تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 5:34
کد خبر : 11075

انتخابات نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی ایران است

انتخابات نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی ایران است
وزیر کشور گفت: انتخابات نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی ایران است و دشمنان تلاش می‌کنند این فرصت بزرگ را از ملت ما بگیرند.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، احمد وحیدی وزیر کشور در گفتگوی ویژه خبری با تشریح جزئیات قانون جدید انتخابات گفت: کسانی که مایل به شرکت در انتخابات هستند باید در فرآیند پیش‌ثبت‌نام اقدام کنند. پیش‌ثبت‌نامِ انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد. در پیش ثبت نام مدارک تحصیلی، پایان خدمت برای آقایان، عدم سو سابقه و دو تابعیتی نبودن داوطلبان ملاک است. در نتیجه وقتی به ثبت نام نهایی برسیم این موضوعات را نخواهیم داشت و این گونه به داوطلبان واقعی رسیدگی خواهیم کرد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه انتخابات همواره مورد تاکید دلسوزان نظام است گفت: انتخابات نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی ایران است و دشمنان تلاش می‌کنند این فرصت بزرگ را از ملت ما بگیرند.

وی افزود: لذا احتمالاً آتشبارهای دشمن علیه انتخابات شروع خواهد شد و به هر ترتیبی تلاش خواهند کرد که با یأس پراکنی، حرف‌های نامربوط، شایعه پراکنی و شایعه‌سازی مردم را نسبت به حضور در انتخابات مردد کنند. البته همیشه تیرشان به سنگ خورده است و من فکر می‌کنم انتخابات پرشوری خواهیم داشت. دشمنان ما مخالف مردم سالاری هستند و البته به دروغ خودشان را طرفدار مردم نشان می‌دهند.

وحیدی در توضیح وضعیت پیشنهاد تناسبی شدن انتخابات نیز گفت: تناسبی شدن انتخابات موضوعی بود که برای تهران پیش بینی شده بود و در نهایت مجلس شورای اسلامی آن را حذف کرد. دو نگاه وجود دارد. بعضی نظام تناسبی را مثبت می‌دانند که می‌تواند عاملی برای حضور بیشتر گروه‌های و جریان‌های مختلف علاقمند به مشارکت شود. به هر حال در نظام تناسبی درصدی از نمایندگان خود را می‌توانند به مجلس بفرستند و این یک انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند. مخالفین نیز حرف‌های دیگری داشتند که در نهایت نتیجه این شد که فعلاً در این دوره از قانون حذف شد. البته آنچه که در قانون پیش بینی شده بود نظام تناسبی مطلق نبود بلکه نظام تناسبی و ترکیبی از اکثریت بود و با توجه به اشکالاتی که گرفته شد در نهایت کار به حذف آن منجر شد.

وی در خصوص مسئله تبلیغات کاندیداها به خصوص در فضای مجازی بیان کرد: زمان و مدت تبلیغات تغییر چندانی نکرده است ولی پیش بینی شده است بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری انقلاب به صورت علی‌السویه امکانات در اختیار داوطلبان به خصوص افرادی که دارای امکانات مالی مناسبی نیستند، قرار بگیرد. البته چارچوب این تبلیغات و شیوه‌نامه‌های آن متعاقباً اعلام خواهد شد. قوانین تبلیغاتی در فضای مجازی و یا غیر مجازی از یک ضابطه واحدی تبعیت خواهد کرد. در این خصوص نیز یک کارگروه تبلیغاتی ویژه‌ای شکل می‌گیرد تا برابر ضوابط عمل شود.

وزیر کشور در خصوص انتخابات الکترونیکی و مراحل مختلف آن اظهار داشت: آنچه که مهم است احراز هویت است که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. در مورد شمارش آرای الکترونیکی باید بگویم که پیچیدگی‌های آن بیشتر است.

وی ادامه داد: بر این اساس یک هشتم صندوق‌های رأی را به صورت هوشمند و برای این کار ایجاد می‌کنیم. در واقع تا یک هشتم انتخابات به صورت هوشمند می‌تواند صورت بگیرد که البته باید در این خصوص با شورای نگهبان به توافق برسیم ضمن آنکه این یک هشتم حداقل است و می‌تواند میزان آن نیز افزایش یابد که آن هم باید به توافق با شورای نگهبان و تأیید آنها برسد.

وی افزود: از بدو امر کار انتخابات به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. از جمله همین مسئله ثبت نام‌ها که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین تلاش داریم تا فرآیندهای دیگر انتخابات را یا به صورت کامل و یا دست کم بخشی از آن را به شکل الکترونیکی انجام دهیم.

وحیدی در خصوص رویکرد دولت در مورد تناسبی شدن انتخابات بیان کرد: برای تناسبی شدن انتخابات پیش بینی شده بود که این موضوع در تهران صورت بگیرد که به دلیل ابهاماتی که وجود داشت نهایتاً در مجلس آن را حذف کردند.

وحیدی در خصوص نقطه نظرات مخالفان و موافقان طرح انتخابات تناسبی متذکر شد: برخی نظام تناسبی را مثبت می‌دانند لذا گروه‌هایی هستند که بر اساس آن علاقمند به مشارکت بیشتر در انتخابات می‌شوند چون احساس می‌کنند درصدی از نمایندگان آنها وارد مجلس می‌شود. ضمن آنکه در این صورت میزان مشارکت نیز افزایش می‌یابد اما طرح تناسبی انتخابات دارای مخالفینی است که آنها هم برای خود نقطه نظراتی دارند و نهایتاً فعلاً این طرح در انتخابات امسال اجرا نخواهد شد. ضمن آنکه باید گفت آنچه که در طرح انتخابات تناسبی مطرح شده بود، در واقع ترکیبی از نظام تناسبی و اکثریتی بود و قرار نبود نظام تناسبی به صورت مطلق در کشور اجرا شود.

وزیر کشور در خصوص زمینه سازی‌های قانون برای حضور و مشارکت حداکثری مردم بیان داشت: انتخابات دارای جایگاه برجسته‌ای در نظام ما است. حضرت امام خمینی (ره) در زمان جنگ و زیر بمباران‌های شدید حاضر نشدند حتی یک روز در انتخابات تأخیر ایجاد شود. همچنین مقام معظم رهبری در فتنه سال ۸۸ از بنیان‌های مردم سالاری و انتخابات در کشور دفاع کردند و جمهوریت نظام را برای همیشه تثبیت کردند. این نقطه قوت و برجسته جمهوری اسلامی است، هرچند دشمنان تلاش می‌کنند آن را از ما بگیرند و قطعاً در ۷ الی ۸ ماه مانده به انتخابات آنها همه تلاش خود را انجام خواهند داد تا با شایع پراکنی وگسترش یأس و ناامیدی میان مردم، آنها را برای حضور در انتخابات دلسرد کنند. دشمنان که به دروغ خود را طرفدار مردم نشان می‌دهند آنها را از حضور در انتخابات و تعیین سرنوشت خود محروم می‌کنند اما انتخابات پر شوری را خواهیم داشت.

وحیدی در خصوص جایگاه احزاب و نقش آنها در قانون جدید انتخابات اظهار داشت: در حال حاضر حدود صد و خرده‌ای حزب ملی و استانی شناسنامه‌دار داشته که در وزارت کشور ثبت شده اند. یکی از کارهای مهم احزاب حضور در انتخابات و تشویق هواداران خود برای شرکت در انتخابات است. البته ما هم همه زمینه‌های حضور و مشارکت آنها را فراهم می‌کنیم.جلساتی هم با احزاب مختلف گذاشته شده است و امیدواریم با حضور گروه‌ها و احزاب مختلف به شور و نشاط در انتخابات کمک کنیم.

وی در ادامه افزود: ستاد انتخابات در وزارت کشور تاکنون ۱۰ جلسه گذاشته و کمیته‌های تخصصی را تشکیل داده است. همچنین کارگروه‌های مورد نظر در فرمانداری‌ها شکل گرفته و جلسات توجیهی لازم در استان‌ها و فرمانداری‌های آنها برگزار شده است لذا زیر ساخت‌ها در وزارت کشور خیلی مناسب و آماده یک شروع خوب است.

وحیدی در خصوص اهمیت و نقش رسانه‌ها در انتخابات، اظهار داشت: رسانه‌ها یک رکن در همه امور و از جمله در انتخابات هستند. امیدواریم رسانه‌ها فضای مثبت و پرنشاطی برای حضور مردم ایجاد کنند و اجازه دهند حرف‌های مثبت بهتر دیده و شنیده شود. هرچند تلاش‌های دشمنان برای جلوگیری از حضور گسترده مردم و زمینه‌سازی برای عدم حضور آنها صورت می‌گیرد، اما منفعت مصلحت و وحدت ملی در گرو حضور انتخابات است و رسانه‌ها باید آن را دنبال کنند.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات، اظهار داشت: همه داوطلبان در پیش ثبت نام شرکت کنند و انشاالله برخلاف تلاش‌های دشمنان انتخابات پرشوری خواهیم داشت. این انتخابات مظهر قدرت و منافع ملی ما در برابر دشمنان بیرونی است. هرچند آنها می‌خواهند این قدرت را از ما بگیرند اما حتماً مردم به تلاش‌های دشمنان پاسخ منفی خواهند داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.