تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 6:20
کد خبر : 13391

بن‌بستی برای صادرکنندگان چک‌های بی‌محل با ایجاد سامانه جدید چک

بن‌بستی برای صادرکنندگان چک‌های بی‌محل با ایجاد سامانه جدید چک
بانک مرکزی در آخرین اقدام خود برای اجرای قانون جدید چک، با ایجاد سامانه جدید امکانی را فراهم کرده که ذینفعان می‌توانند از وضعیت اعتباری صادرکننده چک همچون مبالغ چک‌های برگشتی و چک‌های صادر شده فرد مطلع شوند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، چک ابزار پرداختی است که در کنار سایر ابزارهای پرداخت همچون وجه نقد، برات و سفته در معاملات مورداستفاده مردم قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های چک که با استقبال مردم و کسب‌وکارها روبه‌رو است به تأخیر انداختن تسویه معاملات است.

در یک دهه اخیر چک به عنوان ابزار پرداختی اعتبار خود را از دست داده بود و مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از نظر تشکل‌های اقتصادی به عنوان پنجمین مشکل بزرگ کسب و کارها شناخته می‌شد و این امر باعث شد تا مسوولان و کارشناسان درصدد رفع اختلال‌های ناشی از چک برای کسب و کارها برآیند.

آخرین اصلاحات قانون چک مربوط به سال ۱۳۹۷ بود که مجلس شورای اسلامی دغدغه چند ساله مردم به ویژه فعالان اقتصادی را درباره مسائل مرتبط با چک از جمله نااطمینانی در وصول مبلغ چک را برطرف کرد.

در قانون جدید به طور خلاصه، صادرکننده چک می‌بایست چک خود را در سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) ثبت کرده و سپس آن را در اختیار فروشنده قرار دهد. پس از این، گیرنده چک با دریافت اطلاعات سوابق صادرکننده چک و حصول اطمینان از عدم سوءپیشینه صادرکننده در صدور چک‌های بی‌محل، می‌تواند با اطمینان بیشتری نسبت به پذیرش چک و انجام معامله اقدام کند.

همچنین در صورت برگشت چک، حساب صادرکننده به میزان مبلغ چک صادر شده مسدود می‌شود. علاوه بر این، برخی تنبیهات قانونی برای صادرکننده چک بی‌محل منظور شده تا از این طرق نوعی بازدارندگی در صدور چک‌های بی‌محل ایجاد شود.

قانون جدید در دولت گذشته ابلاغ شد، اما اقدام عملی قابل توجهی برای اجرای آن برداشته نشد تا اینکه در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. پیش از اجرای قانون جدید در دولت سیزدهم ۲۰ درصد چک‌های صادر شده وصول نمی‌شد و به طور میانگین روزانه ۱۰ نفر از زندانیان مربوط به تخلفات در حوزه چک بودند.

با اجرای قانون جدید در دولت کنونی زندانیان چک به یک نفر در سه روز کاهش یافت و طبق آخرین گزارش بانک مرکزی در مردادماه امسال نیز ۹۰.۹ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ شده در سامانه چکاوک وصول شده است یعنی میزان چک برگشتی نصف شده و تعداد زندانیان نیز ۹۶ درصد کم شده است.

بانک مرکزی طی روزهای گذشته از سامانه‌ای رونمایی کرد که می‌توان گفت بن‌بستی برای صادرکنندگان چک‌های بی‌محل است. این سامانه وضعیت اعتباری صادرکننده چک همچون مبالغ چک‌های برگشتی و چک‌های در راه صادرکننده چک را در اختیار ذینفع قرار می‌دهد.

در سامانه جدید که از روز ۱۶ مهر در اختیار عمومی قرار گرفته است ذینفعان چک می‌توانند با ارسال پیامک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ از مجموع مبلغی چک‌های برگشتی صادرکننده چک اعم از چک‌های برگشتی رفع سوء اثرشده و نشده و مجموع مبلغی چک‌های در راه تسویه نشده، مطلع شوند.

برای دریافت این سرویس ذینفع چک باید کد دستوری زیر را به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ ارسال کند (از راست به چپ):

*۱*۴*شناسه/کدملی ذینفع*شناسه صیادی

استفاده کنندگان از سرویس پیامکی در صورتی که کد دستوری را به خاطر نداشته باشند می‌توانند با ارسال عدد ۱ به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ از راهنمای این سرویس بهره‌مند شوند. راهنمای سرویس نحوه صحیح ارسال پیامک را در اختیار استفاده‌کنندگان از سرویس قرار می‌دهد.

این خدمت به ذینفع چک کمک می‌کند تا با اخذ اطلاعات شفاف از سوابق صادرکننده چک نسبت به دریافت یا عدم دریافت چک تصمیم‌گیری کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.