تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 15:46
کد خبر : 11322

تحقق عدالت، احیاء حقوق عامه و مجازات مجرمین وظیفه دستگاه قضاست

تحقق عدالت، احیاء حقوق عامه و مجازات مجرمین وظیفه دستگاه قضاست
رئیس قوه قضاییه گفت: ما در قوه قضاییه موظف و مکلف به تحقق و گسترش عدالت و احیاء حقوق عامه و تعقیب و مجازات مجرمین و کسانی هستیم که ارزش‌های الهی‌ را زیر پا گذاشته و امنیت را به هم می زنند.

به گزارش نسیم صبا ازمهر: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید دیوان عالی کشور و همچنین دادستان کل سابق و جدید با بیان اینکه مأموریت‌های قوه قضائیه و ملزومات عملیاتی‌سازی این مأموریت‌ها، از امور بسیار خطیر و مهم است، گفت: تحقق عدالت که از جمله مأموریت‌های قوه قضائیه است، صبر و تدبیر و روحیه جهادی و همدلی و همفکری می‌طلبد؛ اگر بخواهیم به تنهایی و با فکر واحد، مأموریت‌های امر قضا را اجرایی کنیم، کار مشکل و سخت می‌شود؛ همفکری و همدلی با همه ارکان نظام از ضروریات است.

رئیس عدلیه تصریح کرد: اگر نتوانیم مسائل زمان را درست بفهمیم و نحوه مواجهه صحیح با آن‌ها را دریابیم و نتوانیم اولویت‌ها را درک کنیم ممکن است فرصت‌ها را از دست بدهیم.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: چنانچه بخواهیم در این کشتی نجات به مقصد نهایی برسیم باید تمام حواس و توجه‌مان به دستورات و اوامر، ولی فقیه باشد؛ ولی فقیهی که با جامعیت و تدبیر و اخلاص، سکان‌دار کشتی انقلاب است.

توصیه‌های رئیس قوه قضائیه درخصوص وظایف خطیر دستگاه قضائی

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: ما در قوه قضائیه موظف و مکلف به تحقق و گسترش عدالت و احیا حقوق عامه و تعقیب و مجازات مجرمین و کسانی هستیم که ارزش‌های الهی را زیر پا می‌گذارند و امنیت مردم را به هم می‌زنند و اموال بیت‌المال را به یغما می‌برند؛ کسانی که هم فاسدند و هم فساد می‌کنند. علاوه بر این‌ها، ما موظف به تلاش در جهت اصلاح مجرمین نیز هستیم.

در قوه قضائیه از حقوقی که مرتبط به عموم مردم است، حفاظت و حراست می‌کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: ما در قوه قضائیه از حقوقی که مرتبط به عموم مردم است، حفاظت و حراست می‌کنیم و حامی آزادی‌های مشروع مردم هستیم؛ مقوله آزادی‌های مشروع، در زمره مواردی است که به لحاظ مفهومی و مصداقی، نیاز به بروزرسانی دارد. امروز آزادی‌های مشروع چیست؟ گاهی در دنیا و حتی بعضاً در کشور خود ما، مقوله آزادی به گونه‌ای مطرح می‌شود که اساساً ضدآزادی است؛ امروز در برخی کشورهای غربی بالاترین ظلم را به زنان روا می‌دارند و از آن به عنوان آزادی نام می‌برند؛ امروز در همان کشورها، بیشترین محدودیت‌ها را در قبال انسان‌ها اعمال می‌کنند و اسم آن را آزادی می‌گذارند. ما می‌خواهیم از آزادی‌های مشروع مردم دفاع کنیم.

رئیس عدلیه با تقدیر و تشکر از مسئولان و مدیران قوه قضائیه که همواره تکلیف‌مداری را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند، گفت: در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی، وقتی دادسراها احیا شده بود، به من اعلام کردند که خواهان تصدی چه مسئولیتی هستی و من در پاسخ بیان داشتم که من سرباز نظام و قوه قضائیه هستم و در هر مسئولیتی که توانایی آن را داشته باشم، ایفای وظیفه می‌کنم.

قاضی‌القضات در ادامه، با قدردانی از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در زمان تصدی بیش از چهار ساله ریاست دیوان عالی کشور، گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی‌مقدم همه وسع خود را در راستای پیشبرد امور در سِمت ریاست دیوان عالی به کار بستند؛ بر همین اساس از وی، کمال قدردانی را داریم و ایشان را به سِمت مشاور عالی رئیس قوه قضائیه منصوب می‌کنیم و اعتقاد داریم که ایشان می‌تواند در مناصب مهم دیگری، منشأ خدمت باشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین از خدمات و زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در دوره بیش از هفت‌ساله تصدی دادستانی کل کشور، قدردانی به عمل آورد و گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با اشراف کاملی که بر مسائل قضائی، سیاسی، انتظامی، اداری و نظامی در سِمت دادستانی کل کشور پیدا کرده‌اند، با سرمایه قابل توجهی عهده‌دار تصدی ریاست دیوان عالی کشور برای تمشیت امور دستگاه قضائی و ارائه خدمت می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به فرآیند نظرخواهی از تمامی قضات دیوان عالی کشور برای انتصاب رئیس این دیوان گفت: در آرا اخذشده از ناحیه قضات دیوان عالی کشور جهت انتصاب رئیس این دیوان، سه شخصیت حائز بالاترین رأی شدند و میان هرکدام از این سه شخصیت نیز یک رأی فاصله بود؛ بدین معنا که نفر اول با نفر دوم، یک رأی فاصله داشت و فاصله نفر دوم با نفر سوم نیز یک رأی بود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه، با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد به سِمت دادستان کل کشور گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد در سطوح مختلف قوه قضائیه از جمله ریاست دادگاه انقلاب تهران، دادستانی انتظامی قضات و ریاست دادگاه انتظامی قضات، منشأ خدماتی بودند. بر همین اساس از ایشان انتظار داریم در سمت دادستانی کل کشور نیز ضمن همفکری و همدلی با سایر ارکان و اجزا، امور را به نحو مطلوب پیش ببرند.

رئیس عدلیه با اشاره به سخنان رئیس جدید دیوان عالی کشور و دادستان جدید کل کشور در این مراسم گفت: رئیس جدید دیوان عالی کشور و دادستان جدید کل کشور، به سبب آشنایی و اشرافی که با مجموعه مسائل مرتبط با امر قضا دارند، در سخنان‌شان از ارائه وعده‌های غیرقابل تحقق اجتناب کردند و این موضوع، امر پسندیده و مستحسنی است؛ فردی که با مسائل حوزه مسئولیت خود آشنایی ندارد، مبادرت به ارائه وعده‌های غیرقابل اجرا می‌کند.

رئیس قوه قضائیه در پایان بیان داشت: یکی‌از نکات قابل توجه مراسم امروز، برگزاری بدون پیرایه و بدون تشریفات و تجملات آن است؛ این نکته مهمی است که علی‌رغم اینکه در مراسم تکریم و معارفه مقامات عالی دستگاه قضائی هستیم، مراسم در نهایت سادگی و عاری از تکلف و تجمل برگزار می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.