیقی، تجسمی، کتاب و دیگر حوزه های فرهنگی و هنری دانست و تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره در دولت سیزدهم، هیچ منعی برای گسترش تعاملات فرهنگی با کشور دوست و برادر تاجیکستان ندارد.

برگزاری هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان

وی از تفاهم برای برگزاری هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان با حضور خودش خبر داد و گفت: با افتخار مهمان همکارم سرکار خانم زلفیه دولت زاده در شهر زیبای دوشنبه خواهم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عزم و اراده روئسای جمهور اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان برای گسترش روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: این مهم نشانگر این است که هدف دو کشور گسترش مناسبات و ارتباطات در زمینه ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ،فرهنگی، هنری و ادبی در سطحی عالی است.

ابلاغ سلام مردم تاجیکستان به مردم ایران

وزیرفرهنگ جمهوری تاجیکستان نیز دراین دیدار دو جانبه با قدردانی از میزبانی و مهمان نوازی مردم ایران، گفت: به نمایندگی از مردم شریف تاجیکستان و فرهنگیان این کشور خدمت یکایک شما برادران و خواهران عزیزم در ایران درود و سلام می‌فرستم.

دیدار با حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر برنامه های زلفیه دولت زاده در مدت اقامت وی در ایران بود.

توسعه روابط فرهنگی تهران دوشنبه پس از ۱۴ سال وقفه

تاکید بر اجرایی شدن قراردادهای همکاری فرهنگی

به گفته وی، قراردادهای همکاری فرهنگی را در نظر داریم که در مرحله اجرایی قرار گرفته‌اند.

اینک و در هفته دوم آبان ماه ۱۴۰۱، کمتر از یکماه از سفر وزیر فرهنگ کشور دوست و برادر تاجیکستان و برپایی هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در سه نقطه ایران (تهران، تبریز و شیراز) می گذرد که دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به دعوت رسمی وزیر فرهنگ تاجیکستان عازم این کشور می شود.

در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تاجیکستان بنا است هفته فرهنگی ایران در این کشور افتتاح شود. همچنین در این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر ایران زمین برگزار خواهد شد، برخی از ظرفیت ها، تولیدات، دستاوردها و توانمندیها و خلاقیت های هنرمندان ایران اسلامی در عرصه های مختلف هنری تجسمی، موسیقی و … به نمایش در خواهد آمد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.