تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 7:49
کد خبر : 14050

ایران خواستار تحقیق درباره استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی شد

ایران خواستار تحقیق درباره استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی شد
معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در نشست سالانه دولت‌های عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی خواستار بررسی و تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و نهادهای بین المللی در رابطه با استفاده احتمالی سلاح‌های شیمیایی به ویژه عامل اعصاب توسط رژیم صهیونیستی در غزه شد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، رضا نجفی در بیست و هشتمین نشست سالانه دولت‌های عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی به تشریح جنایات این رژیم علیه مردم بی دفاع فلسطین و کشتار بیش از ۱۵۰۰۰ نفر از مردم فلسطین و به ویژه زنان و کودکان و بمباران خانه‌ها، مدارس، مساجد، بیمارستان ها و کلیساها پرداخت و خواستار بررسی و تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و نهادهای بین المللی در رابطه با استفاده احتمالی سلاح‌های شیمیایی به ویژه عامل اعصاب توسط این رژیم در غزه شد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به ارتکاب تمام جنایت های چهارگانه اصلی بین المللی شامل نسل کشی، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت تجاوز توسط رژیم اسرائیل، اعلام کرد که این جنایات مسئولیت بین‌المللی این رژیم و حامیان آن را رقم زده و عاملان و مباشران باید به دست عدالت سپرده شوند.

نجفی همچنین با اشاره به درخواست وزیر میراث رژیم اسرائیل برای استفاده از بمب هسته ای علیه غزه، این موضوع را ثابت کننده ماهیت خطرناک سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی این رژیم را علیه صلح و امنیت منطقه خاورمیانه عنوان و بر اهمیت جهانشمولی کنوانسیون سلاح های شیمیایی و پیوستن بدون هیچ گونه پیش شرط و تاخیر این رژیم به این سند به منظور دستیابی به یکی از ستون های اصلی کنوانسیون عنوان کرد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه که در صدر هیاتی عازم لاهه هلند شده است با اشاره به توازن ظریف در حقوق و تعهدات کشورهای عضو در کنوانسیون سلاح های شیمیایی و ارتقای تجارت آزاد مواد شیمیایی وفق اهداف و مقصود کنوانسیون، خواستار برچیده شدن چنین اقدامات غیرقانونی، مغایر با مفاد کنوانسیون و محدود کننده تجارت مواد شیمیایی و استفاده صلح آمیز از شیمی، شد.

در این راستا، وی چنین اقدامات غیرقانونی را مخل توسعه اقتصادی و تکنولوژیکی کشورهای هدف این اقدامات و ناقض حقوق بشر شهروندان این کشورها عنوان کرد.

نجفی مشکلات شدید جانبازان شیمیایی عزیز کشورمان را نتیجه تحریم داروهای مورد نیاز آنان توسط کشورهای غربی اعلام و این عزیزان را قربانیان دوباره اقدامات یکجانبه این کشورها عنوان کرد.

او اقدامات کشورهای غربی را نه تنها غیرقانونی و ناقض کنوانسیون، همچنین غیراخلاقی و غیرانسانی اعلام کرد.

نجفی رویکرد کشورهای غربی در خصوص پرونده شیمیایی سوریه را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که فشارها و تصمیمات سیاسی نه تنها کمکی به پرونده شیمیایی سوریه نمی کند بلکه وضعیت این پرونده را پیچیده تر می کند.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود، رویگردانی از سنت حسنه اجماع در تصمیم گیری های سازمان منع سلاح های شیمیایی و تحمیل تصمیمات به روش رای گیری با اکثریت نسبی شکننده در راستای دستیابی به اهداف سیاسی تنگ نظرانه برخی کشورها، باعث از بین رفتن اعتبار تصمیمات سازمان و تضعیف اجرای موثر کنوانسیون شده است.

معاون وزیر امور خارجه خواستار بازگشت دولت‌های عضو به سنت حسنه اجماع به منظور جلوگیری از شکاف بیشتر میان اعضا و حفظ ماهیت فنی سازمان و سیاسی شدن فضای این نهاد شد.

نجفی همچنین با اشاره به برگزاری موفق یازدهمین دوره بین المللی ابعاد پزشکی کمک و حفاظت در برابر سلاح های شیمیایی در مهرماه سال جاری و شرکت ۲۵ نفر از متخصصان بین المللی و برگزاری برنامه های میدانی و معاینه قربانیان سلاح های شیمیایی کشورمان در این دوره، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری چنین دوره هایی به منظور ایجاد ظرفیت برای اعضای سازمان در درمان قربانیان سلاح های شیمیایی تاکید کرد.

بیست و هشتمین نشست کنفرانس دولت های عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی از شش آذر در مقر سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه شروع شده و تا ۱۰ آذر ادامه خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.