تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1402 - 7:26
کد خبر : 16271

ایران استفاده از تسلیحات شیمیایی را درهر مکان و زمان محکوم می‌کند

ایران استفاده از تسلیحات شیمیایی را درهر مکان و زمان محکوم می‌کند
سفیر ایران در سازمان ملل متحدد گفت: ایران بار دیگر استفاده از تسلیحات شیمیایی را در هر مکان، زمان، توسط هر کسی و تحت هر شرایطی به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند.

به گزارش نسیم صبا از مهر، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون «وضعیت در خاورمیانه سوریه – شیمیایی» سخنرانی کرد.

متن این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،
جمهوری اسلامی ایران بار دیگر استفاده از تسلیحات شیمیایی را در هر مکان، زمان، توسط هر کسی و تحت هر شرایطی به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند.

مجدداً تاکید می‌کنیم که هرگونه تحقیق در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌بایست بی‌طرفانه، حرفه‌ای، معتبر و عینی بوده، و کاملاً منطبق با الزامات و رویه‌های کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی باشد.

به همان اندازه بسیار مهم است که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بتواند وظایف خود را به شیوه‌ای بی‌طرفانه، حرفه‌ای و عینی انجام دهد تا حقایق را بر اساس نتیجه‌گیری‌های مبتنی بر شواهد بیابد.

مجدداً تکرار می‌کنیم که کنوانسیون باید به‌طور کامل، مؤثر و بدون تبعیض اجرا شود.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است سیاسی کردن اجرای کنوانسیون و بهره‌برداری سیاسی از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، اعتبار سازمان و کنوانسیون را به خطر می‌اندازد.

آقای رئیس،

جمهوری عربی سوریه به‌عنوان طرف متعهد به کنوانسیون، به تعهدات خود و همکاری نزدیک با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ادامه می‌دهد.

مقامات ملی سوریه نه‌تنها گزارشات ماهانه‌ای را پیرامون جزئیات فعالیت‌ها در کشورشان ارسال کرده‌اند، بلکه به‌طور فعال با فراهم نمودن امکانات لازم در راستای تسهیل‌گری بیست و ششمین دور مشاوره برای تیم ارزیابی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که از ۲۳ ژانویه تا ۱ فوریه ۲۰۲۴ برگزار شد، گام برداشت.

علاوه بر این، سوریه دهمین دور بازرسی از مرکز مطالعات و تحقیقات علمی را در دسامبر ۲۰۲۳ تسهیل نمود. گزارشات دبیرخانه فنی تأیید می‌کند که سوریه کمک، دسترسی و پشتیبانی مورد نیاز، از جمله در حوزه اداری و لجستیکی، را طبق درخواست‌های تیم بازرسی ارائه کرده است. این مهم شاهد دیگری بر همکاری مداوم سوریه با دبیرخانه فنی است.

به این ترتیب، در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴، دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به مقامات ملی سوریه در مورد بسته شدن سه موضوع باقی‌مانده در مورد اعلامیه اولیه سوریه و باقی موضوعاتی که ممکن است بسته شوند، اطلاع داد.

این تحول چشمگیر بر اهمیت حفظ رویکرد غیرسیاسی در این موضوع تاکید می‌کند.

از برخی کشورها می‌خواهیم تا قبل از پایان چنین رایزنی‌ها، از اتهامات سیاسی بی‌اساس علیه سوریه یا قضاوت‌های زودهنگام خودداری نمایند.

آقای رئیس،

جمهوری اسلامی ایران از ادامه گفت‌وگوی سازنده بین سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده و رساندن پرونده به یک راه‌حل نهایی و قطعی حمایت می‌کند.

این رویکرد برای حصول اطمینان از شفافیت، پاسخگویی و حل‌وفصل رضایت‌بخش مسائل باقی مانده، حیاتی است.

موجب تأسف است که برخی از کشورهای غربی در جریان بیست و هشتمین اجلاس کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون، به دنبال اتخاذ یک قطعنامه مناقشه‌برانگیز و سیاسی شده‌اند.

متأسفانه این قطعنامه به دنبال پیشبرد اهداف سیاسی برخی از کشورها بوده و در مقطعی حساس مطرح شده است؛ مقطعی که دولت سوریه مجدانه برای بهبود شرایط بشردوستانه و ارائه خدمات ضروری تلاش می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران خواستار تلاش‌های سازنده شورای امنیت است و از اعضای شورا انتظار ایفای نقش مثبت دارد.

سپاسگزارم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.