تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 7:03
کد خبر : 13212

امیرعبداللهیان با هشدار درباره جنگ در منطقه: امیدواریم شاهد تحول درمسیر ابتکار سیاسی باشیم

امیرعبداللهیان با هشدار درباره جنگ در منطقه: امیدواریم شاهد تحول درمسیر ابتکار سیاسی باشیم
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در پایان رایزنی های بین المللی خود درباره وضعیت سرزمین های اشغالی فلسطین و توقف بمباران غزه از سوی رژیم اسرائیل و برقراری آتش بس فوری گفت: امیدوار هستیم در آینده نزدیک، شاهد تحول در مسیر ابتکار سیاسی باشیم اما اگر مسیر جنگ بخواهد در منطقه دنبال شود، دود آن به چشم جنگ افروزان هم خواهد رفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران جمعه شب به وقت محلی پیش از ترک نیویورک در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به موفق نشدن شورای امنیت تاکنون برای تصویب قطعنامه ای مبنی بر آتش بس فوری میان اسرائیل و فلسطین، تاثیر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل از نظر سیاسی بر شورای امنیت چیست؟ گفت: اولا ۱۲۰ کشور حمایت خود را از طریق این قعطنامه از فلسطین اعلام کردند که اتفاق مهمی است و ثانیا رد کردن اینکه از یک جریان آزادیبخش فلسطینی نباید به عنوان یک گروه تروریستی یاد کرد، اتفاق مهم دیگری است که در صحن مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد و قطعا می تواند این امر بر قطعنامه پیشنهادی برزیل که اکنون در دستور کار شورای امنیت است، تاثیر بگذارد .

مجمع عمومی سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی (۵ آبان ماه جاری برابر با ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳) قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را با اکثریت آرا تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد.

به گزارش ایرنا، این قطعنامه با ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد. این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل پس از آن تصویب شد که شورای امنیت چهار بار برای تصویب قطعنامه تلاش کرده بود اما موفق نشده و اکنون دومین قطعنامه پیشنهادی برزیل در دستور کار این شورا قرار دارد.

پیام مهم قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای مردم فلسطین

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در نیویورک تصریح کرد: اما مهمترین پیامی که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای مردم فلسطین دارد، حمایت از مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و تمرکز بر این موضوع است که باید آتش بس انسانی برقرار شود و کمک های انسان دوستانه نیز برقرار شود.

امیرعبداللهیان همچنین در این مصاحبه توضیح داد: قرار بود در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص وضعیت فلسطین، کشورها حضور پیدا کرده و همه بر رسیدن به یک پیام واحد و راه حل سیاسی تمرکز داشته باشند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران افزود: در این چارچوب علاوه بر سخنرانی هایی که روسای هیات ها و سفرای کشورها در سازمان ملل داشتند، گروه کشورهای عربی و اسلامی به این توافق نظر رسیدند که قطعنامه ای هم در مجمع عمومی سازمان ملل داشته باشند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: در حالیکه به ساعت های تصویب این قطعنامه نزدیک می شدیم، یکی از کشورهای غربی پیشنهادی را ارائه داده بود، از حماس بعنوان یک جنبش آزادیبخش در فلسطین است، بعنوان یک گروه و جریان تروریستی در قطعنامه برده شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: با توجه به تلاش های زیادی که انجام شد، کار ارزشمند همکاران ما که بصورت جمعی در نیویورک انجام دادند و رایزنی هایی که با کشورهای مختلف به عمل آمد، در نهایت در رای گیری که امروز (جمعه) انجام شد، پیشنهاد آن کشور از حمایت لازم برخوردار نشد و در نتیجه قطعنامه پیشنهادی با ۱۲۰ رای مثبت به تصویب رسید و این پیام بسیار مهمی دارد که حماس یک جنبش آزادیبخش است که و آنها در چارچوب مقابله با اشغالگری عمل کرده اند.

اگر مسیر جنگ در منطقه دنبال شود، دود آن به چشم جنگ افروزان هم خواهد رفت

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره تاثیر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل و سفر دبیر کل سازمان ملل به منطقه بر ایجاد آتش بس فوری در فلسطین ، گفت: فکر می کنم مقدمات این کار انجام می شود و امیدوار هستیم در آینده نزدیک شاهد تحول در مسیر این ابتکار سیاسی باشیم اما اگر مسیر جنگ بخواهد در منطقه دنبال شود، دود آن به چشم جنگ افروزان خواهد رفت.

پیگیری طرحی سیاسی در مشورت با دبیرکل سازمان ملل برای توقف فوری جنایات جنگی

وزیر امور خارجه درباره سفر کوتاه خود به نیویورک نیز گفت: مهمترین مساله ای که در دستور کار بود، این بود که بتوانیم یک طرح سیاسی را پیگیری کنیم و در مشورت با دبیر کل سازمان ملل بتوانیم در چارچوب آن طرح، برای توقف فوری جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه باختری در فلسطین اقدام شود.

امیرعبداللهیان افزود: این طرح بر ضرورت توقف فوری جنایات جنگی و حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه فلسطین، همچنین ارسال گسترده و فوری کمک های انسان دوستانه به اضافه توقف کوچ اجباری ساکنان غزه تمرکز دارد . در چارچوب سه مولفه اصلی بین کشورهای اسلامی با شخص دبیرکل اتفاق نظر داشتیم.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل قرار ست از شنبه به منطقه سفر کند. ایده هایی مطرح است برای اینکه چگونه می توان از طریق سیاسی به راه حل رسید به جهت اینکه وضعیت کنونی، حمایت یکجانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی، شدت جنگ را افزایش داده و اگر در آینده نزدیک راه حل سیاسی جایگزین نشود، هر آن احتمال وقوع هر حادثه غیرقابل پیش بینی در منطقه وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.