تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 7:29
کد خبر : 10788

بازگشت ۱۸ هزار نفر از زائران به ایران/ رضایت حجاج از خدمات حج

بازگشت ۱۸ هزار نفر از زائران به ایران/ رضایت حجاج از خدمات حج
بازگشت زائران ایرانی به کشور که از روز ۱۳ تیر آغاز شده بود در پایان چهارمین روز انتقال به حدود ۱۸ هزار نفر رسیده است.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، نشست اعضای شورای برنامه ریزی ستاد مدینه روز شنبه (۱۷ تیر) به ریاست آیت الله محمدحسن اختری جانشین سرپرست حجاج ایرانی در مدینه برگزار و آخرین وضعیت انتقال زائران بررسی شد.

در این نشست ابتدا محمدجواد دانشیار رئیس ستاد مدینه گزارشی از آخرین ورودی‌ها و خروجی‌ها به این شهر و بازگشت زائران به ایران را ارائه کرد و در ادامه مسئولان بخش‌های مختلف نیز گزارش خود را ارائه کردند.

به گفته محمدجواد دانشیار تا پایان روز ۱۶ تیر ۷۸ پرواز از عربستان به سوی ایران صورت گرفته است که ۴۲ پرواز از مدینه و ۳۶ پرواز از فرودگاه جده حجاج ایرانی را به کشور انتقال داده که از مجموع کل زائران ایرانی تاکنون بیش از ۲۰ درصد به شهرهای مختلف کشور برگشته اند.

بر این اساس تاکنون ۱۷ هزار و ۸۳۰ نفر از زائران از طریق این دو فرودگاه راهی ایران شده اند که ۹ هزار و ۵۰۲ نفر از مدینه و ۸ هزار و ۳۲۸ نفر از طریق فرودگاه جده عربستان را ترک کرده اند.

رئیس ستاد مدینه در ادامه گفت: تا پایان روز ۱۶ تیر ۸۲ کاروان که شامل ۱۱ هزار و ۷۲۲ نفر می‌شوند وارد مدینه شده اند تا پس از اقامتی پنج روزه در این شهر و زیارت پیامبر گرامی اسلام، ائمه بقیع و انجام زیارت دورت و مدینه شناسی به کشور برگردند.

وی به انتقال ۲۰ هزار و ۳۰۰ نفر از زائران از مکه به مدینه با قطار اشاره کرد و گفت: هیچ کشوری به اندازه ایران چنین آماری برای انتقال با قطار نداشته است. برای همه زائرانی که از وارد مدینه می‌شوند نوبت روضه شریفه ثبت شده است تا بدون مشکل به زیارت پیامبر گرامی اسلام بروند.

محمدجواد دانشیار همچنین از روال عادی و به موقع پروازها از فرودگاه مدینه خبر داد و گفت: خوشبختانه پروازهایی که از مدینه انجام می‌شود نه تنها تأخیر ندارند بلکه در بسیاری از پروازها تعجیل هم صورت گرفته است.

بازگشت ۱۸هزار نفر از زائران به ایران/ رضایت حجاج از خدمات حج

در این نشست همچنین مسئولان حراست نکات و مسائل امنیتی برای زائران را مطرح و تاکید کرد که هیچ مشکلی برای حجاج ایرانی به وجود نیامده است و زائران مدینه بعد نیز باید در روزهای حضورشان در این شهر نکات امنیتی را رعایت کنند تا بدون مشکل به کشور برگردند.

دکتر ایاد بهادری منفرد نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در مرکز پزشکی را ارائه کرد و گفت: بعد از انتقال زائران به مدینه بیشترین بیماری‌ها شامل تنگی نفس و گرمازدگی می‌شود که خدمات لازم به بیماران ارائه شده است. یک مورد شکستگی استخوان بانوی میانسالی را داشتیم که اقدامات درمانی در حال انجام است.

وی از بستری بودن ۵ نفر از حجاج در بیمارستان‌های سعودی خبر داد و گفت: تلاش مان این است که در هماهنگی با مسئولان هواپیمایی مقدمات اعزام این بیماران به ایران را فراهم کنیم تا بیمارستا های سعودی خالی از بیماران کشورمان شوند.

دکتر بهادری از انجام ۱۴ هزار ویزیت تاکنون خبر داد و گفت: در این مدت ۴۶ هزار خدمات درمانی به زائران ارائه شده است و در یک بیمارستان مجهز شبانه روزی، دو درمانگاه و سه مطب آماده خدمت رسانی به هموطنان هستیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام علی پروانه مدیر جذب و سازماندهی، امور استان‌ها و نمایندگی‌های بعثه مقام معظم رهبری گزارشی از اقدامان فرهنگی صورت گرفته در مدینه را ارائه کرد و از اجرای برنامه‌های انس و معرفت، برگزاری دعای کمیل و ندبه، زیارت دوره و مدینه شناسی به عنوان مهمترین برنامه‌های فرهنگی برای حجاج خبر داد.

همچنین از سوی معاونت توسعه بعثه مقام معظم رهبری گزارشی از نظرسنجی‌های صورت گرفته در مورد میزان رضایت زائران از خدمات ارائه شده در حج امسال ارائه شده که براساس نتایج آن بیش از ۷۵ درصد زائران از این خدمات اعلام «بسیار خوب» داشته اند. البته انتقاداتی هم بوده است که برای حج سال آینده در نظر گرفته خواهد شد.

در پایان این نشست آیت الله اختری با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته مسئولات ستاد عملیات حج برای زائران و حجاج ایرانی گفت: اجر و ثواب خدمات شما نزد خداوند محفوظ است. امیدوارم در روزهای باقی مانده نیز با برنامه ریزی و اقدامات دقیق زمینه رفاه و آسایش زائران را فراهم کنید تا آنها با خاطره‌ای خوش به کشور برگردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.