تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 6:58
کد خبر : 12658

توجه به امنیت سیاسی و اقتصادی پایه‌ روابط ایران و امارات است

توجه به امنیت سیاسی و اقتصادی پایه‌ روابط ایران و امارات است
رئیس مجلس گفت: توجه به امنیت سیاسی و اقتصادی پایه‌های روابط دوجانبه ایران و امارات است

به گزارش نسیم صبا از مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که روز گذشته به‌منظور سفری دو روزه و با هدف توسعه روابط دوجانبه وارد ابوظبی شده بود، پیش از ظهر امروز (جمعه، ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۲) ضمن حضور در نشست دوجانبه هیئت‌های پارلمانی ایران و امارات، با همتای خود «صقر غباش» رئیس مجلس ملی امارات متحده عربی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف ضمن تشکر از مهمان‌نوازی ریاست مجلس ملی امارات متحده عربی در جریان میزبانی از هیأت پارلمانی ایرانی، گفت: امیدوارم این سفر که با هدف روند رو به رشد مراودات و مناسبات سیاسی، اقتصادی دو کشور و ارتقای سطح روابط پارلمانی میان دو کشور است بتواند نقطه عطفی برای این هدفگذاری باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط با همسایگان را به‌عنوان اولویت نخست و سیاست قطعی در سیاست خارجی خود قرار داده است، اظهار داشت: نگاه راهبردی به کشورهای همسایه می‌تواند روابط دوجانبه در ابعاد مختلف را توسعه داده و امنیت و صلح پایدار را ایجاد کرده، کشورهای جهان اسلام و امت اسلامی را در مسیر همکاری و وحدت قرار داده و در نهایت توسعه و پیشرفت را در جنوب غرب آسیا رقم بزند.

وی همچنین با اشاره به موضوع مهم عضویت ایران و امارات در مجموعه بریکس، عنوان کرد: این اتفاق، فرصت مناسبی برای گسترش روابط دوجانبه جهت تأثیرگذاری در روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی میان کشورهای مجموعه بریکس است به ویژه اینکه موقعیت جغرافیایی ایران و امارات به گونه‌ای است که می‌تواند در ابعاد مختلف اقتصادی از جمله حمل‌ونقل، انرژی و دانش‌بنیان اثرگذار باشد.

قالیباف چین، روسیه و هند را سه کشور بزرگ به لحاظ سیاسی، اقتصادی و جمعیت توصیف کرد و افزود: از این رو عضویت ایران و امارات در مجموعه بریکس و همکاری با این کشورها فرصتی است که به لحاظ جغرافیایی بسیار تأثیرگذار خواهد بود و فرصت بزرگ اقتصادی را حتی در خارج از منطقه و در اوراسیا در اختیار امارات و ایران قرار داده از این رو باید به این حلقه مهم اقتصادی توجه کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: حادثه و جنگ تلخ اوکراین باعث شده اهمیت اوراسیا به لحاظ ژئوپلیتیکی و حمل‌ونقل کالا بسیار تأثیرگذار باشد. ما همواره جنگ را محکوم کرده و می‌کنیم اما معتقدیم بانی و ریشه این جنگ ناتو و آمریکا هستند که اراده‌ای برای پایان این جنگ ندارند.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت تأثیر گسترده روابط دوجانبه امارات و ایران، آن را در سطح منطقه‌ای و جهانی بسیار کلیدی خواند و عنوان کرد: دو کشور باید به صورت پایاپای به امنیت سیاسی و اقتصادی اهمیت داده و آن را از پایه‌های روابط دوجانبه بدانند که لازمه رشد دو کشور و ایجاد امنیت برای آنها در منطقه و توجه به این مسائل خواهد بود.

قالیباف اضافه کرد: در این مسیر هر کس بخواهد خللی در امنیت پایدار منطقه و دو کشور وارد کند، قطعاً دشمن مشترک ما و شما خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر ضرورت ارتباط مستمر گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور، خاطرنشان کرد: موضوعات دیدار بعدی ما پیگیری توافقات صورت گرفته و چگونگی طی مسیر به سمت توسعه و پیشرفت دو کشور خواهد بود.

رئیس مجلس ملی امارات: سفر قالیباف نقطه عطفی در روابط امارات و ایران و انگیزه‌ای برای توسعه روابط است

«صقر غباش» ضمن خوشآمدگویی و خیر مقدم به رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به امارات و حضور در مجلس ملی این کشور، گفت: دیدارهای این سفر دو روزه، بسیار صریح، شفاف و صادقانه بود که حاکی از اراده سیاسی بالای دو طرف و آغازی برای برقراری سفرهای مستمر میان دو کشور خواهد بود.

رئیس مجلس ملی امارات با بیان اینکه به زودی شاهد آثار این دیدارها در ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه خواهیم بود، اظهار کرد: اطمینان دارم سفر جنابعالی و همکارانتان به امارات نقطه عطفی در روابط میان دو کشور به حساب می‌آید و انگیزه قوی برای توسعه روابط میان دو کشور خواهد بود تا پایه‌های روابط خود را تقویت کنیم.

وی با اشاره به نامحدود بودن روابط اقتصادی و تجاری و افق همکاری‌هایی که در این حوزه وجود دارد، یادآور شد: روز گذشته گفت‌وگوهای مهمی شکل گرفت که می‌تواند باعث تعمیق روابط شود که از جمله آن، ادامه اجرای پروژه‌های مشترک میان دو کشور است که باعث اشتغال‌زایی و برقراری صلح، امنیت و ثبات در منطقه می‌شود و امروز روز جبران گذشته‌هایی است که فرصت‌های آن را از دست داده‌ایم.

غباش ضمن قدردانی از سیاست ایران برای برقراری امنیت و استقرار صلح در منطقه، آن را به‌عنوان نقطه مشترک میان دو کشور دانست و افزود: امارات و ایران اراده اقدامات مشترک برای این موضوع را دارند چنانچه در دیدارهای استراتژیک این سفر نیز بر آن تأکید شد؛ جوهره این دیدارها نگاه صادقانه و باور عمیق به مسائل مشترک دوجانبه است.

رئیس مجلس ملی امارات با اشاره به اهمیت عضویت امارات و ایران در بریکس، عنوان کرد: این عضویت نکته مثبتی برای این مجموعه خواهد بود و با توجه به ظرفیت همکاری‌های مشترکی که در این گروه وجود دارد می‌توانیم به سمت پیشرفت کشورها حرکت کنیم؛ موضوع مهم دیگری که در مجموعه بریکس وجود دارد این است که این گروه نشان داده امروز دنیا به سمت چندقطبی شدن در حال حرکت است و کشورها با همکاری هم می‌توانند مسیر توسعه را طی کنند.

وی همچنین مدل روابط میان امارات و ایران را الگویی برای توسعه روابط سایر کشورهای خاورمیانه توصیف کرد و گفت: معتقدیم با حضور و فعالیت اشخاصی چون شما که از علم، حکمت و سیاست بالایی برخوردارید، روابط میان دو کشور به الگویی برای برقراری روابط میان سایر کشورها خواهد شد.

گفتنی است، صقر غباش رئیس مجلس ملی امارات از قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در اجلاس کوپ ۲۸، بیست و هشتمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون «چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل برای مسئله تغییرات اقلیمی» که در سال میلادی جاری در امارات متحده عربی برگزار می‌شود، دعوت رسمی به عمل آورد.

همچنین پس از پایان این دیدار، دکتر قالیباف رئیس مجلس به همراه هیأت پارلمانی کشورمان از ساختمان مجلس ملی امارات و صحن پارلمان بازدید کردند.

شبیب جویجری رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و امارات، محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه مجلس، حسین حسین‌زاده نماینده لارستان و فاطمه رحمانی نماینده مشهد رئیس مجلس را در این دیدار همراهی می‌کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.