تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 6:10
کد خبر : 10649

بیش از۶ اقدام بانک مرکزی برای تسهیل در پرداخت تسهیلات خُرد

بیش از۶ اقدام بانک مرکزی برای تسهیل در پرداخت تسهیلات خُرد
بانک مرکزی به عنوان مرجع ناظر و تصمیم‌گیر برای اعطای تسهیلات خُرد، ۶ اقدام برای حمایت از این وام‌ها ازجمله افزایش سقف وام، رفع محدودیت ترازنامه و ذخیره عمومی و پوشش بیمه‌ای را پیش‌بینی کرده است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، یکی از انواع تسهیلات بانکی که شبکه بانکی به افراد پرداخت می‌کند وام خرد بانکی است. این تسهیلات با مقاصد غیرتجاری و برای رفع نیازهای ضروری متقاضیان وام و در چارچوب دستورالعمل اجرای اعطای تسهیلات خرد به مشتری بانک‌ها اعطا می‌شود. سقف و درصد سود تسهیلات خرد مشخص است و افراد بدون نیاز به ضامن و مطابق مبلغ وام با کمک تضامینی همچون سفته، چک ضمانت و سند ملک تسهیلات خرد دریافت کنند.

بانک مرکزی اخیرا ۶ اقدام برای حمایت از اعطای تسهیلات خرد و تسهیل آن به افراد در نظر گرفته است.

نخستین اقدام برای حمایت از تسهیلات خرد این است که تسهیلات قرض الحسنه را از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داده است. همچنین وام خرد برای شرکت‌های کوچک از ۵۰۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان رسانده است و آیین‌نامه مربوطه ان یک ماه پیش به شبکه بانکی ابلاغ شد تا فعالیت قرض الحسنه توسعه یابد و با وجود تورم سطح پوشش متقاضیان نیز افزایش یابد.

بانک مرکزی همچنین در اقدام دیگری که بخشنامه آن هفته گذشته به شبکه بانکی ابلاغ شد سقف تسهیلات کارت اعتباری مرابحه را از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داد.

یکی از سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای کاهش نقدینگی محدودیت ترازنامه‌ای بانک‌ها است. اما با توجه به اینکه تسهیلات خرد اهمیت بسازیی در زندگی افراد جامعه دارد، بانک مرکزی تصمیم گرفته سیاست تشویقی برای بانک‌هایی که تسهیلات خرد خود را افزایش می‌دهند در نظر بگیرد و محدودیت ترازنامه‌ای را برای آنها کاهش دهد و مقرر شده این دستورالعمل طی ماه جاری به شبکه بانکی ابلاغ شود که در صورت اجرایی شدن آن اعطای وام خرد رشد خواهد داشت.

براساس این گزارش، بانک مرکزی ۱.۵ درصد ذخیره عمومی را شبکه بانکی دریافت می‌کند که به منظور حمایت از تسهیلات خرد در نظر دارد این ذخیره عمومی را کاهش دهد. آیین نامه مربوطه طی دو ماه آینده ابلاغ می‌شود.

افزایش فعالیت صندوق‌های قرض الحسنه تک شعبه‌ای در شبکه بانکی یکی دیگر از حمیات‌های بانک مرکزی در اعطای تسهیلات خرد به متقاضیان است.

همچنین بانک مرکزی درصدد است به کمک بیمه مرکزی سبد اعتباری تسهیلات خرد را افزایش دهد و تسهیلات را بیمه کند. در این طرح تسهیلات به گونه‌ای بیمه خواهد شد تا بدهکار تسهیلات خرد به نحوی از پوشش بیمه‌ای نیز برخوردار شود.

به گونه‌ای که بدهکار تسهیلات خرد از پوشش بیمه‌ای هم برخورد باشد.

مطابق آخرین آمار بانک مرکزی، در سه ماهه نخست امسال ۲۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد داشت.

همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۲۸ خردادماه مبلغ ۷.۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده که بیانگر رشد حدود ۱۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

براساس اعلام بانک مرکزی تسهیلات ودیعه مسکن نیز از ابتدای طرح (تیر ماه ۱۴۰۱) تا ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ تعداد ۲۶۷ هزار و ۴۶۲ پرونده تسهیلاتی تشکیل شده که از این تعداد ۲۳۶ و ۴۲۳ نفر به میزان ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.