تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 6:58
کد خبر : 16202

تصویر انتخابات ایران در قاب رسانه‌های خارجی

تصویر انتخابات ایران در قاب رسانه‌های خارجی
- رسانه‌های جهان، امروز (جمعه) روایتگر حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای بودند و این حضور را عامل افزایش اقتدار منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کردند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشت: ایرانی ها امروز برای انتخاب اعضای مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری پای صندوق های رای رفتند.

یکی از رای دهندگان که خود را ناصر رنجبر ۳۴ ساله معرفی کرد، در گفت‌وگو با الجزیره، شرکت در انتخابات را وظیفه دینی دانست و هدف از شرکت در انتخابات را پیروی از فرامین رهبری ایران اعلام کرد.

الجزیره با اشاره به حضور طیف های مختلف سیاسی از اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در انتخابات امروز، پیش بینی کرد اصولگرایان اکثریت را در مجلس آینده به دست بگیرند.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز از آسان سازی شرایط رای گیری در ایران و تایید نامزدهای بیشتر از سوی شورای نگهبان نسبت به دوره های گذشته خبر داد.

این رسانه غربی با اشاره به ناآرامی های سال گذشته ایران، رای گیری امروز را رای مردم ایران به مشروعیت جمهوری اسلامی و عامل افزایش قدرت آن در منطقه و جهان دانست.

شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی‌نیوز» آمریکا نیز با پوشش کامل فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمان رای دادن، نوشت: رهبری ایران، شرکت در انتخابات را عامل خوشحالی دوستان و ناراحتی دشمنان اعلام کردند.

این رسانه آمریکایی مدعی شد که در ۲ دهه گذشته، مجلس ایران در کنترل افراد ضدآمریکایی بوده است و افزود: مردم ایران برای انتخاب ۲۹۰ نماینده از میان ۱۵ هزار نامزد، امروز پای صندوق های رای رفتند.

«ای‌بی‌سی‌نیوز» درباره حضور نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی نیز نوشت: پنج کرسی از کرسی های مجلس شورای اسلامی به اقلیت های دینی تعلق دارد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی دوپهلو ضمن اینکه تلاش داشت موضوع اقتصاد و شرایط سیاسی-اجتماعی ایران را به انتخابات ربط دهد، نوشت: ایرانی ها در حالی روز جمعه پای صندوق های رای رفتند که این انتخابات، آزمونی برای مشروعیت حاکمیت جمهوری اسلامی است.

سی‌ان‌ان: شرکت در انتخابات ایران رای به مقاومت فلسطین است

شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان نیز، تحولات غزه و تاثیر نمادین مقاومت مردم فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست بر انتخابات در ایران را یادآور شد.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی نوشت: بیشتر مردم ایران روحیات ضداسرائیلی دارند و با جنگ اسرائیل علیه مردم غزه مخالف هستند و شرکت در انتخابات را رای به مقاومت می دانند.

این رسانه با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات امروز، پیش بینی کرد که میزان مشارکت در روستاها و شهرهای کوچک بیشتر از سایر مناطق باشد.

آناتولی: مردم ایران از ساعات اولیه پای صندوق رای حاضر شدند

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز حضور بسیاری از مردم در اولین ساعات شروع رای گیری را یادآور شد و نوشت: ایرانی ها در اولین ساعات روز جمعه، برای انتخاب اعضای جدید مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان عازم مراکز رای گیری شدند.

این رسانه درباره رقابت فهرست های انتخاباتی با یکدیگر نیز نوشت: اصولگرایان توانستند ائتلاف های قدرتمندی را در این انتخابات تشکیل دهند و با فهرست های متنوع انتخاباتی حضور دارند اما اصلاح طلبان و اعتدالگرایان ائتلاف های ضعیفی را تشکیل داده اند.

آناتولی با اشاره به تمدید زمان انتخابات در انتخابات های گذشته و هجوم مردم به صندوق های رای در ساعات پایانی، پیش بینی کرد که انتخابات امروز نیز تمدید شود.

دویچه‌وله: محبوبیت جمهوری اسلامی پای صندوق رای به نمایش در می‌آید

خبرگزاری دویچه وله آلمان نیز شروع انتخابات پارلمانی و مجلس خبرگان در ایران را در راس اخبار خود قرار داد و نوشت: میزان محبوبیت جمهوری اسلامی امروز پای صندوق رای به نمایش در می‌آید.

این رسانه غربی به تحریم ها علیه ایران و نقش جمهوری اسلامی در رهبری محور مقاومت اشاره کرد و انتخابات امروز را در نحوه مواجهه جهان با تهران موثر دانست.

یورونیوز: انتخابات امروز رقابت بین ۲ نسل از انقلاب است

شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز رای امروز مردم ایران را رای به جمهوری اسلامی و به ویژه رای به رهبر معظم انقلاب ارزیابی و تاکید کرد: نسل جدید نیروهای انقلابی ایران در انتخابات امروز با نسل قدیمی این انقلاب به رقابت می پردازند.

شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ نیز رای دادن رهبر معظم انقلاب در اولین ساعات شروع رای گیری را در صدر اخبار خود قرار داد و نوشت: «این انتخابات به خاطر اینکه نخستین انتخابات پس از ناآرامی های سال گذشته است، برای مردم ایران اهمیت فراوانی دارد».

این رسانه غربی به تحولات منطقه و نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی در ثبات منطقه ای اشاره کرد و نوشت: این انتخابات در زمانی برگزار می شود که نیروهای متحد ایران در غزه، لبنان، یمن، سوریه و عراق با اسرائیل می جنگند.

فرانس۲۴ پیش بینی کرد که اصولگرایان در هر ۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، پیروز شوند.

اعتراف رسانه صهیونیستی به حضور باشکوه مردم در انتخابات

شبکه تلویزیونی صهیونیستی آی۲۴نیوز نیز در گزارشی درباره انتخابات امروز نوشت: رهبری ایران در حالی اول صبح در انتخابات شرکت کرد و رای داد که وی رای دادن را موجب یاس آمریکا و اسرائیل دانست.

این رسانه صهیونیستی فیلمی از صفوف طویل مردم در حرم مطهر شاهچراغ شیراز منتشر کرد و نوشت: پیش از شروع ساعات رای گیری، مردم برای رای دادن صف کشیده اند.

آی۲۴نیوز، مشارکت امروز مردم در انتخابات را آزمون حمایت از جمهوری اسلامی در شرایط بد اقتصادی ارزیابی کرد.

بلومبرگ: انتخابات امروز ایران پیام اقتدار به آمریکاست

خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی با اشاره به تنش بین ایران و آمریکا به خاطر حمایت تهران از مقاومت فلسطین، نوشت: در شرایطی که تنش ها بین تهران و واشنگتن به خاطر حمایت از یمن و غزه، تشدید شده است ایرانی ها با حضور در پای صندوق های رای می خواهند پیام اقتدار به آمریکایی ها بفرستند.

این رسانه غربی نوشت: شرکت مردم ایران در انتخابات به نوعی حمایت از سیاست جمهوری اسلامی در پشتیبانی از مقاومت فلسطین است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با بازتاب گسترده فرمایشات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری ایران درباره اهمیت حضور مردم در پای صندوق های رای، نوشت: در سرمای زیر صفر درجه برخی از مناطق ایران و از جمله تهران، بسیاری از شعبه های اخذ رای شلوغ بودو

این رسانه غربی افزود: رای گیری حتی ساعاتی پس از اتمام وقت معمول ادامه داشت و مقام ها مجبور به تمدید وقت برای گرفتن رای افرادی شدند که آخر وقت آمده بودند.

آسوشیتدپرس تعدادی از مصاحبه های خبرنگار اعزامی خود به تهران را نیز منتشر کرد که دلیل حضور رای دهندگان در پای صندوق های رای در شرایط اقتصادی فعلی، مهمترین سئوال این مصاحبه هاست.

فردی که خود را سجاد معرفی کرده در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام می کند که با هدف کمک به بهبود شرایط اقتصادی کشور و فرستادن افراد اصلح به مجلس شورای اسلامی، در انتخابات شرکت کرده است.

این رسانه غربی به حضور افرادی با ظاهر متفاوت در پای صندوق های رای نیز اشاره کرد و نوشت: افرادی هم بودند که برای رساندن پیام اعتراض، پای صندوق های رای حاضر شدند و به نامزدهای میانه رو انتخابات رای دادند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.