تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 6:45
کد خبر : 12708

تامین مالی ۸۵۵ میلیارد تومانی طرح‌های بورسی در نیمه نخست امسال

تامین مالی ۸۵۵ میلیارد تومانی طرح‌های بورسی در نیمه نخست امسال
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سال گذشته ۱۰۹ طرح به ارزش ۶۵۵ میلیارد تومان تامین مالی جمعی شد که در نیمه نخست امسال این آمار شامل ۸۰ طرح به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، «مجید عشقی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری در خصوص اقدامات سازمان بورس در راستای تحقق برنامه راهبردی بازار سرمایه، اظهار داشت: مطابق ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حُسن اجرای این قانون، شورا و سازمان با ترکیب وظایف و اختیارات مندرج در این قانون ایجاد شده است.

وی تصریح‌کرد: برنامه راهبردی بازار سرمایه از سوی هیات مدیره جدید در مهر ۱۴۰۰ تدوین شد که این برنامه با توجه به شرایط بازار در سال ۱۴۰۲ به‌روز رسانی شده است

عشقی خاطرنشان‌کرد: سازمان بورس سه هدف اصلی در برنامه راهبردی شامل حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت، ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی و تسهیل گری در تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک دارد.

وی بیان‌داشت: برای حمایت از حقوق سرمایه‌‎گذاران اقداماتی مانند توجه به ابزارهای سرمایه‌گذاری در مسکن، صندوق‌ های املاک و مستغلات، پیش فروش متری سلف مسکن و گواهی سپرده کالایی، افزایش کیفیت خدمات به سرمایه‌گذاران، اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت، کاهش مدت زمان واریز سود سهامداران از هشت ماه به چهار ماه و واریز سودهای رسوبی انجام شده است.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۳۶ میلیون سود رسوبی واریز و در نیمه نخست امسال ۱۲ میلیون نفر سود رسوبی دریافت کرده اند، گفت: پروژه سوخت سبز زاگرس به ارزش ۳.۵ همت (هزار میلیارد تومان) در نیمه ابتدایی اسفند در بورس پذیره‌نویسی شد که از نتایج سفر به کرمانشاه بود.

وی تاکید کرد: بر همین اساس، درخواست چهار شرکت دیگر در فرابورس و یک شرکت در بورس تهران نیز در دست بررسی و پیگیری است.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش روند انتشار اوراق تامین مالی بخش غیردولتی و تسهیل فرآیندهای تشکیل سرمایه شرکت‌ها (به‌منظور افزایش سرمایه) از دیگر اقدامات در بخش سوم اهداف بوده است و همچنین طرح نظارتی مبارزه با ناهنجاری‌های کلان در بازار سرمایه، احراز صلاحیت مدیران ناشران، تعیین تکلیف سهام متوفیان سهام عدالت، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی و اوراق سلف مسکن از برنامه های نیمه دوم امسال است.

عشقی با بیان اینکه در دو سال گذشته برای حمایت از حقوق سرمایه‌ گذاران تنوع بخشی به روش های سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: در این مدت بیش از گذشته به راه اندازی ابزارهای سرمایه‌گذاری در مسکن توجه شد و در همین راستا سه صندوق اهرمی تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کرده اند.

وی با اشاره به راه اندازی صندوق املاک و مستغلات، تاکید کرد: در سه ماه گذشته پیش فروش متری و دستورالعمل سلف مسکن آماده شد که هفته آینده پس از جمع‌ بندی نهایی در نخستین جلسه هیات مدیره به تصویب خواهد رسید که یکی از ابزارهای مناسب برای بخش عرضه مسکن محسوب می شود.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه در دو سال گذشته ۲۰۶ مجوز برای نهادهای مالی صادر شده است، خاطرنشان‌کرد: بر همین اساس تعداد شرکت‌های سرمایه‌ گذاری به بیش از یک‌هزار شرکت رسیده و تعداد صندوق های سرمایه‌گذاری نیز حدود ۴۰۰ صندوق شد.

وی با اشاره به حذف صف‌های طولانی برای سرمایه گذاران و شرکت‌ها برای دریافت مجوز، تصریح‌کرد: سازمان بورس از دستگاه‌ های پیشرو در اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت بود و در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران از سال ۱۴۰۱ سودها از طریق سامانه سجام پرداخت می‌شود و نیازی به انجام از طریق بانک‌ها نیست.

عشقی اظهار داشت: سازمان بورس در راستای مثبت و منفی بودن بازار فقط وظیفه ایجاد ابزارهای مختلف را دارد.

وی افزود: تغییرات در بازار بورس قابل پیش بینی بود، اما این شرایط گذراست و با توجه به اقدامات اصلاحی، به مرور اعتماد به بازار برخواهد گشت.

بازگشایی سهام عدالت استانی در دستور کار
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص پرداخت سود سهام عدالت نیز اظهار داشت: به دلیل پرداخت تدریجی از سوی شرکت ها اختلاف چند ماهه را وجود دارد اما احتمالا پرداخت ها در تاریخ‌ های مشابه سال گذشته، انجام شود.
وی با بیان اینکه سهام عدالت منافع ۵۰ میلیون نفر را را در بر می گیرد، تصریح کرد: در شرایطی که اعضای هیات مدیره سهام عدالت استانی انتخاب نشده باز شدن نمادهای استانی منفعتی در پی نخواهد داشت و صرفا باعث ضرر به دارایی سهامداران می‌شد که اکنون لطمه‌ای وارد نشده است.
هشقی گفت: از زمانی که سهام عدالت استانی بسته شده است نوسان مثبت داشته اما در تلاشیم با همراهی همه اعضای شورا و کسانی که در برگزاری مجامع دخیل هستند به زودی سهام عدالت استانی بازگشایی شود.

تا یک سال و نیم دیگر عرضه خودرو در بورس نداریم
عشقی همچنین درباره عرضه خودرو در بورس نیز گفت: فعلا برنامه‌ای برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد و به نظر می‌رسد با توجه به تعهدات خودروسازان در سامانه یکپارچه، تا یکسال و نیم آینده برنامه جدیدی برای عرضه بورسی وجود ندارد، اما اگر خودروسازان بخواهند این کار را انجام دهند مشکلی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه این آمادگی را دارد در راستای قانون جهش تولید مسکن به تامین مصالح ساختمانی کمک کنیم تا با قیمت‌های پایه یا قیمت‌های منطقی این کار را انجام دهیم زیرا مسکن حمایتی ادامه دار خواهد بود و به محض اینکه میزان تقاضا اعلام شود آمادگی انجام اقدامات لازم را داریم.

عشقی بیان‌داشت: قانون در حال حاضر مجلس در شش ماه پایانی خودش است و با توجه به تعدد طرح‌ها و لوایحی که در دست بررسی بوده، سخت است که امسال اصلاح قانون بازار سرمایه به تصویب برسد و امیدواریم که این اتفاق هر چه سریع تر رخ دهد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین درباره سهم ۱۵ درصدی بازار سرمایه در حوزه تامین مالی گفت: برآورد ما حدود ۳۰ درصد است و سهم ۱۵ درصدی صحیح نیست اما برنامه‌هایی برای افزایش این سهم داریم و امیدواریم بتوانیم با ادامه روند انتشار اوراق و غیره این عدد را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به اظهارات اخیر مدیرعامل بانک رسالت گفت: باید بین شرکت‌های پذیرش شده و آنهایی که فقط در بازار پایه قرار دارند، تفاوت قائل شد.

عشقی افزود: مساله دوم این است که هر شرکتی در قبال سهامداران خودش باید پاسخگو باشد و مدیریت شرکت مسوول است که به سهامداران خود پاسخ بدهد و اگر این شرکت پذیرش شده بود با شدت بیشتری برخورد خواهیم کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با وجود خروج برخی محصولات از بورس کالا اما بورس کالا جایگاهش روز به روز ارتقا پیدا کرده است، ممکن است اتفاقاتی موجب کاهش تولید کالایی شود و قیمت آن افزایش پیدا کند اما این مسئله ارتباطی به بورس کالا ندارد.

وی افزود: البته بورس کالا روز به روز رونق گرفته و آمادگی رفع و حل نواقصی احتمالی موجود در بورس کالا را داریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.